کژوال کمپ؛ مسیری برای ارتقای صنعت گیم ایران | کمبود نیروی انسانی معضل جدی در صنعت گیم

صنعت گیم یکی از مورد توجه ترین صنایع در دنیاست و طی سالیان اخیر مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته و  سود اقتصادی ویژه‌ای را سهم کشورهای متفاوتی کرده است. طوری که برخی از کشورهای دنیا به عنوان بازوی اقتصادی بر روی صادرات این محصول تکیه کرده‌اند.

این توجه در سالهای اخیر در ایران  نیز به شکل متفاوت و جدیدی نمود پیدا کرده است. میزان تقاضایی که در بازار ایران موج می‌زند در مقابل عرضه کم؛ نشان دهنده این موضوع است که مسیر پیش روی تیم‌هایی که علاقه به ساخت بازی دارند هموار است.

کافه بازار به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مارکت بازی‌های موبایلی نیز در گزارش‌های فصلی خود بارها؛ ضمن تحلیل رفتار کاربران ۴۰ میلیونی خود خبر از نیازی که بازار به این مهم دارد داده است.

از این رو این مجموعه از سال گذشته تصمیم به برگزاری رویداد تحت عنوان «کژوال کمپ» گرفته است. رویداد «کژوال کمپ» امسال برای دومین دوره با همکاری ۹ حامی صنعت بازی و با هدف ارتقاء سطح بازی‌های موبایل ایرانی برگزار می‌شود.  

اما شاید سوالی که در این میان مطرح است در این نکته است چرا کافه بازار به برگزاری این رویداد اهتمام دارد؟

کمک به رشد صنعت پردرآمد بازی سازی در ایران

هانیه گودرزی مدیر شراکت بازی در مجموعه کافه بازار خصوص اهداف بزرگترین مارکت اندرویدی کشوراز برگزاری رویداد کژوال کمپ می‌گوید: «کافه بازار دو هدف را در این رویداد دنبال می‌کند. هدف اصلی آشنا کردن دانشجویان و علاقمندان به برنامه نویسی، هنر و موسیقی با صنعت بازی سازی است. ایجاد جاذبه برای جوانان با صنعتی پر درآمد و دارای فرصت های شغلی متناسب و ایده آل، و همچنین معرفی افراد با استعداد در زمینه های مختلف به صنعت بازی سازی در جهت رشد و ارتقا بازی سازی در ایران است. کافه‌بازار با کمک حامیان و متخصصان این حوزه همه‌ی تلاش خود را برای رسیدن به این اهداف خواهد کرد تا راهی جدید برای ساخت آینده‌ای بهتر  برای جوانان فراهم سازد.»

او در ادامه با تاکید بر این نکته که این رویداد برای همه علاقه مندان به این صنعت تدارک دیده شده است اضافه می‌کند: «مخاطبان این رویداد از هر کجای ایران می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. تمامی امکانات این رویداد در دسترس عموم است و می‌توانند به صورت مساوی و برابر بهره‌مند شوند. این فرصت استثنایی رایگان بوده و برای همگان قابل دسترس است.»

گودرزی در پاسخ به این سوال که  رخ دادن چه اتفاقی در این رویداد کافه بازار را خوشحال خواهد کرد؛ می‌گوید: «استقبال دانشجویان و علاقمندان از این رویداد، تیم سازی و آشنایی با این حوزه و در نهایت معرفی افراد و تیم های جویای نام و پرتلاش برای ساخت آینده این صنعت نتیجه‌ای است که کافه بازار برای رسیدن به آن همه ی تلاش می‌کند. رسیدن به این هدف موجب خوشحالی کافه‌بازار می‌شود.»

او با با اشاره به حامیان بزرگ و نام آشنایی که در این مسیر همراه کافه بازار هستند، تاکید می‌کند: «حامیان و متخصصینی که تجربه همه‌ی سال های کاری خود را بدون کم و کاست در اختیار علاقه مندان قرار می‌دهند و همه‌ی تلاششان را در راستای این هدف به کار می‌بندند. این خوشحالی برای ما وصف نشدنی است و امیدواریم دوستان علاقه‌مند از این فرصت استفاده کنند.»

گودرزی با اشاره به خروجی قابل توجه کژوال کمپ سال گذشته می‌گوید: «خروجی سال گذشته این رویداد تشکیل تیم‌های موفقی است که توانستند مقام برتر را کسب کنند. بازی‌ موفق این استودیو که آرمیک نام دارد و در استان گیلان فعالیت می‌کنند. الان مثبت ۱۰۰هزار نصب فعال در کافه بازار را دارد. در دومین روز از سری بیان قصه‌های موفقیت بازی‌سازی آقای آرش عطاآفرین بنیان گذار تیم آرمیک همه تجربیات خودش را در اختیار بچه ها قرار داد.»

معضل جدی نیروی انسانی در صنعت گیم

طه رسولی؛ مدیر استودیو آواگیمز، یکی از حامیان برگزاری این کمپ، در پاسخ به این سوال که چرا از این رویداد بازیسازی حمایت کردند و چه هدفی را دنبال می‌کنند؛ با اشاره به اینکه در حال حاضر اکوسیستم بازی سازی ما چندان قوی و پر قدرت نیست، تاکید می‌کند: «نیاز داریم که همگی با هم برای ساخت اکوسیستم همکاری کنیم. به خصوص در سال های اخیر که مشکل جدی نیروی انسانی وجود دارد و همه تیم‌ها و شرکت‌ها به شدت به خاطر نبود نیروی انسانی دچار مشکل شدند، لازم است که در رویدادهایی که نقش آموزشی و حمایتی دارند شرکت کرده و کمک کنیم تا تیم‌ها و بازی‌سازهای جدید به سرعت تجربه کسب کرده و بتوانند وارد اکوسیستم شوند.»

طه رسولی همچنین هدف از برگزاری کژوال کمپ را راهی برای ارتباط بیشتر با دانشگاه‌ها و کلا بازی‌سازهایی که تازه اول راه هستند توصیف می‌کند و اشاره می‌کند: «با کمک و حضور همه مهره‌های کلیدی اکوسیستم بازی سازی می‌توان این بازی سازها را سریعا در پروسه تولید صحیح قرار داد».

رسولی ادامه می‌دهد: «در طول رویدادهای این چنینی هم بازی سازهای تازه وارد فرصت خیلی خوبی دارند که مستقیم و بدون واسطه از تجربه بازی‌سازهای قدیمی و پیشرو استفاده کنند. هم شرکت های بزرگ فرصت دارند تا نیروهای جدید و مستعد را شناسایی کنند و هم تیم ها در مسیر تولید استاندارد قرار می‌گیرند که شانس رسیدن به خروجی های خوب را زیاد می‌کند. در نهایت هرچه بازی خوب تولید شود یا نیروی مستعد جدید شناسایی شود، به بهبود وضعیت اکوسیستم بازی سازی کمک خواهد شد.»

مدیر استودیو آواگیمز همچنین در خصوص حلقه‌های مفقوده اکوسیستم بازی به موارد زیر اشاره می‌کند که در کژوال کمپ تلاش شده همزمان به آنها پرداخته شود.

-آموزش و انتقال تجربه

-نگاه تجاری داشتن به بازی سازی به عنوان یک کسب و کار

-دنبال کردن ترندهای روز

- شبکه سازی و ارتباط بیشتر بین بازی سازها

چگونه در کژوال کمپ ثبت نام کنید؟

در طول این رویداد تیم‌های شرکت‌کننده طی ۱۰ هفته تلاش می‌کنند تا با کمک گرفتن از مربیان محصولی را با هدف موفقیت تجاری در بازار داخل تولید نمایند. طبق اعلام وبسایت رسمی کژوال کمپ، تیم‌های علاقه‌مند از ۲۲ شهریور تا ۱۵ مهر فرصت دارند  تا از طریق وب‌سایت رویداد ثبت‌نام نمایند. مراحل اجرای رویداد به صورت چندین فاز پیوسته پیگیری می‌شود. رویداد ابتدا با فاز مستندسازی آغاز می‌شود. در این مرحله تیم‌ها مستندات بازی خود و مراحل تولید را با توجه به معیارهای در نظر گرفته شد به تیم منتورهای باتجربه حاضر در کژوال کمپ ارائه می‌کنند. با تایید ایده‌ی اولیه وارد مرحله‌ی پروتوتایپ می‌شوند. سپس در مرحله‌ی تولید تمام مکانیک‌ها به صورت کامل و جهت عرضه‌ی نهایی محصول پیاده‌سازی می‌شوند.

خروجی این مرحله نسخه‌ی بتا از بازی خواهد بود. در ادامه ضمن تست و رفع اشکال در نهایت عرضه‌ی بازی به روی بازار خواهد بود. بخش بعدی وارد ارزیابی محصولات می‌شود و همچنان امکان ارائه‌ی آپدیت و عملیات بهینه‌سازی سنجه‌ها و پارامترهای بازی موجود است. پس از گذشت زمان ارزیابی بازی‌ها بر اساس فرمول مشخصی رتبه‌بندی می‌شوند و تیم‌های برتر رویداد جوایز خود را دریافت خواهند کرد. در پایان این رویداد نیز به سه تیم برتر مجموعا ۱۵۰ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا می‌شود.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1438258

برچسب‌ها