به گزارش خبرآنلاین از البرز؛ «عسگر نصیری» گفت: با توجه به ترافیک سنگین در ساعات اوج در سال ۹۸ در بودجه مصوب، اجرای تقاطع غیر همسطح جمهوری پیشبینی شده به طوری که تمامی اسناد بالادستی از جمله طرح جامع، طرح تفضیلی، مجوز شورای ترافیک، بودجه مصوب سال ۹۸ و ۹۹ توسط شورای اسلامی شهر کرج، جهت اجرای این پروژه تکمیل است.
معاون فنی وعمرانی شهرداری کرج افزود: پس از مطالعات اولیه و ترافیکی در سال ۹۸، جلسات راهبردی مکرر در شهرداری کرج با حضور شهردار، معاونین، متخصصین و تعدادی از اعضای شورای اسلامی برگزار شد که در آبان ماه سال ۹۸ اجرای پروژه تقاطع مذکور در افق ۱۴۰۵ طی لایحه ای به شماره ۹۹۸۸۴ به شورای اسلامی شهر کرج تقدیم شد که این موضوع در سی و هشتمین جلسه کمیسیون عمران و ترافیک شورا مطرح و پس از بحثهای مختلف کمیسیون موافقت کرد که اعتبار پروژه جابجا و بودجه آن برای احداث تقاطع غیر همسطح بلوارجمهوری - بلوار موذن صرف شود.
وی افزود: اما مصوبه کمیسیون عمران در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرج مطرح و با این جابجایی مخالفت و مقرر شد پروژه تقاطع غیرهمسطح جمهوری توسط شهرداری کرج اجرا شود.(مصوبه شماره ۲۷۳۱ مورخ ۲۵/۱۰/۹۸) بر همین اساس پیرو مصوبه مذکور با تکمیل مطالعات اولیه و برگزاری جلسات مکرر مهندسی ارزش پروژه و پس از تکمیل طرح مفهومی پیشنهادی توسط مشاور کارفرما نسبت به تهیه اسناد مناقصه بصورت EPC اقدام شد.
معاون فنی وعمرانی شهرداری کرج اضافه کرد: طبق بودجه مصوب سال ۹۹ شورای اسلامی شهر کرج و پس از اخذ موافقتنامه و تهیه اسناد مناقصه فرآیند قانونی انجام و پس از دو مرحله برگزاری مناقصه در کمیسیون عالی معاملات در اردیبهشت سال ۹۹، قرارداد گروه طرح و ساخت در تیرماه سال ۹۹ با مبلغ اولیه حدود ۴۷۰ میلیارد ریال با پیشبینی تعدیل به لحاظ شرایط اقتصادی و افزایش روزانه قیمت مصالح به گروه طرح و ساخت ابلاغ شد.
نصیری همچنین عنوان کرد: در روشEPC بر اساس طرح اولیه و مفهومی، اسناد مناقصه تهیه و پس از انجام مراحل مناقصه، گروه طرح و ساخت مطالعات و طراحی پروژه را تکمیل نموده و پس از اخذ تائید مشاور کارفرما عملیات اجرایی را آغاز می کند.
وی بیان کرد: جلسات مختلفی نیز پس از انتخاب گروه طرح و ساخت در شهرداری با حضور شهردار، معاونین و دعوت از تمامی اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شده و در روند اجرای پروژه، مطالعات ترافیکی و تکمیلی طرح کامل شده که خروجی مطالعات به لحاظ ترافیکی طرح احداث زیرگذر شمالی جنوبی بوده که به عنوان گزینه برتر منطبق بر طرح تفضیلی شهر کرج بوده و با حفظ و سرپوشیده کردن میدان و افزایش سطح آن برگزاری مناسبات ملی مذهبی و فرهنگی را نیز فراهم کرده است. نتیجه مطالعات گروه طرح و ساخت در جلسات راهبردی ارائه و طی مکاتبه ای جهت استحضار خدمت اعضای شورای اسلامی شهر نیز ارسال و در اوایل مهرماه پروژه وارد فاز اجرایی شده است.
معاون فنی و عمرانی افزود: پس از تجهیز کارگاه و انحراف ترافیک طبق نظریه شورای ترافیک و پلیس راهور، این پروژه اجرایی شده و تاکنون نیز حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با حفاری شمعها با دو دستگاه حفار تعدای از شمعها نیز بتنریزی شده است.
نصیری در خصوص زمان اتمام پروژه گفت: برآورد اولیه برای اتمام پروژه حدود یکسال است اما برخی مخالفتهای اجتماعی و زیست محیطی اجرای پروژه را با چالش مواجه کرده و راندمان پروژه را کاهش داده است که در صورت استمرار این شرایط و عدم تعیین تکلیف موضوع نمیتوان زمان مشخصی را برای پایان این طرح اعلام کرد.
چرا تقاطع غیرهمسطح میدان جمهوری شمالی - جنوبی باشد
نصیری با اشاره به اینکه ۱۳ گزینه در مطالعات اولیه مطرح بوده که پس از یکصد و هفتادمین جلسه علنی شورا، جلسات راهبردی با حضور عوامل پروژه دوباره در شهرداری ادامه داشته و متخصصین ترافیک و شهرسازی پیشنهادات مختلفی را ارائه کردند و با توجه به مطالعات ترافیکی مشاور اعلام کرد که خروجی مطالعات ترافیکی موید احداث زیرگذر شمالی جنوبی است و احداث زیرگذر شرقی - غربی در افق طرح گره ترافیکی تقاطع را حل نخواهد کرد، لذا مشاور پروژه از نظر فنی مسوولیت آن را نیز بر عهده گرفته و اعلام کرد طراحی انجام گرفته توسط مشاور به صورت استاندارد است.
وی همچنین افزود: بلوار جمهوری جزء محورهای شریانی شهر بوده و بخشی از اتصال شمال به جنوب شهر با بهرهبرداری از بزرگراه شمالی از این محور صورت میگیرد و این مسیر بخش زیادی از بار ترافیکی درون شهری را نیز انتقال میدهد که طبق نظر متخصصین ترافیکی اجرای این طرح را در سالهای آتی مجاب میکند.
معاون فنی عمرانی شهرداری کرج ادامه داد: با بازگشایی بزرگراه شمالی و احداث تقاطع جمهوری، تقاطع جمهوری و موذن نیز بایستی اجرایی شود.
به خاطر دغدغه مردم، مطالعات زیست محیطی پروژه نیز انجام شد
معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج در بخش دیگری از صحبتهای خود به مسائل زیست محیطی اشاره کرد و افزود: مدیریت شهری برای اجرای این پروژه از لحاظ قانونی الزامی به ارزیابی زیست محیطی پروژه ندارد ولی به خاطر دغدغه شهروندان از مشاور طرح خواسته شد تا مطالعات زیست محیطی را نیز انجام دهد که این گزارش در کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر ارائه شد و پس از جلسه اعضای کمیسیون محیط زیست با حضور شهردار از پروژه بازدید کردند.
تعلیق پروژه برای مدیریت شهری هزینهبردار است
نصیری همچنین ادامه داد که این موضوع در جلسات مختلف با حضور مسئولین شهری، اعضای شورا، شهردار و متخصصین امر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر در دویست و دوازدهمین جلسه علنی شورا پیشنهاد دادند که پروژه ۲۰ روز به حالت تعلیق در آید تا ضمن اخذ نقطه نظرات متخصصین امر و NGO ها، موضوع اجرا یا عدم اجرای پروژه توسط شورا تصمیم گیری و تعیین تکلیف شود.
معاون فنی عمرانی شهرداری کرج اضافه کرد: در نهایت شهردار کرج اعلام کرد که تعلیق پروژه مطمئنا" برای مدیریت شهری هزینه بر خواهد بود.
وی ادامه داد: البته برخی هزینههای انجام شده در حال حاضر قابل محاسبه نبوده و در زمان بررسی تاخیرات محاسبه میشود و موضوعاتی مثل عدم تامین مالی طبق مقررات، تعلیق و یا تاخیر در اجرای پروژه از طرف کارفرما میتواند محل ادعای پیمانکار در پروژهها محسوب شود.
نظر شما