سرلشکر باقری: اغراق‌گران به دفاع مقدس خدمت نمی‌کنند/ پذیرش قطعنامه یک موضوع دفعی و ناگهانی که به امام(ره) تحمیل شده باشد نیست

فارس نوشت: رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: امروز رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که در باریکه خود بماند و سه ماه است، امروز اگر پشتیبانی آمریکا از رژیم صهیونیستی نباشد، فرو می‌پاشد.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح شامگاه شنبه در برنامه نگاه یک، اظهار داشت: جنگی بر ملت ایران تحمیل شد؛ جنگ پدیده شوم و نامناسبی است که انسان ذاتا نباید به آن علاقه داشته باشد به ویژه ملت ایران که دارای تاریخ بزرگی هستند و هیچگاه آغازگر جنگی نبودند؛ جنگ هشت ساله هم یک جنگ تحمیلی بود و ما در حال دفاع بودیم. ما جنگ ایران و عراق نداشتیم چرا با کسی سر جنگ نداشتیم. دفاع مقدس در کنار همه آسیب‌هایی که در آن به ما وارد کرد و این آسیب را هنوز هم ملت ایران دچار آن هستند، اما دستاوردهای چشمگیری در آن حاصل شد.

اهم صحبت‌های او از این قرار است: 

*  این دستاوردها ملی و برای کشور ما است. از جنگ‌های ایران و روس هرکس به ایران تجاوز کرده، بخشی از آن را برده است و هیچکس جلودار بیگانه نبوده است و بعضا تا پایتخت هم آمده است و بخش‌هایی از سرزمین ما جدا شده است. دفاع مقدس ما کاملا این را برعکس کرده است و سابقه تاریخی نشان می‌دهد که نقطه عطف دفاع مقدس است و همه کشور جمع شدند که در برابر صدام و حزب بعثی که به همه تسلیحات و تجهیزات مجهز شده بود، ایستادگی کنند و پیروزمندانه جنگ را این ملت خاتمه دادند.

*ملت ایران در دفاع مقدس آموخت اگر چشم به دیگران نداشته باشد و روی پای خود بایستد، می‌تواند پیروز باشد. بازدارندگی دفاع مقدس بی‌نظیر است و دیگر هرکسی بخواهد به ایران و ایرانی چپ نگاه کند، دفاع مقدس به او گوشزد می‌کند که شروع جنگ شاید با او باشد اما پایان آن با ملت ایران است و هزینه زیادی به آن دشمن تحمیل خواهد شد.

* صنعت دفاعی ما صنعت خودکفایی است و ایده خودکفا داریم،‌  ما کشوری هستیم که خودمان رهنامه و سیاست‌های دفاعی را تدوین و مشخص می‌کنیم. این چیز کوچکی نیست و در جهان فقط ۵-۶ کشور این تفکر را دارند و بقیه کشورها مقلد هستند و تحت سیطره مستشاران نظامی هستند؛ این هم یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس است.

 اگر پشتیبانی آمریکا از رژیم صهیونیستی نباشد، فرو می‌پاشد

*بر اساس آنچه ملت‌های منطقه در دفاع مقدس دیدند، اتفاقات فلسطین افتاد و امروز رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که در باریکه خود بماند و سه ماه است که شبانه روز در خانه نخست وزیر آنها تظاهرات است. امروز اگر پشتیبانی آمریکا از رژیم صهیونیستی نباشد، فرو می‌پاشد. آنچه حزب الله در لبنان و انصارالله در یمن را شکل داده، دفاع مقدس است.

* دستاورد بزرگ دیگر این است که همه دنیا جمع شده بود ملت ایران را شکست دهد، اما آنها خود شکست خوردند.

*{در پاسخ به چرایی طولانی شدن جنگ تحمیلی} ملت، رهبران و نظامیان ایران از جنگ استقبال نکردند، اما این جنگ تحمیل شد. آمریکا و جهان غرب مسیری را طی ۲-۳ قرن طی کرده بود تا به منابع انرژی در غرب آسیا دست پیدا کند و در حال غارت منابع ملت ایران با حکومت دست نشانده پهلوی بود که انقلاب اسلامی بساط آنها را به هم زد. انقلاب اسلامی مبانی استحکام قدرت ملی را در پیش گرفت که به مذاق آمریکایی‌ها و غربی‌ها خوش نیامد. از سویی عراق هم احساس شکست و بازندگی در معاهده الجزایر می‌کرد و صدام هم که با بلندپروازی ادعای رهبری جهان عرب را داشت با انتقال اسلحه به مناطق مرزی،‌ ناامنی‌های عجیبی را در شهرهای ما ایجاد کرد و به این نتیجه رسید که باید یک تهاجم بزرگ را سازماندهی کند.

*۲۸ کشور پشتیبانی تسلیحاتی صدام را بر عهده داشتند و این‌ها همه انگیزه حمله به ایران را برای صدام فراهم کرد. در داخل نیز بسیاری از مناطق کشورمان دچار درگیری‌هایی بود و نابسامانی‌هایی نیز در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد و نیروهای نظامی وجود داشت. در نتیجه مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی دست به دست هم داد تا یک متجاوز را به سمت حمله به کشورمان ترغیب کند.

پرداخت غرامت ایران در جنگ تا به امروز انجام نشده است

* نیروهای مسلح، رهبری و شورای عالی دفاع با دشمنی مواجه اند که متجاوز بودن و آغازگر بودن جنگ را نمی‌پذیرد و حتی هیچ اطمینانی هم به ما نمی‌دهند که او مجددا تجاوز نخواهد کرد چراکه بسیاری از نقاط مرزی از نظر جغرافیایی ما قابل دفاع نیستند. اینجا فرماندهی جنگ تصمیم به ادامه تهاجم می‌گیرد تا دشمن متجاوز بودن خود را بپذیرد و غرامت ملت ایران را بپردازد. تنها مقطعی که یک اطمینان اولیه ایجاد می‌شود، قطعنامه ۵۹۸ است، اما هنوز هم دستاورد کافی را به ما نمی‌دهد که نهایتا جمهوری اسلامی با اندکی تاخیر آن را می‌پذیرد و در واقع ما اطمینان پیدا می‌کنیم از متجاوز شناخته شدن عراق بعنوان آغازگر جنگ و پرداخت غرامت که متجاوز بودن عراق اعلام شد اما پرداخت غرامت تا به امروز انجام نشده است.

اغراق‌گران به دفاع مقدس خدمت نمی‌کنند

*{درباره تحریف دفاع مقدس از سوی برخی افراد و جریان‌ها} عده‌ای با تحریف،‌ دروغ و حتی اغراق به دنبال کمرنگ کردن این فرهنگ هستند. اغراق‌گرها هم خدمت نمی‌کنند و آنقدر موضوعی را بزرگ می‌کنند که وقتی کسی آن را می‌بیند، آن بخش درست آن را هم دروغ می‌کند. از حدود ۱۲ سال پیش حدود ۶۸ پروژه تحقیقاتی تعریف شد و پیشکسوتان نیروهای مسلح و بخش‌های مختلف کشوری با نظارت های سخت علمی مشغول شدند که حاصل آن می‌تواند در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد.

*{ درباره تسهیل دسترسی‌ها به منابع درباره دفاع مقدس} به حدی انجام شده و حدی از آن هم در حال برنامه ریزی است.

*{ درباره شبهه‌ای که پیرامون پیروزی ایران در دفاع مقدس ایجاد می‌کنند} پیروزی در جنگ‌ها بر اساس اهداف دو طرف تعریف می‌شود؛ صدام اینطور تعریف کرده بودند که ما دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران یا تصرف خوزستان یا تصرف اروند هستیم؛ ما اینگونه تعریف کرده بودیم که اجازه جدا شدن یک وجب از خاکمان را نمی‌دهیم و به بازدارندگی می‌رسیم، در اینجا دنیا قضاوت می‌کند که چه کسی به اهدافش رسید.

*{ با اشاره به مثالی پیرامون پیروزی حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه} چرا وینوگراد بعد از یک سال و نیم بررسی گفت، حزب الله پیروز جنگ بود؟ اسرائیل تعریف کرده بود که حزب الله را نابود و رهبر آن را می‌کشم؛ اما اینجا حزب الله گفته بود با حداقل تلفات مقاومت را ادامه می دهم. جنگ شروع شد و اسرائیل بمباران را آغاز کرد، بمب کم آورد، آمریکا از انبارهای قطر به آنها بمب داد و انواع امکانات و حمایت سیاسی از آنها وجود داشت. در این طرف میدان، روز اول حزب الله یک موشک زد و روز آخر ۳۰ موشک زد. در سمت اسرائیل تا شهر حیفا تخلیه شد و چندین تانک و بالگرد آنها منهدم شد و اینجا همه دنیا گفتند که پیروز نبرد حزب الله است.

*در دفاع مقدس ما هم طبیعی است در جاهایی با عدم توفیق مواجه بودیم، اما در کل میدان ما دشمن را شکست دادیم و آنها به اهداف خود نرسیدند.

*{ درباره چرایی و چگونگی پذیرش قطعنامه و در پاسخ به این سوال که آیا قطعنامه به امام تحمیل شد}  پذیرش قطعنامه یک موضوع دفعی و ناگهانی و اینکه به امام(ره) تحمیل شده باشد نیست؛ میزان پشتیبانی کشور از جنگ مشخص بود و ۱۳ تا ۱۴ درصد بودجه کشور را در اختیار جنگ می گذاشتند، اما در سمت عراق اینگونه نبود، عراق در آغاز جنگ ۳۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت، حدود ۷۰ میلیارد دلار کمک می‌گرفت و در پایان جنگ ۱۰۰ میلیارد دلار بدهی داشت یعنی هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار.

* اما در این طرف میدان،‌کل هزینه کرد ما چیزی حدود ۲۰ میلیارد دلار است؛ این وضعیت پشتیبانی ما بود؛ به در سال ۶۷ به جایی رسیدیم که برای جراحی مجروحمان نخ جراحی وجود نداشت و به این شکل امکان ادامه وجود نداشت. اینکه آیا کشور و بخش دولتی حد نهایی کمک خود را کرد؟ من این را قبول ندارم و باید محفلی باشد که دولتی ها بیایند و بحث کنیم که آیا توان کشور در حمایت از جبهه همین بود یا نبود.

* عقلانی‌ترین کار در مقطع تیرماه ۱۳۶۷ پذیرش قطعنامه است چراکه هیچ امتیاز بیشتری به ما نمی‌دادند و در توازن قوا در سمتی بودیم که با دیوانگی طرف مقابل و اقداماتی که در به کارگیری سلاح شیمیایی و دستیابی به سلاح هسته‌ای داشت، متضرر می شدیم و در آن مقطع حضرت امام با عقلانیت و تصمیم درست با پذیرش قطعنامه موافقت کردند.

*{ در پاسخ به سوالی پیرامون شبهه مطرح شده مبنی بر اینکه رزمندگان در سال‌های پایانی جنگ از رفتن به جبهه‌ها امتناع می‌کردند} در طول دفاع مقدس درحالی که جمعیت ایران ۴۰ میلیون نفر بود، ما ۵.۵ میلیون رزمنده داشتیم. از این تعداد حدود ۴۵ درصد بسیجی داوطلب است و ۴۵ تا ۵۰ درصد آن هم سرباز و 5 درصد آن هم کادر سپاه و ارتش است. بیشترین اعزام ها را ما در سال های پایان جنگ داشتیم. پس از نقض آتش‌بس و آغاز عملیات مرصاد، با فرمان حضرت امام آنقدر نیرو به جبهه آمد که لشگرها جا برای اسکان آنها نداشت. یک ماه آخر جنگ اصلا کمبود نیرو وجود ندارد؛ اینگونه نیست که بگوییم مردم از دفاع استقبال نمی‌کردند.

ماجرای درخواست پارتی‌بازی از سرلشکر باقری نزد سردار سلیمانی

*{ با اشاره به شوق و اشتیاق جوانان در سال‌های اخیر برای حضور در سوریه و نبرد علیه تکفیری‌ها}  بسیاری از جوانان به ما می‌گفتند که پیش سردار سلیمانی پارتی بازی کن که ما به سوریه برویم، زمانی که به شهید سلیمانی این موضوع را می‌گفتم، ایشان می‌گفت که من آنجا جا ندارم و اصلا قرار نیست از اینجا لشکرکشی کنیم و نیروی ایرانی ببریم.

*{با اشاره به حضور خودجوش و داوطلبانه جوانان و بسیجیان در حوادث طبیعی کشور ما مانند زلزله و سیل و یا بیماری کرونا} حقیقتا خود من در قضیه کرونا به زیبایی‌هایی از جوانان بسیجی پی بردم که برایم تازگی داشت. این جوانان کافی است فقط کسی به او بگوید چکار کند، هزینه را هم از جیب خود می دهد؛ ما حتی لباس اینها را نمی‌توانیم تامین کنیم و یا پول توجیبی آنها را هم نمی‌دهیم.

* تعامل صنعت دفاعی کشور با دیگر بخش‌های صنعتی کشور با بیان اینکه آنچه در صنعت دفاعی اتفاق می‌افتد، پیچیدگی‌اش قابل قیاس با بخش های دیگر مانند صنعت خودرو، کشاورزی و صنایع این دستی نیست. وقتی یک سامانه پدافندی مانند باور-۳۷۳ را جوانان ما می سازند؛ فرآیند پروازی هدف و پرواز موشک و تداخل اینها و مسائل گوناگونی که دارد، قابل قیاس با خودرو نیست. پیچیده‌ترین بخشی که در حوزه خودرو وجود داشت کامپیوتر آن بود که صنعت دفاعی ما قرار داد بست و امروز هم روزانه تحویل می‌دهد.

 عدم توفیق در اقتصاد و صنعت کشور به دلیل نگاه سیاسی است

* معتقدم قدری از عدم توفیق به دلیل این است که نگاه سیاسی به موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم وجود دارد. تلاش برای حاکم شدن در دولت‌ها به شکل حزبی بدون دیدن واقعیات نیاز مردم، رفت و آمد اتوبوسی مدیران و جابجایی مکرر و نداشتن ثبات قدم در مسیر توسعه صنعتی و عدم اعتماد به جوانان و ... از جمله دلایل این موضوع است که نظرم بسیار بهتر از این می توان اداره کرد.

*وضعیت موجود چیزی نیست که بگوییم نهایت توان ایرانی است. نیروهای مسلح ماموریت اینگونه ندارند که بخواهند وارد این مسائل شوند، بعضا مدیران و فرماندهان به ما فشار می آورند که مثلا بگذارید وارد صنعت خودرو و دیگر صنایع کشور شویم، خب این نیروهای مسلح را از ماموریت خود دور می کند.

*{درباره نفوذ منطقه‌ای ایران} ما روزی در حوالی اهواز از انقلاب و نظام و کشور دفاع می‌کردیم، اما الان جبهه کجاست؟ الان بحث سر این است که ایران در سوریه نباشد! یعنی توسعه حضور و نفوذ مرزهای امنیت ملی ما کاملا فراتر از مرزهای جغرافیایی رفته است و بحث سر این است که اگر نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه باشد چه تهدید متوجه رژیم صهیونیستی می‌شود.

*{درباره توافق ننگین عادی سازی روابط رژیم‌های مرتجع منطقه با رژیم صهیونیستی} امارات ظرفی یک تا دو سال گذشته پیغام‌های متعددی فرستاد و می‌گفت ما مثل عربستان نیستیم و قصد دوستی و کمک داریم. البته ما نسبت به عربستان هم بر خلاف ادعای پادشاهشان برای ایجاد ارتباط مشکلی نداشتیم.اما وقتی امارات آمد و این رابطه قبلی خود با صهیونیست‌ها را که در حد سرویس‌های اطلاعاتی و کشتن فلسطینی‌ها و کمک به مقابله با مردم یمن بود را علنی کرد این به معنای یک سفارت علنی و تعدادی پایگاه اطلاعاتی و عملیاتی علنی برای عملیات سایبری و روانی علیه ملت ایران است که این موضوع دیگر تفاوت با گذشته دارد. اینجا دیگر نگاه ما به آنها متفاوت می‌شود و اگر کشور دیگری هم به این توافق بپیوندد همین خواهد بود. اگر پای صهیونیست‌ها به این منطقه کشیده شود و اتفاقاتی بیافتد که امنیت ملی و دفاع ما دچار کوچکترین خدشه‌ای کند، ما به اینها بعنوان ارائه کننده پایگاه به خصم و دشمن نگاه می‌کنیم و همان برخوردی را با آنها خواهیم کرد که با دشمن آن برخورد را می‌کنیم.

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1436788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =