مردم با رعایت مسایل بهداشتی نیازی به واکسن آنفلوانزا نخواهند داشت

ایرنا نوشت: رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد در عدم ابتلا به این بیماری موثر است، گفت: مردم با رعایت مسایل بهداشتی، علاوه بر اینکه کرونا نمی گیرند، دچار آنفلوآنزا نیز نخواهند شد.

دکتر مصطفی قانعی  با بیان آب و هوای نیم کره شمالی با نیم کره جنوبی متفاوت است، اظهار کرد: بسیاری از مسایلی که قرار است در پاییز شاهد آن باشیم ابتدا مردم نیم کره جنوبی آن را پشت سر گذاشته اند.
وی با استناد به کشور نیوزلند که در نیم کره جنوبی واقع است و در دوران همه گیری کرونا، فصل پاییز را پشت سر گذاشته، افزود: امسال به دنبال شیوع ویروس کووید ۱۹ در دنیا، به دنبال مدلی بودیم که آنفلوانزا و کووید ۱۹ با هم در پاییز به چه شکلی تظاهر می کنند.
قانعی ادامه داد: در اطلاعات مدل گزارشی که از نیم کره جنوبی و نیوزلند مربوط به این دو بیماری استخراج شد، مشخص شد که با توجه به شیوع ویروس کرونا، رعایت مسایل بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری های اجتماعی، عدم تجمعات، شستن دست ها، باعث شده نسبت به پارسال که مردم واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند و کل کشور در خصوص واکسن آنفلوانزا واکسینه بودند، بروز آنفلوانزا بسیار کاهش یابد.
رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: در حالی که انتظار می رفت این دو بیماری با هم توام شوند و شاهد گسترش دو بیماری در این کشور باشیم.
وی یادآور شد: با توجه به این مدل گزارشی از نیم کره جنوبی، می توان درس گرفت که اگر مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند، شیوع بیماری آنفلوانزای نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت و بحران آنفلوانزا نخواهیم داشت.


قانعلی یادآور شد: سالانه با دو میلیون واکسن آنفلوانزا مشکلات ما رفع می شد، به همین دلیل بعید به نظر می رسد که یک بحران بیماری آنفلوانزا و واکسن آنفلوانزا برای کشور پیش بیاید، اگر مردم رعایت کنند علاوه بر اینکه کرونا نمی گیرند، آنفلوانزا نیز نخواهند گرفت.

 ۲ میلیون واکسن آنفلوانزا در کشور توزیع و تزریق شده است 
رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا همچنین با بیان اینکه، در سال های گذشته بیش از دو میلیون تقاضا برای خرید واکسن آنفلوانزا وجود نداشته، افزود: اما امسال با توجه به شیوع کرونا در کشور و یک مقدار صحبت هایی که  مسولان بهداشتی داشته اند، تقاضا برای دریافت این واکسن افزایش یافته و به مطالبه مردمی تبدیل شده است.
قانعی اظهار کرد: اکنون با اینکه دو میلیون دوز واکسن آنفلوانزا مورد نیاز کشور وارد، توزیع و تزریق شده، اما حدود ۱۰ میلیون تقاضا برای این واکسن وجود دارد.

وی با بیان اینکه مصرف واکسن آنفلوانزا توصیه ای نیست، بلکه با توجه به اینکه چند دهه از وجود این بیماری و واکسن آن می گذرد در کتاب ها نحوه مصرف و کارایی آن آمده است، گفت: این واکسن بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد بیشتر اثر ندارد، اینکه با استفاده از این واکسن فرد آنفلوانزا نمی گیرد صحیح نیست، دریافت واکسن آنفلوانزا برای بیماران خاص، افراد بالای ۶۰ سال دارای بیماری زمینه ای و در حال حاضر کادر درمان در اولویت است.
قانعی همچنین در خصوص تولید واکسن آنفلوانزا ایرانی نیز افزود: یک شرکت دانش بنیان در حال تولید این واکسن هست و بر اساس اعلام این شرکت تا آذر سال جاری وارد بازار خواهد شد. این شرکت اکنون قصد تامین کل نیاز کشور را ندارد بلکه بخشی از نیاز کشور را تامین خواهد کرد.

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1441571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =