۱ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
پشت پرده تحرکات آمریکا در عراق چیست؟

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی به بررسی دلیل ادعاها و تهدیدهای آمریکا برای تعطیلی سفارتش در بغداد پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین،  صباح زنگنه گفت: آمریکا به جای اینکه راه‌حل منطقی و عملی را تجربه کند به سراغ یک راه‌حل تبلیغاتی رفته که اعمال فشار بر دولت و مردم عراق است. راه حل عملی این بود که با مسئولین عراقی مذاکره می‌کردند و یک جدول زمانی تنظیم می‌شد تا آنها خروجی امن و سالم را داشته باشند. شرایطی که آمریکا تعیین کرده، نوعی تهدید به حساب می‌آیند و راه‌حلی برای بحرانی که به وجود آمده نیستند. با نمایش تعطیل کردن سفارت و شایعه رفتن سفیر به اربیل یا هر جای دیگر، نتیجه غیر از افزایش تنش در عراق نخواهد بود. اگر ایالات متحده تصور می‌کند که با این تهدیدها جامعه عراق به‌زودی آرام شده و نسبت به حضور آمریکایی‌ها رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهد در اشتباه است.

وی اضافه کرد: بعید نیست که هدف آمریکایی‌ها از این نمایش تخلیه کامل نیروهای مسلح دیگر از منطقه سبز باشد. به طوری که دیگر تمام این منطقه را در دست داشته باشند و بتوانند هر اقدام امنیتی و نظامی را در آنجا پیش ببرند. در منطقه سبز مناطق مسکونی وجود دارد که عملکرد ایالات متحده در آن می‌تواند امنیت افراد عادی ساکن را به خطر بیاندازد. اگر یک سفارتخانه فقط وظایف خود را انجام دهد، کسی به آن تعرض نخواهد کرد و نیروهای عراقی هم دست به اقداماتی علیه آنها نخواهند زد. اما مساله اینجاست که ایالات متحده در عراق فقط به دنبال ایجاد تنش بیشتر بوده و این موضوع است که برخی گروه‌های عراقی را واداشته تا مقابل آنها قد علم کنند.

این کارشناس در پاسخ به اینکه آیا هدف فشار بر ایران است گفت: فشار بر روی ایران از این مسیر همیشه بوده و هست. اما تکلیف رفتارهای آمریکا در عراق را باید پارلمان این کشور مشخص کند. ادامه بازی موش و گربه در سیاست عراق دیگر جواب نخواهد داد. شیوه هایی که ایالات متحده در این کشور انتخاب می‌کند، نتیجه‌ای به غیر از افزایش تنش و التهاب ندارد. این وضعیت و تهدیدهای تازه، می تواند درگیری‌های داخلی را هم در عراق بیشتر کند. اینجاست که تدبیراندیشی مسئولان عراقی باید به کمک شرایط بیاید و مانع از باج‌گیری آمریکایی‌ها شود.ترامپ شخصی است که امیدی برای پیروزی در انتخابات پیش رو در آمریکا ندارد و برای اینکه بتواند خودش را مطرح کند، دست به هر کاری می‌زند و این فشارهای تازه هم بخش از همین تلاش‌هاست.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1441020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =