ژل رویال چیست؟ ۱۱ خواص ژل رویال و عوارض جانبی مصرف آن

ژل رویال، ماده ای است که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه زنبور ملکه و لاروها تولید می شود. ژل رویال به دلیل داشتن خواص متعدد برای سلامتی، به عنوان یک مکمل غذایی برای درمان انواع بیماری های جسمی و مزمن به فروش می رسد، از این رو مدت زیادی است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل ما به بررسی خواص ژل رویال خواهیم پرداخت.

مواد تشکیل دهنده ژل رویال

ژل رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است. اثرات مثبت آن بر سلامتی ناشی از پروتئین های منحصر به فرد و اسیدهای چرب آن است. همچنین این ماده حاوی بسیاری از مواد معدنی مفید برای سلامتی و ویتامین های گروه B از جمله تیامین (B۱)، ریبوفلاوین (B۲)، اسید پانتوتنیک (B۵) و اسیدفولیک (B۹) می باشد. در ادامه فواید ژل رویال را بررسی خواهیم کرد.

خواص ژل رویال برای سلامتی

برخی افراد ژل رویال را با گرده گل و بره موم اشتباه می گیرند اما دقت کنید تفاوت های ظاهری بسیاری دارند خصوصا قیمت ژل رویال بسیار بیشتر از این محصولات است.

۱- اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

ژل رویال می تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. در بسیاری از مطالعات به نظر می رسد که اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند. همچنین چندین مطالعه نشان داده است که ژل رویال می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

۲- کاهش خطر بیماری های قلبی

طبق مطالعات انجام شده بر روی حیوانات و انسان، این امر با تأثیر گذاشتن بر سطح کلسترول در خون انجام می شود، زیرا حاوی پروتئین های خاصی است که می تواند به کاهش کلسترول کمک کند و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. یک تحقیق ۱۲ هفته ای نشان داد، خرگوش هایی که ژل رویال می خورند به طور قابل توجهی میزان کلسترولشان کاهش یافته است. همچنین یک مطالعه دیگر به مدت ۱ ماه بر روی انسان انجام شد که روزانه ۳ گرم از این ژل مصرف می کردند، در نتیجه مشخص شد ۱۱ درصد از کلسترول این افراد کاسته شده است.

۳- خواص ژل رویال برای پوست

مصرف ژل رویال به صورت خوراکی یا موضعی ممکن است به التیام زخم ها و سایر بیماری های التهاب پوستی کمک کند و شناخته شده است و دارای یک اثر ضد باکتری است که می تواند زخم ها را تمیز و عاری از عفونت نگه دارد. یک مطالعه حیوانی نشان داد، موش هایی که از ژل رویال استفاده کرده اند، تولید کلاژن آن ها افزایش یافته است که این امر برای سلامت پوست بسیار ضروری می باشد.

۴- فشار خون را کاهش می دهد

ژل رویال ممکن است با کاهش فشار خون از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند، زیرا چندین آزمایش نشان داده است که پروتئین های ژل رویال در سلول های عضلانی و رگ ها نفوذ می کنند و بنابراین باعث کاهش فشار خون می شود.

https://ahoota.com/wp-content/uploads/2019/09/royaljeelly.png

۵- مناسب برای بارداری

فواید ژل رویال برای بارداری ارتباط نزدیکی با ارزش غذایی آن دارد. این ماده تأثیر مستقیمی بر قاعدگی، باروری در مردان و بارداری در زنان دارد. مصرف ژل رویال به صورت خوراکی به مدت ۳ ماه می تواند نسبت لیپوپروتئین با چگالی بالا "HDL" یا به اصطلاح کلسترول خوب را افزایش دهد و همچنین کلسترول بد یا "LDL" را کاهش دهد که ممکن است بر سلامت چرخه قاعدگی در زنان تأثیر مثبت بگذارد. ژل رویال را می توان به صورت پماد در اطراف واژن قرار داد تا خانم هایی که از یائسگی رنج می برند را درمان و سطح استروژن آن ها را کنترل کند. همچنین می تواند علائم واژینیت (التهاب واژن) در زنان را کاهش دهد که این امر را می توان به طور کامل یکی از مزایای ژل رویال برای بارداری دانست، زیرا به بهبود وضعیت سیستم تولید مثل کمک می کند و با عفونت های دستگاه تناسلی مبارزه می کند که این زمینه را برای یک بارداری سالم فراهم می کند.

۶- قند خون را تنظیم می کند

دیابت نوع ۲ چهارمین مشکل عمده سلامت در جهان است. طبق مطالعات انجام شده بر روی بیماران دیابتی پس از مصرف ژل رویال، مشخص شد که سطح قند خون به طور قابل توجهی ۲۰ درصد کاهش می یابد. این ماده با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، حساسیت به انسولین را نیز بهبود می بخشد.

۷- عملکرد مغز را تقویت می کند

این امر به این دلیل است که ژل رویال حاوی ویتامین های زیادی مانند: ویتامین B۵، B۱۲، B۳ یا اسید پانتوتنیک می باشد. این ویتامین ها با اضطراب مبارزه می کنند، باعث بهبود خلق و خو و تنظیم هورمون ها می شوند. اسید های موجود در ژل رویال که به تولید هورمون ملاتونین کمک می کنند باعث تنظیم خواب و تقویت احساس آرامش نیز می شوند. جالب است بدانید که ویتامین B۵ را ویتامین استرس نیز می نامند، زیرا در تشکیل کوآنزیم A که برای تولید انتقال دهنده های عصبی و از بین بردن استرس و اضطراب لازم است، نقش دارد.

۸- ضد پیری

ژل رویال می تواند روند پیری را به تاخیر بیندازد، زیرا تحقیقات حیوانی نشان می دهد که به افزایش تولید کلاژن کمک می کند و از آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه های UV خورشید محافظت می کند.  

۹- تقویت سیستم ایمنی بدن

ژل رویال حاوی گروهی از پروتئین ها و اسیدهای چرب است که فعالیت ضد باکتری را افزایش می دهد. این موضوع می تواند بروز عفونت را کاهش دهد، از عملکرد ایمنی بدن پشتیبانی کند و در نتیجه باعث تقویت سیستم ایمنی گردد. از دیگر محصولات مشابه برای تقویت سیستم ایمنی بدن عسل خام  می باشد که  البته در تشخیص عسل طبیعی باید حداکثر دقت را داشته باشید چرا که متاسفانه اکثر محصولات زنبور عسل موجود در بازار تقلبی است.

۱۰- بهبود علائم یائسگی

یائسگی هورمون های خاصی را کاهش می دهد که منجر به مشکلات سلامتی مانند درد، ضعف حافظه، افسردگی و اضطراب می شود. مطالعه ای بر روی ۴۲ زن یائسه نشان داد که مکمل روزانه با ۸۰۰ میلی گرم ژل رویال به مدت ۱۲ هفته در کاهش علائم یائسگی مانند کمر درد، اضطراب، گُر گرفتگی و ... موثر است.

۱۱- افزایش انرژی

ژل رویال یا شاه انگبن یک محصول انرژی زا می باشد.   برای اطلاع از این موضوع به مدت ۳۰ روزبطور مداوم ژل رویال مصرف کنید. قطعا پس از مدت کوتاهی شاهد افزایش قوای جسمی و انرژی خود خواهید بود. با مصرف ژل رویال انرژی مورد نیاز روزانه خود را به دست آورده و با کمبود انرژی مواجه نخواهید شد.

روش تهیه: برای تهیه ژل رویال ایرانی می توانید از زنبورداران مورد اعتماد محلی و یا فروشگاه های معتبر محصولات زنبور عسل مانند آهوتا ahoota.com خرید کنید.

عوارض جانبی ژل رویال

یکی از عوارض جانبی شایع واکنش های آلرژیک می باشد، بنابراین افرادی که به محصولات زنبور عسل  و یا نیش زنبور عسل آلرژی دارند، باید از مصرف ژل رویال اجتناب کنند.

مصرف ژل رویال برای افراد مبتلا به آسم منع شده و توصیه می کنیم این گونه افراد به هیچ عنوان از این ماده استفاده نکنند.

اگر از داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین، آسپرین، کومادین و ژانتوون استفاده می کنید، از مصرف ژل رویال خودداری کنید.

مصرف ژل رویال برای خانم های باردار و شیرده همچنین کودکان زیر ۱ سال توصیه نمی شود.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1445959