۰ نفر
۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
حواشی بی‌پایان کارگردان ۸۷ ساله

ایسنا نوشت: «رومن پولانسکی» اعلام کرد به عنوان یکی از اعضای جدید آکادمی سزار در مجمع عمومی این نهاد سینمایی شرکت نخواهد کرد. 

انتخاب «رومن پولانسکی» کارگردان سرشناس لهستانی-فرانسوی به عنوان یکی از اعضای جدید آکادمی سینمایی سزار فرانسه با حواشی زیادی رو به رو شده و دو عضو به دلیل سابقه اتهامات اخلاقی علیه «پولانسکی» از سمت خود استعفا دادند.

این کارگردان برنده اسکار به عنوان یکی از ۱۸ عضو تاریخی در جمع ۱۸۲ عضو مجمع عمومی جدید آکادمی سزار فرانسه انتخاب شده که با هدف ایجاد اصلاحاتی در ساختار این نهاد سینمایی تشکیل شده است.

بیش از دو سوم اعضای این مجموع عمومی نسبت به حضور پولانسکی در میان آنها اعتراض کرده اند و دو عضو نیز استعفای خود را اعلام کرده‌اند.

نماینده «پولانسکی» در جدیدترین اظهار نظر خود نسبت به این موضوع به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که این کارگردان در جلسه مجمع عمومی جوایز سزار در تاریخ ۲۹ سپتامبر و دیگر جلسات آتی شرکت نخواهد کرد. 

جوایز سزار فرانسه سال گذشته نیز در پی اعطای جایزه بهترین کارگردانی. به «پولانسکی» برای فیلم کنایه آمیز «یک افسر و جاسوس» با انتقادهای فراوانی رو به رو شد. 

داستان فیلم «یک افسر و یک جاسوس» درباره «آلفرد درفیوس» افسر ارتش فرانسه است که سالها متهم به خیانت بود اما در نهایت حقانیت و بی گناهی او به اثبات رسید. 

«پولانسکی» سازنده فیلم‌هایی چون «پیانیست» و «محله چینی‌ها» ۴۰ سال است به سبب اتهام تجاوز به دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ از ترس محاکمه سنگین از آمریکا فرار کرده و در پاریس زندگی می‌کند؛ چرا که فرانسه یکی از معدود کشورهای اروپایی است که مانع استرداد شهروندان خود به آمریکا می‌شود.

وی پس از اعتراف به جرم تجاوزش در سال ۱۹۷۷ میلادی، ۴۲ روز را در زندانی در ایالت کالیفرنیا سپری کرد و سپس آزاد شد اما در سال ۱۹۷۸ زمانی که یک قاضی در تلاش بود تا مجددا پرونده او را به جریان بیاندازد و مجازاتی سنگین برای او صادر کند به فرانسه گریخت.

این کارگردان ۸۷ ساله در سال ۲۰۰۹ در سوئیس دستگیر شد و ۱۰ ماه را در حصر خانگی به سر برد اما دولت سوئیس در نهایت تقاضای دولت آمریکا مبنی بر استرداد «پولانسکی» را نپذیرفت و او را آزاد کرد.

آمریکا در سال ۲۰۱۵ از دولت لهستان نیز خواست تا «پولانسکی» را تحویل دهد اما دادگاه عالی این کشور اعلام کرد که او دوران محکومیت خود را با توافق طرفین دعوی گذرانده است و در نهایت «سامانتا گیمر» شاکی این پرونده خواستار پایان دادن به این پرونده شد.

چندی پیش نیز چند اتهام جنسی جدید علیه «پولانسکی» مطرح شد.

آکادمی اسکار نیز سال گذسته اعلام کرد «رومن پولانسکی» را از عضویت در این نهاد سینمایی اخراج کرده و این تصمیم در راستای ترویج استانداردهای اخلاقی اتخاذ شده است که اعضاء را ملزم به رعایت ارزش‌های آکادمی و احترام به کرامت انسانی می‌کند. 

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1436845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =