نتیجه انتخابات آمریکا کی و چگونه مشخص خواهد شد؟

مشرق نوشت: سوالی که در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا با توجه به شرایط ویژه برگزاری آن مطرح می‌شود، این است که آیا شیوه متفاوت برگزاری انتخابات بر روند شمارش آرا و اعلام برنده هر ایالت و برنده نهایی تاثیرگذار است؟

در انتخابات امسال آمریکا به منظور جلوگیری از شیوع کرونا که در این کشور به بحرانی غیرقابل کنترل تبدیل شده، بخش بزرگی از آرا به صورت غیابی (اغلب پستی) و بسیار زودتر از روز انتخابات در سوم نوامبر (۱۳ آبان) ارائه می‌شود.

در چنین شرایطی و با توجه به این که طبق آمار پروژه انتخابات آمریکا، تاکنون بیش از ۳۵ میلیون آمریکایی رای خود را داده‌اند و به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، تاکنون بیش از ۸۰.۵ میلیون برگه رای غیابی درخواست یا برای رای‌دهندگان در سراسر آمریکا ارسال شده، پیش پردازش آرا شامل تایید امضای آن‌ها، باز کردن پاکت‌ها و باز کردن برگه‌ها و غیره برای سرعت دادن به روند شمارش و بعد شمردن آرا و قرار دادن آن‌ها در جداول محاسباتی برای اعلام به موقع نتایج از اهمیت زیادی برخوردار است.

در انتخابات امسال، در برخی از ایالت‌ها پیش پردازش آرا از چند هفته قبل از روز انتخابات آغاز شده و برخی دیگر تنها در روز انتخابات اجازه آغاز این کار را دارند و مسلم است که در هر کجا این روند زودتر آغاز شود، برنده آن ایالت سریع‌تر مشخص خواهد شد. اما مسئله‌ای که اوضاع را کمی پیچیده‌تر می‌کند این است که برخی ایالت‌ها آرا را در روزهای بعد از روز انتخابات هم می‌پذیرند، البته به شرطی که قبل از روز انتخابات پست شده باشند.

در دو ایالت کلیدی فلوریدا و آریزونا اجازه آماده‌سازی آرا برای شمارش قبل از روز انتخابات وجود دارد که این دو ایالت را در شب انتخابات بسیار جلو می‌اندازد. در این دو ایالت همچنین آرای دریافتی بعد از روز انتخابات شمرده نخواهند شد که  احتمال تاخیر در اعلام برنده این ایالت‌ها را کم می‌کند. نتیجه این دو ایالت به قدری مهم است که به نوشته نیویورک تایمز، در صورتی که «جو بایدن» در یکی از این ایالت‌ها پیروز شود، نشانه خوبی است که وی برنده نهایی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا خواهد بود. ترامپ در سال ۲۰۱۶ در هر دو ایالت پیروز شد و می‌توان گفت برای پیروزی دوباره، باید آرای هر دو ایالت را حفظ کند.

در دو ایالت کلیدی ویسکانیسن و پنسیلوانیا اما پیش‌پردازش آرا تا روز انتخابات مجاز نیست و احتمالاً در این دو ایالت روند شمارش زمانبرتر خواهد بود. در ایالت کلیدی میشیگان پیش‌پردازش آرا تنها ۱۰ ساعت قبل از روز انتخابات آغاز خواهد شد. با این حال مقامات انتخاباتی میشیگان گفته‌اند پیش‌بینی می‌کنند تا اولین جمعه بعد از انتخابات (۱۶ آبان) عمده آرای این ایالت را جدول‌بندی کرده باشند.

در ایالت ویسکانسین هم مقامات امیدوارند تا روز بعد از انتخابات تکلیف اغلب آرا مشخص شده باشد. دلیل این مسئله این است که در این ایالت گرچه باز کردن پاکت آرای غیابی تا قبل از ساعت ۷ صبح روز انتخابات جایز نیست، کارمندان هر حوزه اجازه دارند پاکت‌ها را چک کنند و در صورت جا افتادن امضا، آدرس یا مشکلاتی از این دست با رای‌دهندگان تماس بگیرند و به آن‌ها امکان برطرف کردن خطا را بدهند.

در کارولینای شمالی و جورجیا از دیگر ایالت‌های سرنوشت‌ساز هم امکان اعلام سریع نتایج وجود دارد، گرچه در چند انتخابات گذشته مشکلاتی در آن‌ها وجود داشته است. با این حال مقامات ایالت کارولینای شمالی انتظار دارند تکلیف بخش عمده آرا تا شب انتخابات مشخص شود.

به گزارش نیویورک تایمز، در اوهایو و مینه‌سوتا احتمالاً نتایج سریع اعلام خواهد شد، البته با این ملاحظه که هر دو ایالت آرای بعد از روز انتخابات را هم می‌پذیرند که در صورت انباشت تعداد آرای دریافتی بعد از سوم نوامبر اعلام نتایج این ایالت‌ها با  تاخیر روبرو خواهد شد. مقامات اوهایو گفته‌اند اعلام نتایج و شمارش احتمالاً تا چهارشنبه بعد از روز انتخابات (۲۱ آبان) زمان خواهد برد.

به گزارش روزنامه انگلیسی «تلگراف»، در مجموع، بیشتر آرای پستی باید در فاصله چند روز بعد از روز انتخابات در سوم نوامبر دریافت شده باشند به جز چند استثنا درباره ایالت‌های کلیدی. برخی ایالت‌های کلیدی شامل پنسیلوانیا و کارولینای شمالی (تا ۶ نوامبر)، مینه‌سوتا و نوادا (تا ۱۰ نوامبر) و اوهایو (تا ۱۳ نوامبر) فرصت بیشتری برای این منظور دارند.

همه ایالت‌ها از ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) می‌توانند نتایج خود را تایید کنند که این روند در صورت نیاز به بازشماری آرا به تاخیر می‌افتد. همه ایالت‌ها بجز کالیفرنیا باید تا قبل از ۸ دسامبر (۱۸ آذر) نتایج خود را تایید کنند و همه موارد اختلاف باید تا قبل از این تاریخ حل شده باشد.

در سیستم انتخاباتی آمریکا در واقع مردم به الکتورها رای می‌دهند و نه خود نامزدها. الکتورها مقامات ایالتی یا ارشد حزبی هستند که معمولاً نامی از آن‌ها در برگه رای آورده نمی‌شود. بعد از انتخابات عمومی، هر الکتور یک رای به نامزد مورد نظر خود می‌دهد. برای کسب اکثریت قاطع یک نامزد باید ۲۷۰ رای الکترال از ۵۳۸ رای را به دست آورد. هر یک از ۵۰ ایالت آمریکا تعدادی آرای الکترال مشخص دارد و این رای‌ها به نامزدی تعلق می‌گیرد که در انتخابات عمومی آرای مردمی آن ایالت را به خود جلب کرده است.

بعد از انتخابات عمومی امسال، الکتورها در روز ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) آرای خود را ارائه کرده و به واشنگتن می‌فرستند. در ششم ژانویه (۱۷ دی) اعضای کنگره آمریکا در واشنگتن برای شمارش آرا تشکیل جلسه می‌دهند و بعد از آن برنده اعلام خواهد شد.

در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ (اول بهمن) رئیس‌جمهور جدید و معاون وی سوگند ریاست‌جمهوری می‌خورند و بعد رئیس‌جمهور سخنرانی مراسم تحلیف خود را برگزار خواهد کرد. بعد از آن رئیس‌جمهور در یک رژه تشریفاتی از ساختمان کنگره به سمت محل اقامت جدید خود در کاخ سفید مشایعت می‌شود.

البته همه این‌ها در شرایطی است که روند رای‌گیری و شمارش آرا در آمریکا طبیعی طی شود و اخلالی در آن صورت نگیرد. این در حالی است که بسیاری درباره احتمال وقوع هر اتفاقی با توجه به اظهارات و مواضع ترامپ و به طور کلی دید منفی جمهوری‌خواهان به رای‌گیری پستی و مطرح شدن احتمال تقلب در انتخابات که البته مدرکی دال بر تایید آن وجود ندارد، هشدار داده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا بارها در ماه‌های گذشته سعی کرده انتخابات را زیر سوال ببرد و از احتمال نپذیرفتن نتیجه آن و عدم تحویل مسالمت‌آمیز قدرت گفته است. 

یکی از ادعاهایی که از سوی او مطرح می‌شود این است که نتیجه انتخابات شاید نه تا هفته‌ها و ماه‌ها بلکه تا سالها و حتی هرگز(!) به دلیل برگزاری بخش عمده آن به روش‌های غیابی و احتمال تقلب، مشخص نشود.

بهرحال احتمال بحران انتخاباتی در آمریکا که جرقه آن می‌تواند اعلام پیروزی زودهنگام از سوی هر یک نامزدها پیش از شمارش کامل آرا باشد، مقامات سیاسی و نظامی این کشور را بقدری نگران کرده که از روزها قبل در حال ایجاد آمادگی برای مواجهه با سناریوهای مختلف هستند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1446249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالکریم IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    21 22
    اولا بصورت پستی و غیابی یعنی تقلب کردن در آن دوما اصلا برای ما مهم نیست که کی اعلام می شود که کدام ملعون برنده می شود چون در نهایت سگ زرد برادر شغال است
  • حسام IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    13 2
    احتمالا جیمی کارتر برنده میشه
  • هلنا IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 2
    بایدن برنده میشه