۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
۵ نکته در مورد خرید ترازو

ترازو یکی از وسایل پر کاربرد و پر استفاده در زندگی امروزی است. یکی از مهم ترین کاربردهای ترازو در خرید و فروش اقلامی است که دارای قیمتی ثابت برای یک وزن مشخص هستند. اما ترازو کاربردهای مهم دیگری نیز دارد، از جمله در مراکز علمیکه برای به دست آوردن وزن مواد مختلف به کار گرفته می‌شود.

این ابزار پرکاربرد با وجود این که قدمت آن به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد، در گذشته تنوع چندانی نداشته است؛ اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی هزاران نوع ترازو توسط صدها شرکت تولید کننده به بازارهای بین المللی عرضه شده تا همه مراکز نیازمند به این محصول ارزشمند از آن‌ها بهره‌مند شوند. این گستره وسیع از ترازوهای موجود در بازار موجب شده تا مشتریان خرید ترازو دچار سردرگمی شده و نتوانند انتخابی درست انجام دهند، به همین دلیل این نوشتار به ۵ نکته مهم هنگام خرید ترازو اختصاص یافته تا به آن‌هایی که قصد تهیه این ابزار را دارند، در اولویت بندی و دسته بندی نیازها و سپس فیلتر گزینه‌های فراوان موجود در بازار و در نهایت رسیدن به انتخاب درست نهایی کمک کند.

نوع و کاربرد ترازو

اولین نکته‌ای که می‌تواند در انتخاب بهترین ترازو کمک کند، توجه به فاکتورهای مورد نیاز و تطابق نوع کاربری ترازو با آن‌ها می‌باشد. نوع کاربری و درواقع حوزه کاری ترازوها یک دسته بندی کلی دارد که شامل فروشگاهی، صنعتی، آزمایشگاهی، پزشکی، خانگی و آشپزخانه‌ای می شود. ترازوی فروشگاهی همان طور که از عنوانش مشخص است در فروشگاه‌ها به کار گرفته می‌شود که البته با توجه به نوع فروشگاه مورد استفاده به یک دسته بندی جزئی‌تر هم تقسیم بندی می‌شود تا دقیقا متناسب با نیاز مصرف کننده ساخته و به‌کارگیری شود.

ترازوی صنعتی برای استفاده در کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و تولیدی‌ها ساخته می‌شود که محیط کاری خشن و سنگینی دارند، به همین دلیل نیاز به یک ابزار سنجش قوی، مستحکم و بادوام مثل ترازوی صنعتی در آن‌ها احساس می‌شود. از ترازوی آزمایشگاهی که در دقت‌های بسیار بالای یک‌دهم گرم تا یک‌صدهزارم گرم (یک‌صدم میلی‌گرم) و حتی بالاتر ساخته شده، در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود که متناسب با حساسیت مورد نیاز خود یکی از آن‌ها را تهیه می‌کنند. به همراه این نوع از ترازوها به صورت پیش‌فرض یک محفظه توزین وجود دارد که به هنگام وزن‌کشی بر روی کفه آن‌ها قرار می‌گیرد تا از تأثیر جریانات هوایی جلوگیری شود.

ترازوهای پزشکی نیز به دلیل توانایی محاسبه شاخص های مختلف بدنی مثل قد، BMI، قند و فشارخون علاوه بر وزن افراد، در مراکز درمانی و پزشکی کاربرد دارند. ترازوهای خانگی همان ترازوهای کفی یا نفرکش می‌باشند که با اندازه گیری وزن افراد خانه، به سلامتی آن‌ها کمک فراوانی می‌کنند. از ترازوهای آشپزخانه نیز برای سنجش وزن مواد غذایی خانه‌ها استفاده می‌شودکه به نوعی می‌توان آن‌ها را نیز جزو ترازوهای خانگی به حساب آورد. بنابراین خریدار باید در ابتدا باید به این نکته توجه کند که در چه حوزه‌ای نیاز به ترازو دارد.

امکانات و قابلیت‌های ترازو

دسته‌بندی ذکر شده از کاربری ترازوها، یک تقسیم بندی کلی بوده و در هر کدام از بخش‌های این دسته‌بندی چندین نوع ترازو با امکانات و قابلیت‌های مختلف وجود دارد. مثلا در بخش ترازوی فروشگاهی، به دلیل وجود فروشگاه‌های مختلف مثل سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های پروتئنی و قصابی‌ها، فروشگاه‌های ابزار و یراق و فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ نیازهای متنوعی برای یک ترازوی فروشگاهی وجود دارد، به همین دلیل چندین نوع ترازوی فروشگاهی در بازار وجود دارد تا هر یک از این کسب و کارها متناسب با فاکتورهای مورد نیاز خود از بین آن‌ها ترازوی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

اصلی ترین قابلیت یک ترازو توانایی وزن‌کشی آن است که تمام ترازوها این قابلیت را دارند. اما شرکت‌های سازنده با به‌کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته قابلیت‌های بسیاری را به محصولات توزین خود اضافه کرده‌اند. امکاناتی مثل: پارسنگ کردن برای اندازه گیری وزن خالص اقلام نیازمند به ظرف؛ صفر کردن ترازو؛ قابلیت شمارش اجناس هم وزن؛ ضدآب یا ضد گرد و غبار بودن؛ قابلیت اندازه گیری قد، فشارخون، قندخون و BMI؛ پوشش بدنه‌ای مقاوم؛ دارا بودن سیستم حافظه داخلی؛ دارا بودن باتری قابل شارژ داخلی؛ دارا بودن علمک؛ قابلیت اتصال به کامپیوتر، چاپگر، لیبل پرینتر و کارت‌خوان؛ دارا بودن چاپگر داخلی؛ وجود نمایشگر لمسی؛ وجود سینی یا کفه لبه‌دار؛ وجود پایه‌های قابل تنظیم؛ دارا بودن کیبورد ضدآب؛ قابلیت زیرکشی؛ قابلیت خاموشی خودکار برای مصرف کم انرژی؛ توانایی توزین در چند واحد وزنی مثل پوند، گرم، کیلوگرم، اونس، قیرات و...؛ وجود نور پس زمینه قابل تنظیم برای نمایشگرها؛ کالیبراسیون خودکار؛ عدم نویزپذیری و برهم خوردن کالیبراسیون؛ قابلیت صفر کردن خودکار؛ وجود کابین توزین برای ترازوهای حساس؛ دارا بودن قفل زمان‌دار فروش چکی؛ قابلیت اتصال به شبکه؛ مجهز بودن به قفل ضد سرقت و ... طبیعتا ترازویی وجود ندارد که تمام این خصوصیات و مزیت‌ها را در خود داشته باشد، ضمن آنکه برخی از ویژگی‌های ذکر شده برای کاربری‌های خاص طراحی شده‌اند، مانند قابلیت اندازه گیری ‌BMI که مختص به ترازوهای پزشکی است. قبل از خرید یک ترازو، توجه به این نکته که چه امکانات و قابلیت‌هایی برای استفاده از آن مورد نیاز است؛ بسیار کمک کننده در یک انتخاب ایدئال است.

ظرفیت و دقت ترازو

حداکثر ظرفیت تحمل وزن و حساسیت دو خصوصیت مهم یک ترازو به شمار می روند و با توجه به این که به یک قطعه مهم در ترازو مرتبط می‌شوند به هر دوی آن‌ها با هم پرداخته خواهد شد.

انتخاب بهترین برند برای ترازو

علاوه بر نوع کاربری، قابلیت‌ها، ظرفیت و دقت یک ترازو دیجیتال، شرکت سازنده آن هم از اهمیت بالایی برخوردار است. تولید کننده‌های فراوانی در این صنعت وجود دارد که موجب سردرگمی مشتران به هنگام خرید ترازو می‌شود. اما شرکت‌های حرفه‌ای و معتبری با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان، استفاده از به روزترین فناوری‌ها، ارائه قیمت مناسب و خدمات پشتیبانی خوب توانسته‌اند نبض بازار را در دست بگیرند و به یک برند در این صنعت تبدیل شوند. خوشبختانه تکنولوژی ساخت این ابزار ارزشمند در داخل کشور نیز وجود دارد و می‌توان برندهای آن را به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم بندی کرد.

همان طور که اشاره شد در عصر حاضر ترازو انواع گسترده‌ای دارد که طبعا شرکت‌های فعال در این زمینه، تولید کننده تمام انواع ترازو نیستند و معمولا تمرکز خود را معطوف به تولید و ارتقا کیفیت یک یا چند نوع ترازو می‌کنند. به عنوان مثال در دسته ترازوهای فروشگاهی برند محک به سبب دقت بالایی که به نسبت ظرفیت بالا در ترازوهای خود ارائه می‌دهد شناخته‌شده‌تر است؛ در کنار آن رادین، توزین‌صدر، دیبال و اکسل نیز طرفداران خاص خود را در بخش ترازوهای فروشگاهی دارند. همین‌ طور در بخش ترازوهای صنعتی پند به دلیل سابقه بالایی که در تولید این محصل داردو همچنین تنوع زیادی که در ترازوهای خود به وجود آورده، برندی معتبر است.

جادور و CAS نیز مشتریانی در این حوزه دارند. شناخته‌شده‌ترین برندهای تولیدکننده ترازوی آزمایشگاهی AND و کیا هستند. در بخش ترازوهای پزشکی نیز می‌توان به سکا، بادی‌اسکیل و دناتوزین اشاره کرد. سکا در کنار بیور و کمری تولیدات باکیفتی نیز در حوزه ترازوهای خانگی و آشپزخانه دارد. با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت که ابتدا باید حوزه کاربری و استفاده ترازو را مشخص کرد و بعد از آن به انتخاب برند پرداخت، البتهبا در نظر گرفتن قابلیت‌ها، ظرفیت و دقت تولیدات آن برند.

برای خرید ترازو به فروشگاه اینترنتی tajhizat.co مراجعه نمایید

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1445963