جهش تولید بدون مهارت بی‌معنا است؛ بیش از یک میلیون شغل با شیوع کرونا از بین رفت

رئیس سازمان فنی ‌و حرفه‌ای گفت: جهش تولید منهای مهارت معنا ندارد، پس باید براین نکته تاکید کرد که جهش مهارت برای رسیدن به فرمول پایدار مبنا قرار گیرد.

به گزارش خبرآنلاین از شیراز : علی‌اوسط هاشمی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای مهارت‌آموزی فارس که با حضور استاندار، مسئول استانی و نمایندگان مردم فارس تشکیل شد با تاکید بر اینکه جهش تولید منهای مهارت معنا ندارد اظهار داشت: باید بر این نکته تاکید کرد که جهش مهارت برای رسیدن به فرمول پایدار مبنا قرار گیرد.

وی به استاندار فارس پیشنهاد داد که ۵ درصد جمعیت فارس مبنای برنامه‌ریزی بر پایه آموزش‌های مهارتی قرار گیرند.

هاشمی خط قرمز سازمان فنی‌ و حرفه‌ای را صیانت از اصالت گواهی‌نامه‌ها عنوان کرد و گفت: باید ضعف‌هایمان را بپذیریم تا بتوانیم نمایشی از تکنولوژی و سواد روز و میزان اطلاعات جامعه امروز را عرضه بداریم.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ کار در کشور را ضعیف توصیف کرد و با تاکید بر جدی گرفتن الزام پیوست مهارتی خطاب به استاندار فارس تصریح کرد: به‌کارگیری نیروهای مهارتی را در کارگاه‌های کوچک و بزرگ استان الزامی کنید.

رئیس سازمان آموزش فنی ‌و حرفه‌ای همچنین خواستار بهره‌مندی آموزشگاه‌های آزاد آموزش فنی ‌و حرفه‌ای از کاربری زمین‌های آموزشی شد و تاکید کرد: ما تنها مامور به نشر دانش نیستیم بلکه مامور به تولید و ثروت از طریق تکنولوژی و مهارت نیز هستیم تا به دنبال آن اشتغال ایجاد شود؛ امروز با وسعت امکانات و دوری از بی‌سوادی، محصول کار ما باید چگونه باشد؟

وی با بیان اینکه شیراز شهر جهانی صنایع دستی جهانی است، سهم فنی ‌و حرفه‌ای را با نگاه هویت بخشی به این کلانشهر برگزاری دپارتمان ملی مهارت در فارس دانست.

به گفته معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حالی از فقر و بیکاری در کشور سخن می‌گوییم که روزی ایران و ایرانی مهد مهارت بوده و این نقدی است که باید آن را بپذیریم که ۴۰ سال ریل‌گذاری در این حوزه اشتباه بوده است.

رئیس سازمان آموزش فنی ‌و حرفه‌ای با اشاره به سنجش مهارت در پادگان‌های آموزشی کشور و فاقد مهارت بودن ۸۵ درصد از این افراد، گفت:‌ ۱۸ درصد بودجه آموزش‌های مهارتی در خاورمیانه به ۴۳ درصد ارتقا یافته و نشان از این است که مهارت تعیین‌کننده خواهد بود.

هاشمی معتقد است که امروز روز خلق فرصت‌های نو است و اگر غافل شویم این فرصت به سرعت می‌گذرد و خشکسالی و خزان در حوزه اشتغال ایجاد خواهد کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی ‌و حرفه‌ای کشور گفت: در حالی‌ که یک الزام قانونی در برنامه ششم توسعه مبنی بر اشغال ۵۰ درصد از فضاهای آموزشی به کاربری مهارتی تعیین شده اما کمتر به آن توجه کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه عمر مفید یک مهارت را ۵ سال است تصریح کرد: تحول و تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتد به همین دلیل علاوه بر دقت بر مهارت در زمان، باید به بازآموزی  و روی آوری به آموخته‌های شغلی روز توجه ویژه کنیم.

هاشمی ادامه داد: اگر چه تاکنون تنها ۵ هزار و ۴۰۰ استاندارد در سطح کشور داشته‌ایم اما پیش‌بینی شده که از آبان ۹۸ تا دهه فجر امسال دو هزار استاندارد دیگر تولید شود که تامین کننده نیاز روز باشند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همچنین اعلام کرد که از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون و با شیوع بیماری کووید ۱۹ بیش از یک میلیون شغل در ایران از بین رفته است و این ریزش این مهم را می‌رساند که در شرایط بحران برای عبور از بحران و حفظ مشاغل فعلی پیش‌بینی جایگرینی مهارت‌های جدید را نکرده‌ایم.

دانشگاه‌ها باید به سمت مهارت‌آموزی پیش روند

حشمت کوشکی مدیرکل فنی ‌و حرفه‌ای استان فارس در این مراسم با تاکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین معضلات اجتماعی بیکاری است اظهار داشت: اصلی‌ترین روش برای مقابله با این معضل اجتماعی آموزش مهارت‌ است که این سیاست نیز تنها از طریق مراکز آموزشی محقق می‌شود.

به گفته وی علاوه بر ۵۰ مرکز دولتی که نسبت به مهارت‌آموزی اقدام می‌کنند، ۷۵۰ آموزشگاه آزاد و ۷ مرکز مهارت‌آموزی نیز در دانشگاه‌های استان فارس ایجاد شده تا نسبت به آموزش‌های مهارتی مباردت ورزیده و روند مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها هم تسریع یابد.

کوشکی با یادآوری اینکه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ساعت در بخش خصوصی به دانش‌پژوهان محتوای آموزشی ارائه شده است گفت: دوره‌های مهارت آموزی در گروه‌های مختلف مردمی توسط این نهاد طراحی شده که می‌توان به ۱۶۲ هزار نفر ساعت در دانشگاه‌ها، ۱۲۸ هزار نفر ساعت آموزش سربازان و ۳۳۵ هزار ساعت آموزش در واحدهای صنفی و صنعتی اشاره کرد.

در ادامه این نشست حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز هم رتبه‌بندی دانشگاه‌های معتبر دنیا را بر اساس مهارت و اشتغال کمی و کیفی فارغ‌التحصیلان دانست و با تأکید بر لزوم مهارت‌آموزی، ایجاد نوآوری و مدیریت در مهارت این شاخص‌ها را از شاخص‌های مدنظر سازمان‌های معتبر علمی در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها دانست.

به گفته وی همه ما در هر مسئولیتی که داریم باید اهتمام ویژه به اشتغال و مهارت‌آموزی داشته باشیم و در این زمینه باید طرحی نو در این زمینه ارائه دهیم تا با کمک دانشگاه‌ها به سمت مهارت‌آموزی پیش رفته و معضل اشتغال را برای جوانان برطرف کنیم.

ایزدی مدیرعامل شرکت زاگرس جنوبی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه این شرکت با گستره استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان با قریب به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال به عنوان دومین تامین‌کننده گاز کشور است، مهارت‌آموزی را استخوان‌بندی شرکت نفت در کنار آموزش‌های تخصصی در دانشگاه نفت دانست.

وی تاکید کرد: ما به نیروهای متخصص و ورزیده نیاز داریم و این میسر نمی‌شود جز با آموزش تخصصی در این زمینه که اگر نیروهای ما تحت آموزش‌های ضمن خدمت هم قرار بگیرند موفق‌تر خواهیم بود.

به گفته ایزدی شرکت نفت، قدرت خود را مدیون نیروهای آموزش دیده متخصص در آموزشگاه‌های تخصصی فنی‌ و حرفه‌ای است.

46

کد خبر 1440123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =