۲۰۰ هکتار از تاکستان‌های شهرستان کیار دچار سرمازدگی شد

ایرنا نوشت : مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار با اشاره به سرمای زودرس گفت: افت دما در چند روز گذشته به ۲۰۰ هکتار از تاکستان‌های این شهرستان خسارت وارد کرد.

 سعید داودی‌نیا با بیان اینکه سرمای ماه نخست پاییز به ۲۰۰ هکتار از تاکستان‌های این شهرستان به خصوص باغات انگور گهرو خسارت جدی وارد کرده است، اظهار داشت: بر اساس ارزیابی اولیه، میزان این خسارت ۲۰ تا ۴۰ درصد برآورد شده است.
وی افزود: کارشناسان در حال برآورد دقیق سطح، درصد خسارت و غرامت آن برای ارسال به صندوق بیمه محصولات کشاورزی و ستاد بحران هستند.

مدیر جهاد کشاورزی کیارانگور را یکی از بهترین محصولات باغی این شهرستان را عنوان و بیان کرد: بیشترین سطح انگور در استان مربوط به شهرستان کیار است به گونه‌ای که تولید سالیانه این محصول بیش از ۳۰ هزار تن است.

داودی‌نیا سطح زیر کشت انگور در این شهرستان را یک هزار و ۸۵۰ هکتار عنوان و خاطر نشان کرد: عملکرد تولید انگور در شهرستان کیار ۱۲۹ تن در هکتار است.

وی تصریح کرد: متاسفانه امسال در اثر سرمازدگی پاییزه و افت دما خسارت زیادی به انگور در حال برداشت وارد و سبب کاهش کیفیت و بازارپسندی این محصول نیز شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به استقرار توده هوای سرد در هفته گذشته این استان، گفت: دمای هوای شهرکرد مرکز این استان در  هفته گذشته به چهار درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید.

مهران چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به جز شهرستان لردگان در بسیاری از مناطق استان دمای هوا به زیر صفر درجه رسید و سرمای هوا برای شهروندان محسوس بود.

چراغپور در عین حال از افزایش دمای هوای پاییز امسال نسبت به میانگین بلندمدت خبر داد و گفت: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی می‌توان اعلام کرد، امسال با افزایش یک تا ۲ درجه‌ای میانگین هوای استان در پاییز، بارش‌های موثر پاییزه با تاخیر آغاز شود.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از وزش باد و آسمان نیمه‌ابری برای بسیاری از مناطق استان طی هته جاری خبر داد و افزود: وقوع بارش برای هفته جاری و هفته آینده پیش‌بینی نمی‌شود.

چراغپور خاطرنشان کرد: برخلاف بارش‌های پاییز، بارش‌های فصل زمستان از وضعیت بهتری برخوردار می‌شود اما با این وجود جبران خشکسالی‌های بیش از یک دهه اخیر استان نمی‎شود.

گفتنی است ،شهرستان کیار در ۳۵کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

ارتفاع چهارمحال و بختیاری از سطح  دریا ۲ هزار متر است و سرما در این استان از روزهای پایانی مهرماه آغاز می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1444614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =