الکاظمی: از روابط با ایران خجالت نمی‌کشیم

ایرنا نوشت: "مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق شنبه شب در خصوص روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران گفت: از روابط با ایران و آمریکا خجالت نمی‌کشیم و باید آینده بهتری برای عراق ساخته شود.

به گزارش پایگاه خبری "سومریه نیوز"، الکاظمی در گفت وگوی تلویزیونی که شبکه العراقیه آن را پخش کرد، افزود: آمریکا براساس منافع خود روابط خود را ترسیم می‌کند و عراق یک کشور مهم است.

وی افزود: آمریکا به عراق در جنگ علیه داعش کمک کرد و بغداد باید روابط متوازنی با تمام کشورها داشته باشد.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: دولت کنونی عراق دولت حل مسائل و نه دولت بحران‌هاست و به مانند خیمه‌ای برای تمام عراقی‌هاست که به آن پناه ببرند.

وی بدون اشاره به گروه خاصی تنها گفت: برخی از گروه‌ها از من خواستند که اشتباهات گذشته را تکرار کنم که اگر قبول می‌کردم امروز در مقام دفاع از من برمی‌آمدند.

الکاظمی افزود: قانون اساسی عراق تصریح کرده است که در راستای منافع ملت کشور، دولت بهترین روابط را با کشورها داشته باشد و روابط ما با آمریکا نیز برپایه منافع بغداد است.

وی با اشاره به این که "باید از منافع خود با آمریکا در زمینه‌های اقتصاد، آموزش و بهداشت و امنیت حمایت کرد" البته یادآوری کرد که آمریکا در جریان اشغال عراق مرتکب اشتباهات زیادی شد.

نخست وزیر عراق اخبار مبنی بر تهدید آمریکا برای بستن سفارتخانه‌اش در بغداد را رد کرد و گفت: هرگز هیچ تهدیدی از هیچ کشوری را نخواهیم پذیرفت.

شنبه شب گذشته نیز"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با الکاظمی تهدید نظامی "دونالد ترامپ" علیه این کشور را تکذیب کرده بود.

 پمپئو تاکید کرده بود که در تماس با "برهم صالح" رییس جمهوری عراق تنها این مساله را مطرح کرده که آمریکا در صورت ادامه حملات مجبور به تعطیلی سفارت خود در این کشور می‌شود.

الکاظمی در ادامه سخنانش گفت که وی در جریان ناراحتی آمریکا درخصوص امنیت مراکز دیپلماتیک این کشور در عراق قرار گرفته است.

الکاظمی در خصوص شرایط اقتصادی کشورش هم گفت که بحران اقتصادی کنونی که عراق با آن دست به گریبان است، در گذشته رخ نداده است و آشوب و ناآرامی‌های کنونی در واقع حاصل سوء مدیریت در کشور است.

در هفته‌های اخیر روند حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد، نیروهای آمریکایی و همچنین نظامیان کشورهای دیگر در ائتلاف بین‌المللی  موسوم به ضد داعش به سرکردگی واشنگتن شدت گرفته است.

311311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1439408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    8 0
    چقدر تیتر و جمله معنا داری. حقیقتا بحران‌های اخیر چهره خیلی‌ها را ‌آشکار کرد
  • منتظر ظهور IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 2
    هرچند ایران به خاطر امنیت خودش چاره ای جز جنگیدن با داعش نداشت.ولی ایران در عراق هزینه های زیا دی کرد ولی با کمک بعضی از مقامات عراقی سردار سلیمانی شهید شد حیف همچین خون پاکی که برا این مردم هدر رفت الحق که عمده عراقی ها در رفتار یاد آور مردم کوفه هستند وگر ایران نبود با حمایت آمریکا یک حکومت داعشی در اونجا حاکم بود
  • تقی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    2 1
    چقدر روشن بینانه و آینده نگر و مردم دوست صحبت کرد.که حاضر بخاطر رفاه و زندگی بهتر مردمانش اشتباهات آمریکا را ندید بگیره.چند سال دیگه عراق متمدن خواهد شد.
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      0 0
      امریکا هیچ وقت صلح طلب نبوده و نیست ، کوچکترین فرصتی پیدا کنه کشور هدف رو می دوشه یا می بلعه .
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    0 0
    نمیدونم چرا فقط ما نمیتونیم با آمریکا رابطه داشته باشیم چرا آمریکا فقط با ما دشمنه هر کشوری به فکر منافع خودشون هست پس ما هم باید با تدبیر و سیاست روابطه ای درست و برپایه اصول با همه کشورها داشته باشیم