یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است دستگاه دیپلماسی کشور متناسب با سرعت تحولات واکنش نشان نمی​دهد.

به گزارش خبرآنلاین پرویز سروری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت​وگو با هفته​نامه «پنجره» با انتقاد از دستگاه دیپلماسی کشور گفت: ما با همه ارادتی که به مسئولان سیاست خارجی داریم، معتقدیم دیپلماسی کشور، متناسب با سرعت تحولات واکنش نشان نمی​دهد. امروز بهار دیپلماسی کشور است. ما هیچگاه چنین بستر مناسبی در طول 33 سال برای گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه نداشته​ایم.

وی در بخشی از این گفت​وگو با اشاره به سیاست​های عربستان در بحرین گفت: عربستان تلاش دارد در بحرین مردم را تحت عنوان شیعه و سنی به جان هم بیاندازد. اماکن مذهبی شیعه در بحرین را تخریب می​کند تا واکنش شیعیان علیه سنی​ها را شاهد باشد تا در گیری مردم با آل خلیفه و آل سعود، در حاشیه تقابل مردم با مردم قرار گیرد.

سروری در واکنش به این سوال که «توصیه شما برای توجه بیشتر به اصل عزت، از اصول سیاست خارجی، در واکنش به مواضع کشورهای حاشیه خلیج فارس چیست؟» گفت: البته ما نباید تحت عنوان توجه به حفظ «عزت» به اقدامات احساسی روی بیاوریم. شاید این چیزی باشد که آمریکایی​ها هم به دنبال آن هستند. آن​ها می​خواهند با تحریک کشورهای کوچک، جمهوری اسلامی را درگیر مسائل حاشیه​ای کنند تا از مسائل اصلی جدا شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «سیاست خارجی کشور باید با دقت و تعمیق نظر تهیه شود» گفت: اینکه جمهوری اسلامی بخواهد در این مسائل به صورت جزئی وارد شود، خیلی مناسب نیست. این کشورهای کوچک خلیج فارس می​دانند نگاه غضب آلود جمهوری اسلامی می​تواند آن​ها را از صحنه روزگار محو کند، چه برسد که ایران بخواهد با قدرت با آن​ها برخورد کند.

وی در خصوص عربستان خاطرنشان کرد: در شرایطی که عربستانی​ها چنین عمل می​کنند، ضرورتی ندارد تحت عنوان سفر عمره مردم را به مکه بفرستیم و جیب آقایان را از پول ملت ایران پر کنیم و در عوض آن​ها ملت ما را در فرودگاه تحقیر کنند.

سروری با بیان اینکه « عمره مستحب است ولی رعایت عزت یک امر واجب است» گفت: این از اقداماتی است که می​توانیم در کشور طراحی کنیم تا در حد اقدامات آنان باشد اما پاسخ اصلی ما باید به آمریکایی​ها باشد.

/111112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 143936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    1 0
    اقای عزیز تودرمورد خودت حرف بزن ودست ازسرحج ورابطه مردم با خدا بردارید حج راسیاسی نکنید که دین میلیونها ادم دردنیا واخرتبه گردن شما خواهد بودو..............توکه حتما چندین بار به حج رفتهای....
  • پوریا IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    1 0
    چه کسی گفته که نماینده میتواند درمورد همه چیز مردم تصمیم بگیرد حتی رابطه با خدا وزیارت مردم لطفا دست از سر حج بردارید میلیونها انسان مشتاق منتظرند برای ما تصمیم نگیرید واین یک قلم رادیگررها کنید...
  • ابوالفضل مشمول از گنبد كاووس IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۱
    0 1
    پيشنهاد خوبي است . بهتر از اين است كه دست روي دست بگذاريم تا شيعيان بحرين كه در گذشته نزديك هموطن ما بودند به دست آل سعود ناپاك كشته شوند.