شب سرتکان‌ دادن‌ها،لب گزیدن‌ها و ابرو درهم کشیدن‌ها

مناظره بامداد امروز مایک پنس و کاملا هریس با حواشی و واکنش های زیادی همراه بود.

ابوالفضل خدائی: ادامه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا بامداد امروز با مناظره مایک پنس معاون ترامپ و کاملا هریس معاون بایدن همراه بود. 

کامالا هریس شامگاه چهارشنبه در مناظره انتخاباتی با مایک پنس شریک انتخاباتی دونالد ترامپ به خروج دولت فعلی آمریکا از پیمان‌ها ویژه برجام اشاره کرد و گفت: ترامپ از توافق‌ها خارج شد، به توافق هسته‌ای ایران نگاه کنید، ما را در شرایطی قرار داد که آنها اکنون ممکن است در حال ساخت یک زرادخانه هسته‌ای بزرگ باشند. ما با دوستانمان در توافق بودیم اما به خاطر رویکرد یکجانبه‌گرایی و انزواگرایی وی، از این توافق خارج شدیم.

هریس ادامه داد: ما روی صحبت خود همیشه باید بایستیم اما ترامپ این را درک نمی کند.

پنس هم در واکنش گفت: ترامپ به وعده خود برای انتقال سفارت خود به قدس عمل کرد، کاری که بایدن قول داده بود و هیچ گاه این کار را نکرد. وقتی ترامپ متصدی رئیس جمهوری شد، داعش منطقه وسیعی را تصرف کرده بود، اما ترامپ البغدادی را بدون دادن یک کشته، از بین برد. معاون اول رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج برجام هم گفت: دولت سابق ۱.۸ میلیارد دلار به کشور حامی شماره یک تروریست در جهان داد. ترامپ ما را از برجام خارج کرد و قاسم سلیمانی را در حالی که در سفر برای آسیب رساندن به آمریکایی ها بود، حذف کرد. 

هریس در پاسخ به این ادعاهای پنس گفت: اما درباره سلیمانی صحبت کردید، پس از حمله به او، ایران حمله متقابل انجام داد. نیروهای ما با جراحات مغزی روبرو شدند اما ترامپ گفت تنها سردرد گرفتند. این الگوی دونالد ترامپ است. او نظامیان ما را بازنده توصیف کرد، وقتی ترامپ به گورستان ملی آرلینگتن رفت برای رفتن به سرقبر این نظامیان گفت که چه فایده ای برای آنها دارد، بله او تنها به فکر این است که چه منفعتی برای او دارد.

هریس درباره گزارش‌های منتشر شده برای تعیین جایزه برای سر نیروهای نظامی آمریکایی ها در افغانستان هم اظهار کرد: ترامپ هیچ گاه این مساله را با پوتین مطرح نکرد اما بایدن روسیه را پاسخگو خواهد کرد.پنس با تکرار این ادعا که سردار سلیمانی را مسئول مرگ صدها سرباز آمریکایی است، مدعی شد: وقتی دیدیم سلیمانی برای کشتن افراد بیشتری از آمریکایی‌ها به عراق رفت، ترامپ تردیدی نکرد اما باید بدانید که بایدن و هریس از حذف سلیمانی انتقاد کردند.

در این مناظره فرود آمدن مگس روی سر مایک پنس سر و صدای زیادی در فضای مجازی و حتی رسانه رسمی و مهمی چون سی ان ان ، گاردین ، نیویورک تایمز، بیزنس اینسایدر ، تایم، لوس آنجلس تایمز و .... ایجاد کرد. برخی رسانه ها به طعنه از این مگس به عنوان «طرفدار شش پا»ی جمهوری خواهان نام برد.

یکی دیگر از ویژگی های مناظره معاونان دونالد ترامپ و جو بایدن، گله مندی خانم کامالا هریس از پنس بخاطر رعایت نکردن اصول و مقررات مناظره بود. پنس هم دست مثل ترامپ البته نه به اندازه او، ترفند قطع کردن حرف های حریف را در پیش گرفته بود. پنس هم مثل دونالد ترامپ بجای اینکه به توضیح برنامه های جمهوری خواهان برای ۴ سال پیش رو و پاسخ به سوال های مجری بپردازد، با قطع مکرر حرف های کامالا هریس سعی داشت تمرکز او را به هم بریزد و مناظره را به سمت نوعی جنگ روانی پیش ببرد؛ کاری که دونالد ترامپ با شدت خیلی بیشتر در مناظره هفته گذشته با جوبایدن کرد.

کامالا هریس چند بار در طول مناظره از پنس خواست که حرف های او را قطع نکند. بعد از این مناظره، دونالد ترامپ بدون توجه به نظرسنجی هایی که بلافاصله پس از مناظره انجام شد و حاکی از عملکرد بهتر کامالا هریس بود، در صفحه توئیترش یک جمله نوشت: مایک پنس کاملا برنده شد. ترامپ در توئیت دیگری از عملکرد پنس دفاع کرد و هریس را "ماشین گاف دادن" خطاب کرد.

ترامپ درطول مناظره هم بیکار ننشسته بود و بجای اینکه شاهد و ناظر مناظره باشد، غرق در فضای مجازی و صفحه توئیترش بود مرتب توئیت های کوتاه و چندکلمه ای در حمله به تیم بایدن-هریس منتشر می کرد. دو معاون بدون ماسک در جلسه مناظره حضور یافتند اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی، فاصله لازم بین آنها رعایت شده بود و دو معاون که به فاصله حدود سه متر از هم پشت محل های تعیین شده نشسته بودند، توسط دو دیوار شیشه ای از هم فاصله داشتند.

در آن سو جو بایدن نیز در توئیتی از عملکرد هریس تمجید کرد و گفت باعث غرور ما شدی.

نظرسنجی ها حاکی از چه بود؟

 نتایج نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان حاکی است که از نظر مردم آمریکا، کامالا هریس معاون جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، پیروز مناظره با مایک پنس همتای جمهوریخواه خود بوده است. این نظرسنجی نشان داد که از هر 10 آمریکایی تقریبا 6 نفر (59 درصد) گفتند که هریس پیروز این مناظره بود، در حالی که 38 درصد از عملکرد بهتر پنس در مناظره دیشب خبر دادند. در مصاحبه ای که قبل از مناظره انجام شد، 61 درصد از رای دهندگانی که نظرسنجی نیز از همان ها انجام شد، گفتند که انتظار دارند هریس پیروز این مناظره باشد، در حالی که این رقم برای پنس تنها 36 درصد بود.  هریس میزان محبوبیتش را در میان مردم آمریکا افزایش داد، به طوری که در مصاحبه قبل از مناظره، 56 درصد گفتند که نظری مثبت به وی دارند که این میزان پس از مناظره به 63 درصد رسید. اما برای پنس این رقم تغییری نکرد و نظر مساعد مردم آمریکا نسبت به وی، قبل و بعد از مناظره روی عدد 41 درصد ایستاد.

پایگاه آمریکایی ووکس نیز در نظرسنجی تازه ای نوشت: ترامپ نظرسنجی ها را همیشه به نقل از شرکت محبوب خود راسموسن نقل می کند. در حقیقت رئیس جمهوری آمریکا در اواسط ماه سپتامبر (شهریور) با انتشار توئیتی، راسموسن را یکی از دقیق ترین شرکت های افکارسنجی توصیف کرد.  اما او اشاره ای به تازه  ترین نظرسنجی راسموسن نکرده است. این شرکت در نظرسنجی سراسری خود از دو هزار و ۵۰۰ نفر از رای دهندگان احتمالی اعلام کرد که بایدن با فاصله ۱۲ درصد از ترامپ پیشی گرفته است. این نظرسنجی   در بازه زمانی ۳۰ سپتامبر تا ۶ اکتبر ( ۱۵-۹مهر ) یعنی بعد از مناظره اول رئیس جمهور و در طول درمان ترامپ به خاطر ابتلا به کرونا انجام شده و نشان می دهد بایدن ۵۲ درصد آرا و ترامپ ۴۰ درصد آرا را کسب کرده است.  هر چند پیش بینی بر اساس یک نظرسنجی تنها احمقانه است اما شکست ترامپ در نظرسنجی راسموسن نشان می دهد که چشم انداز انتخاب دوباره او از «بد» به   «بسیار بد» تغییر کرده است. نتایج سه نظرسنجی قبلی راسموسن پیشتازی بایدن  با اختلاف یک تا ۸ را نشان داده است.

روزنامه تلگراف در پیگیری نظرسنجی های جدید نوشت: در حال حاضر متوسط ۱۰ نظرسنجی نشان می دهد که بالای ۵۰ درصد از آمریکایی از بایدن حمایت می کنند و ترامپ با اختلاف بین ۵ و ۶ درصد از نامزد دموکرات ها عقب است. این پایگاه به طور متوسط میزان محبوبیت ترامپ را 44% عنوان کرده و نوشته است که 54% از شیوه مدیریت ترامپ راضی نیستند. نمودار زیر میزان تغییرات درصد محبوبیت دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه را نشان می دهد.

تکلیف وضعیت سلامتی ترامپ چیست؟

اطلاعات ضد و نقیض و غیرکامل مقام‌های آمریکا در مورد وضعیت سلامت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور بر اهمیت این نکته می افزاید که مساله یک راز محفوظ به شمار می رود. تحلیل گران می گویند ترامپ با استفاده از ابزار دیجیتال تلاش کرده است هدایت بحران سلامت ریاست جمهوری را در عرصه رسانه های اجتماعی هدایت کند.   

از زمان انتشار خبر ابتلای ترامپ به کرونا، «شان کانلی» پزشک رئیس جمهوری به ارائه اطلاعات گیج کننده و در تضاد با اخبار «مارک میدوز» رئیس کارکنان کاخ سفید متهم شده است.

«متیو آلگئو» نویسنده چند کتاب درمورد دروغ رهبران آمریکایی، گفت که روسای جمهوری مجبور نیستند در مورد وضعیت سلامت شان چیزی بگویند، از اینرو جای تعجب ندارد که آنها چنین نباشند.

به گفته تحلیل گران، در حالی که کمتر یک ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مانده است، زمان مناسبی نیست که رئیس جمهوری تندرست کامل به نظر نیاید. 

الگئو گفت: رئیس جمهوری از ضعیف به نظر آمدن بیزار است، همه سیاستمداران از اینکه ضعیف دیده شوند، متنفرند. آنها هر آنچه را برای خودداری از این مساله لازم باشد، انجام می دهند.

«رُز مک درمونت» متخصص سلامت روسای جمهوری آمریکا در دانشگاه «براون» گفت این واقعیت که پزشک رئیس جمهوری، شخصی نظامی است، از نظر ساختاری تضاد منافع است.

وی افزود: وی پزشک رئیس جمهوری است و رئیس جمهوری نیز فرمانده کل وی است، این بدان معناست که اگر چیزی برخلاف میل رئیس جمهوری بگوید، ترامپ می تواند او را اخراج یا تصمیماتی همچون قطع حقوقش را اتخاذ کند. 

به باور تحلیل گران، افزایش توجه رسانه ها و استفاده گسترده از رسانه های اجتماعی موجب شفافیت نشده است، حتی اگر روسای جمهوری نتوانند همچون ویلسون چهار ماه از انظار مردمی پنهان بمانند.

