قتل خاشقچی چه درس‌هایی به آمریکا داد؟

دو سال از قتل جمال خاشقچی می گذرد و این تصور در ذهن ها نقش می بندد که یک متحد نزدیک امریکا در خاورمیانه با اعمال سیاست سرکوبگرانه، بحران بین المللی را با این مرکزیت ایجاد کند که رئیس یک کشور می تواند با کشاندن یک روزنامه نگار به سرکنسول گری، وی را بکشد و امیدوار باشد از این ماجرا فرار کند.

به گزارش خبرآنلاین، وبسایت داون مِنا در مطلبی می نویسد: 

این حرکت منجر به اعتراضات و خشم جهانی پیرامون کشتار مخالف دولت سعودی شد. و همچنین سوالات اساسی را در خصوص عقلانیت در سیاست خارجی امریکا که روابط و اتحاد بسیار مستحکمی با رژیم های دیکتاتوری دارد، ایجاد کرد. 

دولت ترامپ بخاطر حمایت بی وقفه عمومی و خصوصی از محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی ، به درستی مورد انتقاد قرار گرفته است . شکی وجود ندارد که  علی رغم اینکه بن سلمان یک سری اقدامات بی پروا تهاجمی را در داخل و سراسر منطقه آغاز کرده است اما جسارت و جاه طلبی اش تا حدی نیز با اعتقاد ترامپ و مشاورش کوشنر تقویت شد که ایالات متحده در برابر فاحش ترین اشتباهات سعودی هیچ مسئولیتی ندارد. 
 
اگر مسئولیت این بحران سیاست خارجی را کاملاً متوجه رئیس جمهور ترامپ بدانیم، اشتباه خواهد بود. چنین قاب بندی، گرچه از نظر فکری منتقدان رئیس جمهور را تسکین می بخش ، اما اساساً مشکلات عمیق تر ساختاری رویکرد آمریکا به خاورمیانه را نادرست نشان می دهد. 

بزرگترین فرض و اسطوره غلط در ذهن سیاستگذاران امریکایی این است که دیکتاتوری های خاورمیانه ای می توانند منافع امریکا را تامین کنند. واقعیت کاملاً برعکس است: رژیم های استبدادی ، هم از نظر ماهیت حکومت و هم از نظر سیاست هایی که دنبال کرده اند، منابع اصلی بی ثباتی منطقه هستند.

تاریخ نشان می دهد که تمرکز قدرت سیاسی در دست افراد معدودی، منجر به نتایج بد می شود. خاورمیانه نیز از این قاعده مستثنی نیست. این امر باعث تولید فساد در داخل و بی پروایی در خارج از کشور می شود. این امر به ویژه هنگامی صادق است که تنها صاحب قدرت یک شاهزاده 35 ساله متکبر باشد که ریاست یک پادشاهی مطلق را با ثروت کلانی در اختیار دارد - و با حمایت بی قید و شرط کوته بینانه قدرتهای غربی تقویت می شود. 

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1437880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =