وضعیت صنعت گردشگری در دوران پسا کرونا چطور خواهد بود

از آذر و دی ماه سال گذشته تاکنون، ویروس کووید- 19 یا همان کرونا زندگی تمام مردم را دستخوش تغییرات اجباری فراوانی کرده و تاثیرات منفی زیادی در صنایع مختلف دنیا، خصوصاً صنعت گردشگری گذاشته است.

با بالا رفتن میزان تلفات کرونا در سراسر جهان، کشورهای مختلف به فکر استفاده از روش های کنترل بیماری نظیر قرنطینه خانگی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی و بستن موقتی مرزهای زمینی و هوایی خود به روی سایر کشورهای ناقل این بیماری افتادند.

از این رو، بیشتر پروازهای غیر ضروری و توریستی به کشورهای مختلف دنیا لغو شدند و از ورود و خروج گردشگران به داخل و خارج از مرزهای اغلب کشورها جلوگیری به عمل آمد. از جانبی دیگر، سفارت ها و کارگزاری های خدمات ویزا نیز به حالت تعلیق درآمده و دریافت درخواست و ارزیابی پرونده های ویزا را به تاریخ دیگری موکول کردند.

با اینکه تا به حال واکسن و راه حل موثری برای مقابله با این بیماری کشف نشده، اما صنعت گردشگری در دوران طولانی مدت پسا کرونا دچار تغیییرات مثبتی از جمله باز شدن مجدد سفارت ها و از سر گرفتن فعالیت پروازهای خارجی شده که در ادامه به جزئیات آن می پردازیم.

وضعیت پروازهای ایران به ترکیه

در حال حاضر ایرلاین های ماهان، ترکیش ایرلاین، قطر ایرویز، قشم ایر، آسمان، ایران ایر و ایران ایر تورز دارای پرواز از ایران به ترکیه و بالعکس هستند. از این رو بد نیست تا به مرور قوانین پرواز این ایرلاین ها در دوران پسا کرونا بپردازیم:

قوانین پرواز قطر ایرویز

مسافران ایرانی باید تا حداکثر 96 ساعت قبل از زمان پرواز خود تست PCR کرونا گرفته و آنرا جهت ارائه به همراه داشته باشند. متقاضیان ایرانی همراه خانواده زیر 12 سال نیازی به ارائه تست PCR نخواهند داشت.

اما اگر متقاضی زیر 12 سال قصد سفر بدون همراه را داشته باشد، ملزم به ارائه تست منفی RT-PCR در 96 ساعت گذشته خواهد بود. متقاضیان ملزم هستند تا آزمایش PCR خود را در آزمایشگاه های مورد تائید قطر ایرویز در شهرهای مختلف ایران انجام دهند.

در صورتی که از تاریخ تست PCR متقاضی بیش از 96 ساعت گذشته باشد، از پرواز مسافر جلوگیری خواهد شد. این موضوع همانند تست مثبت PCR متقاضی دارای معنی مشابهی است، از این رو فرد می تواند پس از حل شدن مشکل و یا بهبودی کامل، برای تغییر زمان پرواز و دریافت بلیط دیگری از قطر ایرویز با 10 درصد ارزش بیشتر اقدام کند.

به طور کلی متقاضیان پرواز قطر ایرویز باید علاوه بر داشتن نتیجه منفی آزمایش PCR  دو کپی از گواهی آزمایش و فرم امضا شده رضایت نامه را همراه داشته باشند.

قوانین پرواز ترکیش ایرلاین

اندازه گیری دمای مسافران توسط دستگاه های سنجش حرارت از راه دور سنجیده می شود، چنانچه مسافران ایرانی پرواز ترکیش دارای علائم بارز تب و سردرد، آبریزش بینی شدید ، سرفه و مشکلات تنفسی و دمای بدنی بالای 38 درجه باشند، قادر به ادامه پرواز نبوده و به مراکز درمانی ارجاع داده می شوند.

تمامی مسافران پرواز ایران به ترکیه و بالعکس، ملزم به استفاده از ماسک در محیط فرودگاه، هنگام پرواز و فرود هستند. مسافران باید فرم اطلاعات مسافر را به هنگام ورود به ترکیه پر کنند. تمامی مسافران تحت معاینه پزشکی اولیه قرار گرفته و افراد دارای علائم کرونا ملزم به انجام تست PCR هستند. مسافران دارای تست مثبت کرونا برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستان ارجاع داده می شوند.

در عین حال، برای پروازهای داخلی ترکیه یک کد شخصی به نام HES تعیین شده که شهروندان ترک و افرادی که شماره TR ID آنها با 97، 98 و یا 99 شروع می شود، باید از طریق صفحه Hayat Eve Sığar آنرا دریافت کنند.

وضعیت پروازهای ایران به امارات

در حال حاضر تنها دو ایرلاین ماهان و امارات دارای پرواز از ایران به دبی و بالعکس هستند. از این رو بد نیست تا با مقررات جدید پرواز ایرلاین امارات در دوران پسا کرونا آشنا شوید:

پیش از سفر به دبی و امارات متحده عربی و یا عبور از فرودگاه های این کشور، باید از آزمایش منفی و معتبر COVID-19 PCR برخوردار باشید. از اعتبار آزمایش PCR نباید بیش از 96 ساعت گذشته باشد. تنها گواهی آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز PCR مورد تائید است و تست های آنتی بادی و کیت های آزمایشی خانگی قابل قبول نیست.

متقاضیان زیر 12 سال و افراد دارای معلولیت متوسط و شدید از ارائه آزمایش PCR مستثنی هستند. آزمایش تمام متقاضیان سفر به امارات باید از فهرست آزمایشگاه های مورد تائید ایرلاین امارات باشد و هر فرد ملزم به دانلود و تکمیل فرم اعلامیه سلامت و ارائه آن به کانتر ورودی است.

اگر دبی مقصد نهایی شماست، ملزم به تکمیل فرم تعهد قرنطینه هستید که به شما در هنگام پرواز داده می شود. شما باید این فرم را در بدو ورود به دبی به کارمندان اداره بهداشت مستقر در فرودگاه بدهید. نصب برنامه COVID-19 DXB Smart App و دریافت بیمه مسافرتی قبل از سفر به دبی الزامی است. اگر بنابر صلاحدید از شما در محیط فرودگاه تست کرونا گرفته شود، باید تا زمان دریافت نتیجه آزمایش در هتل و یا محل اقامتی خود بمانید.

چنانچه نتیجه آزمایش شما در دبی مثبت اعلام شود، باید از قوانین سلامت دبی پیروی کرده و در قرنطینه بمانید. در صورت وقوع چنین موردی، هزینه های آزمایش و قرنطینه مسافر به عهده دولت دبی خواهد بود.

وضعیت پرواز سایر کشورها

در حال حاضر پروازهای خروجی فرودگاه امام، با رعایت پروتکل های کرونا شامل مقاصد دبی، استانبول، بلگراد صربستان، دوحه، لندن، بمبئی و ایروان می شود.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وبسایت ایران ایر، پرواز به هندوستان تنها برای دارندگان پاسپورت این کشور ممکن بوده و پس از ورود مسافران به هند، تمامی افراد ملزم به گذراندن 7 روز قرنطینه و انجام تست PCR هستند. با توجه به تغییر لحظه ای این قوانین، می توانید از طریق کنسولگری هند اطلاعات جدید را دریافت نمایید.

اگر قصد پرواز به ایتالیا را داشته باشید، باید دارای یکی از شرایط پاسپورت اتحادیه اروپا، اقامت دائم اروپا، ویزای کاری، دانشجویی و یا خانوادگی ایتالیا و یا وضعیت مسافر ترانزیت باشید. جهت اطلاع از آخرین تغییرات سفر به ایتالیا در دوران پسا کرونا، باید با کارگزاری وی اف اس و یا سفارت این کشور در تماس باشید.

برای سفر به کشور هلند نیز شرایط سفر همانند ایتالیا است و دارندگان ویزای توریستی شینگن مجاز به سفر به این کشور نیستند. با داشتن شرایط لازم سفر نیز اجرای 14 روز قرنطینه خانگی برای مسافران ورودی به این کشور الزامی است.

برای سفر به کشور فرانسه نیز امکان سفر تا اطلاع ثانوی برای دارندگان ویزای توریستی تایپ C وجود ندارد. به دلیل قرارگیری این کشور در حوزه شنگن، شرایط سفر به این کشور مشابه ایتالیا و هلند است.

در حال حاضر امکان سفر به انگلیس برای دارندگان ویزای دانشجویی و توریستی و افراد مقیم انگلستان مجاز بوده و به محض ورود، مسافران ملزم به رعایت 14 روز قرنطینه خانگی در انگلیس هستند. در این بین سفر توریستی به کشورهای اسپانیا و اتریش نیز برای مسافران ایرانی تا اطلاع ثانوی مقدور نیست.

گردآوری : نیلگام سفر

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1441779