بازتاب پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در رسانه‌های عراق

ایرنا نوشت: رسانه های عراقی امروز یکشنبه پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و در قالب برجام را بازتاب دادند و به آمادگی دیگر کشورها برای همکاری با تهران در این زمینه اشاره کردند.

 شبکه تلویزیونی «الفرات نیوز» با اشاره به پایان محدودیت های تسلیحاتی ایران در چارچوب توافقنامه هسته ای امضا شده بین ایران و پنج کشور روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا درسال ۲۰۱۵ میلادی تاکید کرد که این توافقنامه تعیین کرده است که ممنوعیت تسلیحاتی ایران باید در طول پنج سال پایان یابد.

شبکه الفرات همچنین اظهارات محسن خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران را به طور کامل بازتاب داد که گفته بود که برداشته شدن محدودیت تسلیحاتی به ایران اجازه واردات و صادرات سلاح و مبادلات مالی مربوط به آن را براساس سیاست دفاعی ایران خواهد داد.

شبکه الفرات به نقل از خطیب زاده گفت که پایان محدودیت های تسلیحاتی ایران خودکار بوده و نیاز به بیانیه یا مصوبه جدیدی از شورای امنیت ندارد.

شبکه تلویزیونی السومریه نیوز نیز در این زمینه تیتر "ایران برداشته شدن محدودیت های سازمان ملل برای خرید و فروش سلاح های کلاسیک" را انتخاب کرد و به پوشش خبری این رویداد پرداخت.

این شبکه تلویزیونی بیانیه وزارت خارجه ایران را بازتاب داد و به نقل از آن نوشت که علی‌رغم تلاشهای ناموفق ایالات متحده برای جلوگیری و از بین بردن منافع ایران از قطعنامه ۲۲۳۱، دولتهای عضو ملل متحد موظفند قوانین و مقررات خود را با این قطعنامه که «از دولتهای عضو دعوت می‌کند که نسبت به این تغییرات توجه مقتضی داشته باشند» سازگار کنند. جمهوری اسلامی ایران توجه همه دولتهای عضو را به مفاد روشن قطعنامه ۲۲۳۱ و جدول زمانی مربوطه جلب می‌نماید.

پایگاه خبری «المعلومه» عراق نیز در گزارش خود به نقل از "امیر موسوی" دیپلمات سابق ایران به درخواست ۲۶ کشور جهان برای خرید سلاح از جمهوری اسلامی ایران از جمله سه کشور همسایه بعد از پایان دوره محدودیت تسلیحاتی ایران و ناکامی دولت ترامپ در تمدید آن در شورای امنیت اشاره کرد.

به نوشته المعلومه، این دیپلمات ایرانی گفت که اکثر آنها خواهان خریداری سامانه های دفاع هوایی "باور ۳۷۳" و "۳ خرداد" هستند که هواپیمای آمریکایی گرانقیمت "گلوبال هوگ" را سرنگون کرد. علاوه بر این، آنها خواهان خریداری پهپادها، رادارها و بیمارستانی های صحرایی و نظایر آن هستند.

شبکه های تلویزیونی «التغییر، الغدیر، العهد و النعیم نیوز» و خبرگزاری های "وکاله الصحافه المستقله" و "وکالة الانباء العراقیة ( INA )" و سایت های «العراق الیوم»، «موازین نیوز» از دیگر رسانه های عراقی بودند که خبر پایان محدودیت های تسلیحاتی ایران و آغاز مرحله داد و ستد نظامی مطابق مفاد برجام را در خبرها و گزارش های خود بازتاب دادند.

311311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1444770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =