دوربین های مداربسته چه خدماتی را ارائه می کنند؟

همه ما روزانه در محل کار، منزل خود، مکان های عمومی، اماکن تجاری و... شاهد حضور انواع مختلفی از دوربین مداربسته هستیم و قطعا به اهمیت حضور آن ها در زندگی روزمره خود پی برده ایم.

در سال های اخیر، با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش جرم و جنایات در محیط های پر تردد، ادارات، منازل، مراکز خرید، مکان های عمومی، مراکز نظامی، بیمارستان ها و...همواره نیاز به دوربین مداربسته و نظارتی احساس می شود، چرا که علاوه بر یک عامل بازدارنده و پیشگیری کننده از وقوع جرم و جنایات، آرامش خاطری برای افراد ایجاد می کند که در محیط هایی که احتمال وقوع جرایم بالاست یا از روشنایی مناسبی برخوردار نیستند، آسیب کمتری خواهند دید و حتی در صورت وقوع اتفاقات ناخوشایند به عنوان اسناد معتبر و مناسبی می توانند در دادگاه ها و مراجع قانونی مورد استفاده قرار دهند.

ما در این مقاله به بیان اهمیت و کاربرد دوربین های مداربسته میپردازیم و در خصوص خرید دوربین مداربسته نیز صحبت کوچکی خواهیم داشت .

مدیران سازمان ها و ادارات، همواره از طریق دوربین های مداربسته و نظارت تصویری، بر عملکرد کارکنان خود نظارت دارند و آن ها را مبنایی قابل استناد می دادند.

امروزه، دوربین مداربسته در مدارس این امکان را به اولیا می دهد تا از وضعیت فرزندان خود در پیرامون کلاس درس مطلع شوند، همچنین امر نظارت بر دانش آموزان و دانشجویان را توسط مسئولین مدارس و دانشگاه ها آسان ساخته است و این موضوع به خودی خود، سبب کاهش هزینه های نیروی کار خواهد شد.

دوربین های مداربسته، چه قابلیت هایی دارا هستند؟

دوربین های مداربسته، علاوه بر انواع مختلف نظیر دوربین مداربسته حرارتی، دوربین مداربسته مخفی و دیگر انواع، ویژگی ها و قابلیت های متعددی دارند که به برخی از آن ها می پردازیم، ممکن است این قابلیت ها در سیستم های نظارتی شما وجود نداشته باشند، لذا قبل از تهیه محصولات، از دارا بودن مشخصات و قابلیت های مورد نیاز خود، اطمینان حاصل نمایید.

 ارائه ی تصاویر با وضوح بالا بدون هیچ تاخیر و نویزی

دوربین های مداربسته، با توجه به مدل و برند دارای رزولوشن ها و مشخصات فنی مختلفی هستند، که این تفاوت در ارائه ی تصاویر واضح و مناسب، تاثیر چشمگیر خواهد داشت؛ لذا کاربران، با انتخاب محصول مناسب و مشاوره با کارشناسان خبره، می توانند دوربین های مداربسته مورد نیاز خود را با بالاترین رزولوشن را تهیه کنند.

 قابلیت دیدن تصاویر از پیش ذخیره شده

شما می توانید در صورت نیاز، در قسمت "باز پخش" دوربین های مداربسته تحت شبکه و دستگاه ذخیره ساز خود، فیلم یا عکس مورد نظر خود را بر اساس تاریخ و ساعت، جستجو کنید و تصاویر را بازبینی کنید، همچنین برخی از دستگاه های ذخیره ساز یا دوربین های مداربسته تحت شبکه این قابلیت را دارا هستند تا تصاویر ذخیره شده را بر اساس رویداد خاصی بازبینی کنید. لازم به ذکر است، مدت زمان ذخیره سازی تصاویر، بستگی به ظرفیت هارد یا  ظرفیت حافظه ی داخلی و تنظیمات محصول نظارتی شما دارد.