در همین راستا «امرسون بروکینگ» عضو اندیشکده «شورای آتلانتیک» گفت که رئیس جمهوری فعلی آمریکا یک ستاره تلویزیونی است که توئیترباز شده است و به خوبی می داند چطور در کانون توجهات قرار گیرد. ترامپ به طور شهودی به سرعت چرخه اخبار مدرن پی می برد. وی افزود: اگر رسانه ها به تازه ترین وضعیت ترامپ بپردازند یا از این مساله انتقاد کنند، به سراغ پرسش های دیگری درمورد سیاست کاخ سفید در مورد کووید – ۱۹ یا متمم بیست و پنجم نمی روند.

مک درموت نیز گفت که فقط در کشور آمریکا نیست که سلامت رهبر کشور، تابو و امر منع شده ای است. حکومت های استبدادی نمونه های بارزی از این مساله هستند، اما در کشورهای دموکراتیک، شهروندان به گمانه زنی روی می آورند.

در تازه ترین گزارش از وضعیت ترامپ پزشک کاخ سفید گفت که وی دیگر علایم کرونا را ندارد و سایر علایم حیاتی او طبیعی است.

واکنش شخصیت های رسانه ای به مناظره
 

"ارزا کلین" مدیر پایگاه آمریکایی ووکس در توئیتی با کنایه به مایک پنس نوشت: هنوز دوست دارم جواب او را به سوال اول بشنوم؛ اینکه چرا میزان مرگ و میر آمریکایی ها نسبت به کانادا بیشتر است!

کریس هییز کارشناس ام اس ان بی سی نیز در توئیتی نوشت: دوست دارم بدانم آن مگس فقط روی سر پنس فرود آمد.

مایکل استیل دیگر کارشناس ام اس ان بی سی در توئیتی دیگر مناظره را خسته کننده توصیف کرد و نوشت بسیار ناامید کننده است که دو نامزد قواعد را مانند گوسفند زیر پا می گذارند!

مگان کلی روزنامه نگار معروف آمریکایی نیز در توئیتی نوشت: مایک پنس حتی بهتر از خود ترامپ از او دفاع کرد.

مایکل بشلاس کارشناس ان بی سی در توئیتی نوشت: بر خلاف رئیس جمهور، پنس اسم هریس را درست تلفظ کرد!

آندرا میچل خبرنگار فارن افرز نیز در توئیتی نوشت: وقتی از یک نفر پرسیدم مناظره را چطور ارزیابی کردی؛ گفت: مناظره حول محور یک محور می چرخید: اون خانم می گفت: معاون رئیس جمهور لطفا میان حرفم نپر!

رونالد برانستین در توئیتی نوشت که مایک پنس از پاسخ به سوالات متعددی در رفت.

رابین گیوهان در واشنگتن پست نوشت: شب سر تکان دادن ها لب گزیدن ها و ابرو در هم کشیدن ها در مناظره معاونین رئیس جمهور. در پایان نود دقیقه نه هریس و نه پنس حرف و نقشه راه جدیدی را ارائه ندادند و افق تازه ای را برای رای دهندگان که امید به اینده بهتری دارند را نگشودند.

 پنس در جریان مناظره انتخاباتی بیش از 10 بار دروغ گفت

 مهدی حسن، مجری شبکه الجزیره انگلیسی نوشت: مایک پنس، معاون دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری2020 آمریکا در جریان مناظره گفت: دونالد ترامپ سفر از چین به آمریکا را ممنوع کرد. اما در ادامه مناظره گفت هیچ ممنوعیتی در کار نبوده است و طی دو ماه بعد از این به اصطلاح «ممنوعیت»، بیش از 40 هزار نفر از چین روانه آمریکا شدند. معاون رئیس جمهور گفت دونالد ترامپ از ابتدای این بحران در مقابل چین ایستاده است. این یک دروغ است!

او گفت چینی ها در مقابله با ویروس کرونا کارشان را خیلی خوب انجام داده اند. مایک پنس گفت دولت ترامپ همواره هشدار می داد که ممکن است دویست هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دهند. ما همیشه هشدار دادیم که اینگونه خواهد شد! این هم یک دروغ است!

رئیس جمهور در ماه فوریه گفت که موارد مبتلا به کرونا به زودی به صفر خواهد رسید. معاون رئیس جمهور گفت که زمانی که ترامپ روی کار آمد ذخایر راهبردی کشور خالی بود. این هم یک دروغ است!

آنها از دولت اوباما 19 هزار دستگاه ونتیلاتور به ارث بردند. معاون رئیس جمهور گفت رویدادی که در کاخ سفید برگزار شد و در آن نامزدی ایمی کونی بریس برای ریاست دیوان عالی آمریکا جشن گرفته شد، در فضای باز برگزار شد. بله درست است، اما یک رویداد داخلی نیز در کار بود که هیچ کس در آن ماسک نپوشید. دوربین ها این را گرفته اند! به چشمان دروغگویتان باور نکنید!

معاون رئیس جمهور گفت جو بایدن قصد دارد به «استخراج نفت شیل» (فرکینگ) خاتمه بدهد. غلط است! متأسفانه بایدن به فرایند استخراج نفت شیل ادامه می دهد.

معاون رئیس جمهور گفت «جو بایدن دهه هاست که حامی حزب کمونیست چین بوده است.» این حرف اصلاً نیاز به بررسی ندارد!

معاون رئیس جمهور گفت ترامپ طرحی برای محافظت از بیماران دارای بیماری زمینه ای دارد. این نادرست است! دولت ترامپ برای کنار گذاشتن این طرح محافظت، سخت تلاش کرده است.

معاون رئیس جمهور گفت ترامپ به همه کسانی که در پادگان ها هستند احترام می گذارد. این یک دروغ است. جان مک کین مرحوم یکی از کسانی است که با این حرف او مخالف است.

بزرگترین دروغ امشب معاون رئیس جمهور این بود که او و دونالد ترامپ همیشه واقعیت را به مردم آمریکا گفته اند! اگر حرف او را باور کنید، من یکی از برج های ترامپ را به شما می دهم. ترامپ بیش از 20 هزار دروغ! متأسفانه مایک پنس هم امشب تعدادی دروغ به دروغ های ترامپ اضافه کرد!
 

برد و باخت نزدیک در مناظره دو معاون
 

کانال پایش آمریکا نیز به نقل از راهبرد نوشت:  دکتر مهدی نوربخش، استاد روابط خارجی و تجارت جهانی دانشگاه هریسبرگ، درباره مناظره معاونان دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا معتقد است:

 در مناظره امشب بین کاملا هریس و مایک پنس، هریس برد؛ اما برد بالایی نبود و پنس باخت، اما باختن خیلی بدی نبود.

 اصولا هریس آنچنان در مناظره زیر فشار نبود تا چیزی را تغییر دهد. او آمده بود تا این فاصله را بین دو کاندید حفظ کند. در این رابطه، هریس موفق بود. پنس آمده بود تا آن فاصله را کم کند اما نتوانست.

 اکثریت زنان سفیدپوست امریکا از ترامپ بریده‌اند و پنس نتوانست آنها را جذب کند.

 در مورد کرونا هریس گفت برخورد ترامپ با کرونا بزرگ‌ترین شکست این رییس‌جمهور در تاریخ آمریکا بوده است. این جمله هریس، تیتر خبرهای امشب آمریکاست.

حواشی این مناظره که مهمترین آن نشستن مگس روی سر مایک پنس بود از دید کاربران توئیتر پنهان نماند و دستمایه طنز شد. مانند این عکس:

برخی از دیگر کاربران نیز عکس زیر را منتشر کردند:

انتشار این عکس نیز در خور توجه بود:

بیشتر بخوانید:

مناظره 90 دقیقه ای کامالا هریس و مایک‌ پنس؛ از کرونا تا توافق هسته ای

سردار سلیمانی، برجام و رابطه با چین، محور مذاکره کاملا هریس و مایک پنس

فاسدترین انتخابات تاریخ آمریکا؛از سلاح کرونا استفاده کنید!

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1441141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =