شورای آتلانتیک:چرا ایران پیروزی بایدن را پیش‌بینی می‌کند؟ اما چرا دقیقا اینطور نیست؟

وب سایت مطالعاتی سیاست خارجی آمریکا با طرح این سوال که چرا ایران پیروزی بایدن را پیش بینی می کند به تحلیل این موضوع پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وب سایت شورای راهبردی آتلانتیک در تحلیلی با عنوان «ترامپ یا بایدن؛ مزایا یا معایب هر کدام برای ایران» نوشت:
 
مقامات اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده اند که ایران پیروزی جو بایدن را در ماه نوامبر ترجیح می دهد. اما چرا دقیقا اینطور نیست؟  بایدن وعده داده که به توافق ایران یعنی توافق هسته ای که در زمان خدمتش به عنوان معاون باراک اوباما منعقد شده، بازگردد. او برخلاف دونالد ترامپ با خاورمیانه نیز آشنا است. این فقط یک "انشالله" معمولی نبود که در جریان مناظره 29 سپتامبر به زبان آورد، وی سفرهای زیادی به سراسر منطقه داشته است.   
 
همچنین ترامپ در اظهارنظری ایران و چین را متهم به دخالت در انتخابات امریکا به نفع بایدن کرده است. اینکه ایران چگونه به نتیجه انتخابات نگاه می کند، در تعیین وضعیت امنیتی ماه های آینده نقش مهمی خواهد داشت: خواه تصمیم بگیرد که تنش ها را با واشنگتن بالا ببرد یا شاخه زیتونی را به دولت جدید بایدن یا کاخ سفید ترامپ در دوره دوم پیشنهاد دهد. مقامات ایرانی از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه  ماه هاست که علناً اعلام داشته اند که برایشان تفاوتی نخواهد داشت چه کسی پیروز انتخابات نوامبر باشد.  
 
به نظر می رسد ایران با دقت در حال رصد مبارزات انتخاباتی است. طبق آخرین نظرسنجی باشگاه دانشجویان ایران(ایسنا) سه چارم ایرانی ها اخبار انتخابات امریکا را دنبال می کنند. همچنین رسانه های ایرانی خبرهای مربوط به مبتلا شدن رئیس جمهور ایالات متحده به ویروس کرونا را گزارش داده اند.  
 

اما کارشناسان داخلی و خارجی با اینکه به زعم خود معتقدند ایران پیروزی بایدن را ترجیح می دهد اما می گویند نکات جزئی و ظریفی نیز وجود دارد. علی فتح الله نژاد، کارشناس سیاست داخلی ایران در دانشگاه توبینگن می گوید: "از دید ایران، در شرایط کلی سیاسی تفاوت زیادی بین این دو وجود ندارد." اگرچه انتخاب مجدد ترامپ ممکن است به معنای ادامه کارزار فشار حداکثری باشد که به اقتصاد ایران لطمه زیادی وارد کرده، اما فقدان اصول و ذهنیت توافقاتی وی ممکن است یک توافق مطلوب را محتمل کند.  
 
در حالی که ممکن است درخواست بایدن برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) در تهران مورد استقبال قرار گیرد، اما به احتمال زیاد وی با مخالفت با لغو خودکار تحریم های ایران از سوی برخی از اعضای حزب دموکرات روبرو شود.  
اینکه چه کسی رئیس جمهور می شود در نهایت ممکن است نقشی حاشیه ای در نحوه عملکرد ایران در خاورمیانه و خلیج فارس داشته باشد. فتح الله نژاد می گوید: "هر کسی که پیروز شود ، ایران به استراتژی خود پایبند خواهد ماند، که ممکن است با هدف افزایش قدرت مذاکرات احتمالی با ایالات متحده باشد." 

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1441206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    1 0
    تنهاکشوری که اخبارمربوط به آمریکا دنبال میکندسیاستمداران کشورماهستنندکشورمامانندکسیکه درعمق دریادرحال غرق شدن است وچشم امیدبه یک رهگذردوخته است
  • GB ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 0
    نشستن بایدن نجاتشان بده شما سیاستت را کمی روشن بینانه تر کن با هر کسی میشه وارد گفتگو بشی برای گفتگو ترامپ خیلی بهتر از بایدن هست چون از آدمهای لج باز وغد ویک دنده راحت تر میشه امتیاز گرفت چین روسیه واروپا هیچ کاری نمیتونن انجام بدن وتورم بجایی میرسه که نباید برسه وآن موقع چه شود خدا داند
  • هموطن IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    0 0
    مذاکره بله . مداخله هرگز
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    0 0
    ایران بزودی میداند که دونالد ترامپ برای ایران و جهان بهتر است .