 امکان تهیه عکس (Snapshot)

این قابلیت مهم در چند سال اخیر در اکثر دوربین های مداربسته تحت شبکه و دستگاه های ذخیره ساز ایجاده شده است، کاربران می توانند در سیستم نظارتی خود تعیین کنند که در چه بازه زمانی و یا بر اساس چه رویدادی عکس تهیه شود و می توان در قسمت بازبخش به عکس های مذکور بر اساس تاریخ و ساعت دسترسی داشت؛ همچنین امکان ارسال عکس های ذخیره شده به ایمیل نیز امکان پذیر می باشد.

 امکان دریافت تصاویر از طریق انتقال تصویر

با گسترش فروش دوربین های مداربسته در بازارهای جهانی، شرکت های صنعت نظارت تصویری، امکانات ویژه ای از انتقال تصویر را برای کاربران فراهم ساخته اند که کاربران می توانند از طریق ID (روش P۲P) و آی پی استاتیک، در هر جای دنیا بر تصاویر محل کار، منزل و یا هر محیط مورد نظر خود نظارت داشته باشند. در حال حاضر، اکثر دستگاه های ذخیره ساز  و دوربین های مدار بسته تحت شبکه (IP)، دارای قابلیت P۲P می باشند.

در میان این شرکت ها، شرکت فراگستر الکترونیک، روش انتقال تصویر نوینی را با نام ساتا را برای کاربران خود فراهم ساخته است که کاملا مستقل و بدون نیاز به اینترنت بین المللی است و در صورت هر گونه اختلال در اینترنت بین المللی، شما می توانید تصاویر را با توجه به اینترنت مبدا و مقصد، با بالاترین سرعت ممکن دریافت کنید، همچنین لازم بدانید در میان دوربین های مداربسته مطرح در حال حاضر برندهای هایک ویژن و داهوا بعنوان محبوب ترین دوربین ها بوده که طیف تخصصی از محصولات رو پشتیبانی میکنند و در زمره خدمات اصلی فراگستر قرار دارند .

 اعلان هشدار در صورت وقایع از طریق دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته و سیستم های نظارتی، می توانند در صورت وقوع برخی از جرایم و یا رفتارهای ممنوع، در کمترین زمان ممکن شما را از وقوع آن ها مطلع سازند، البته این قابلیت در هر برند یا مدل های مختلف ممکن است متفاوت باشد که برای اطمینان از این  قابلیت ها، حتما می بایست به مشخصات فنی محصول مراجعه کنید.

· اعلان هشدار تشخیص حرکت (Motion Detection): در حال حاضر، بیشتر دوربین های مداربسته ی تحت شبکه و یا دستگاه های ضبط کننده این قابلیت را دارند که در صورت وقوع حرکت، این رویداد را تشخیص داده و از طریق هشدار به صورت آژیر یا بازر، ایمیل و نرم افزار انتقال تصویر، کاربران را مطلع سازند تا اقدامات لازم را انجام دهند.

اعلان هشدار قابلیت های هوشمند: اگر دوربین های مداربسته تحت شبکه یا دستگاه ضبط کننده شما دارای قابلیت هوشمند(VCA: Video Content analysis ) باشند، می توانید قابلیت هایی چون عبور از خط فرضی (Tripwire)، ورود به منطقه ممنوع (Intrusion)، اشیای جا مانده(Object Abandoned)، اشیای گم شده (Object Missing) ، تغییر صحنه (Scene change)و...را فعال سازید، در صورتی که فردی یا افرادی از خط فرضی مورد نظر شما عبور کنند، یا وارد محدوده ی تعیین شده شما شوند، یا اشیای محیطی گم شوند، یا وسیله ای در محیط جا بماند و یا تغییر صحنه ای رخ دهد، هشدار را از طریق بازر یا آژیر، ایمیل و یا نرم افزارهای انتقال تصویر اعلان کنند.

 اعلان قطعی تصویر یا دستکاری دوربین مداربسته: اگر تصاویر دوربین مداربسته شما به هر دلیل قطع (Video loss)شوند، یا دوربین شما دستکاری (Tampering) شود، سیستم دوربین مداربسته ی شما می توانند این وقایع را اعلان کند.

 اعلان هشدار در صورت تشخیص و شناسایی چهره: دوربین های مداربسته بنا بر مشخصات فنی، قادر به تشخیص چهره در تصاویر هستند که در این صورت نیاز به رعایت فواصل استاندارد، زاویه نصب مناسب و انتخاب دوربین و دستگاه ذخیره ساز مناسب می باشد. برخی محصولات که دارای قابلیت AI هستند، توانایی شناسایی چهره و جستجو بر اساس دیتابیس از پیش تعیین شده را دارا می باشند. شرکت تیاندی سری جدید از محصولات نظارتی خود را ارائه کرده است که دارای قابلیت AI هستند که می توانند گزارشی از لیست چهره ها با زمان دقیق، نام، محدوده ی سنی، جنسیت و... را به شما بدهند. همچنین شما می توانید جستجوی چهره را بر اساس لیست چهره ها، تشابه با عکس مورد نظر خود، ویژگی هایی چون سن، نام، وضعیت ظاهری ( ماسک، عینک) و... انجام دهید. این محصولات تیاندی ، می توانند جامعه ی آماری بر اساس سن و جنسیت افراد مشاهده شده توسط دوربین مداربسته را به شما ارائه می دهد.

 قابلیت دنبال کردن سوژه توسط دوربین های مداربسته

در صورت استفاده از دوربین های مداربسته اسپید دام و دارا بودن قابلیت Auto Tracking  توسط آن ها، امکان دنبال کردن سوژه در صورت تشخیص حرکت، عبور از خط یا منطقه از پیش تعیین شده و ... می باشد.
 

 قابلیت شمارش افراد

این قابلیت در برخی از دوربین های مداربسته تحت شبکه و دستگاه های ذخیره ساز وجود دارد که در صورت نصب آن ها در محل مناسب، می توانند تعداد افرادی که در فاصله مناسب از دید دوربین مداربسته مذکور قرار دارند یا عبور می کنند را تشخیص دهند. در حال حاضر، نوعی از دوربین های مداربسته دولنزی ارائه شده اند که می توانند تعداد افراد موجود در یک محیط را بررسی و اعلان کنند که دارای دقت بالاتری نسبت به دوربین های مداربسته معمولی می باشند. امروزه قابلیت شمارش افراد، یک قابلیت مهم در کنترل بیماری کوید-۱۹ به منظور کنترل جمعیت در یک محیط، به شمار می رود.

 امکان ثبت پلاک

اگر دوربین مداربسته شما دارای قابلیت ثبت پلاک (ANPR) باشد، می توانید با توجه به استاندارد های پلاک خوانی و دستورالعمل های کارشناسان خبره، دوربین مداربسته ANPR مورد نظر خود را در ارتفاع و زاویه مناسب نصب کنید و شرایط مناسبی را فراهم سازید تا بتواند پلاک ها را ثبت کند و به شما گزارش جامعی با تاریخ و ساعت بدهند. این محصولات این امکان را به شما می دهند تا لیستی از پلاک های سیاه (غیر مجاز) و سفید ( مجاز) را در دیتابیس دوربین مداربسته ANPR خود تعریف کنید تا در صورت مشاهده پلاک های مجاز، درب توسط راهبند باز شود یا درصورت مشاهده پلاک های غیرمجاز، درب توسط راهبند بسته باقی بماند و هشدارهای لازم را برای کاربر ارسال نماید.

کلام آخر درباره ی خدمات دوربین های مداربسته

همانطور که می دانیم، صنعت نظارت تصویری بسیار گسترده است و انواع مختلفی از برندها، مدل های مختلف، فناوری های جدید با قیمت های متفاوتی را شامل می شود که هر یک از این محصولات قطعا قابلیت های گسترده و گوناگونی دارند. در این مقاله به شرح مختصری از قابلیت های مهم دوربین های مداربسته پرداختیم، لذا در هنگام انتخاب محصول و خرید، حتما به مشخصات فنی محصول توجه داشتید تا محصول ویژگی های مذکور یا هر ویژگی مدنظر کاربر را دارا باشد.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1446024