۴ نفر
۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
از ویروس کرونا چه می‌دانید؟

با همه‌گیر شدن ویروس کرونا و هم‌زمانی شیوع ویروس با فصل‌ پاییز و زمستان باید اندکی بیشتر از قبل مراقب خود و عزیزانمان باشیم. ویروس کرونا مهار شدنی است اما به همراهی دسته جمعی مردم نیاز دارد. با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک می‌توانیم سهم خود را در عدم انتشار ویروس ایفا کنیم.

ویروس کرونا چگونه بر بدن ما اثر می‌گذارد؟

همان‌طور که می‌دانید برخلاف تصور اولیه، ویروس کرونا خیلی بیشتر از یک ویروس آنفولانزا بدن را دچار چالش می‌کند. با گذر زمان این ویروس تغییر شکل می‌دهد و همین امر ساخت واکسن ویروس را پیچیده‌تر کرده است. در ابتدا محققان فکر می‌کردند که این ویروس تنها دستگاه تنفسی را دچار اختلال می‌کند. اما حالا می دانیم که ویروس کووید 19 می‌تواند بر مغز، قلب، کبد، پانکراس، کلیه‌ها، دستگاه گردش خون و البته ریه‌ها اثر بگذارد.

البته اکثر مردم ویروس را در حالت خفیف تجربه می‌کنند، اما در صورت مشاهده هرگونه علامتی از ویروس شامل تب، تنگی نفس، خستگی، درگیری ریه‌ها و سرفه باید حتما اقدام به انجام آزمایش کرونا کنید تا از وضعیت سلامت خود مطمئن شوید.

دوران نهفتگی ویروس

ویروس از طریق ورود به درون سلول‌های بدن و ربودن آن‌ها آغاز به فعالیت می‌کند. این ویروس زمانی که شما در محیط آلوده نفس بکشید یا با دست الوده به دهان و بینی و چشم خود دست بزنید، وارد بدن می‌شود.

ابتدا این ویروس راه‌های تنفسی و ریه‌های شما را آلوده می‌کند و آن‌ها را به مقری برای ویروس کرونا تبدیل می‌کند و اینچنین سلول‌های بیشتری را آلوده و درگیر می‌کند.

در این مرحله ممکن است شما هیچ علامتی از بیماری را نداشته باشید اما همچنان توانایی انتقال ویروس به اشخاص دیگر را دارید. دوره نهفتگی ویروس در افراد مختلف، متفاوت است اما به طور میانگین 5 تا 15 روز گزارش شده است.

اکثر مردم بیماری را به شکل خفیف تجربه می‌کنند. همان‌طور که اشاره شد اغلب علائم آن به شکل تب و سرفه یا بدن درد و گلو درد مشخص می‌شود. تب در واقع نشانه‌ای از پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به بیماری است. این ویروس به عنوان یک عامل خارجی در بدن شناسایی شده و بدن را به حالت آماده باش یرای مبارزه با ویروس قرار می‌دهد.

بیماری ابتدا با سرفه‌های خشک آغاز می‌شود و ممکن است برخی افراد سرفه‌های خلط دار را نیز تجربه کنند. این علائم معمولا با استراحت و نوشیدن مایعات فراوان بهبود می‌یابد و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست.

کرونا در کودکان

اکثر کودکان بیماری را به شکل خفیف و حتی بدون علائم تجربه می‌کنند، اما همچنان می‌توانند ناقل بیماری باشند. علائم کرونا در کودکان تقریبا مشابه بزرگسالان و ضعیف‌تر است. شناسایی این علائم می‌تواند به والدین در تشخیص و درمان کرونا در کودکان کمک کند تا در صورت نیاز به پزشک مراجعه شود. برخی علائمی که ممکن است کودکان مبتلا به ویروس از خود بروز دهند:

  • تب: بیشتر بزرگسالان تب را به عنوان یکی از نشانه‌های اصلی بیماری گزارش داده‌اند اما این مورد در کودکان کمتر شایع است و به شکل ضعیف‌تری بروز می‌کند.
  • علائم مشابه آنفولانزا: این علائم شامل تب، سرفه و تنگی نفس است.
  • علائم تنفسی: بچه‌ها ممکن است دچار آبریزش بینی، سرفه و گلو درد شوند.
  • علائم گوارشی: این علائم به شکل اسهال و استفراغ و حالت تهوع بروز می‌کنند.
  • از دست دادن بویایی: ممکن است حس بویایی کودک ضعیف شده یا برای مدتی از بین برود.
  • بدن درد و سر درد
  • تغییرات رفتاری: تنگی خلق و گریه در کودکان کوچک‌تر طبیعی است و ممکن است از بودن در این وضعیت دچار استرس و اضطراب شوند.

واکسن کرونا

معمولا تهیه و پخش واکسن در مورد بیماری‌هایی که همه‌گیری دارند سال‌ها به طول می‌انجامد. اما در مورد ویروس کرونا دانشمندان در حال تلاش گسترده‌ای هستند تا هرچه سریعتر مراحل تولید و تست واکسن را انجام دهند. در حال حاضر 42 واکسن  در مرحله آزمایش بالینی بر روی انسان و حداقل 93 واکسن در مرحله آزمایش روی حیوانات است.

شایعات در مورد ویروس کرونا

برخی شایعات در مورد ویروس کرونا وجود دارد که بر اساس ماهیت متغیر این بیماری به وجود آمده است اما لزوما حقیقت ندارند و حتی ممکن است نتایج منفی به بار بیاورند. برخی از این موارد در زیر بررسی شده‌اند:

  • تزریق، بلعیدن، استحمام با الکل و سفید کننده می‌توانید از خود محافظت کنید: این شایعه درست نیست. این محصولات به‌شدت سمی هستند و هرگز نباید آن‌ها را ببلعید یا به خود تزریق کنید.
  • واکسن کرونا در دسترس است: این شایعه نیز غلط است. هنوز این واکسنی برای این بیماری تایید نشده است.
  • ویروس کرونای جدید توسط خود مردم ایجاد می شود: غلط. ویروس‌ها در طول زمان تغییر شکل می‌دهند. گاهی اوقات شیوع بیماری به این شکل است که ویروسی که در حیوانات وجود دارد تغییر شکل داده و وارد بدن انسان شود. این ویروس نیز به این شکل ایجاد شده است.
  • سفارش یا خرید محصولاتی که از خارج کشور وارد می شوند منجر به بیماری می شود: این شایعه صحت ندارد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت احتمال آلوده شدن به ویروس از طریق بسته‌های تجاری بسیار کم است زیرا این بسته مدتی را در سفر بوده و در معرض شرایط دمایی گوناگون قرار گرفته است.

پیشگیری بهتر از درمان

همان‌طور که می‌دانید هیچ قطعیتی درباره شدت ابتلا به بیماری وجود ندارد. لذا بهتر است از خود در برابر بیماری محافظت کنیم و تا جای امکان در معرض محیط‌های آلوده و افرادی که مشکوک به بیماری هستند قرار نگیریم. پوشیدن ماسک تا حد بسیار زیادی از ابتلای شما به بیماری جلوگیری می‌کند و امکان انتقال ویروس از طریق افراد را بسیار پتیین می‌آورد. در صورت مشاهده هرگونه علامتی از بیماری بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. چنانچه قرنطینه را رعایت می‌کنید می‌توانید برای دسترسی به پزشکان شماره مشاوره کرونا را در سایت‌های معتبر مشاهده کرده و از طریق تماس تلفنی و غیر حضوری با پزشک در تماس باشید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1438550

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =