بازگشت باسابقه‌ها به تلویزیون پس از یک دهه دوری/  چهره هایی که سریال جدیدی ساخته‌اند

خراسان نوشت: در دهه 90، جای تعدادی از کارگردانان خوش‌سابقه‌ سینما و تلویزیون در رسانه ملی خالی بوده و غیبت آن‌ها در تلویزیون طولانی شده است.

بعضی از این کارگردانان ادامه مسیر خود را در سینما یا نمایش خانگی در پیش گرفته‎اند، اما تعدادی از آن‌ها مانند داود میرباقری، کیانوش عیاری، محمدعلی باشه‌آهنگر، بهروز افخمی و ابوالقاسم طالبی پس از سال‌ها به تلویزیون بازگشته‌اند. حضور دوباره این کارگردان‌ها در تلویزیون می‌تواند تکانی به سریال‌های سیما بدهد.

بهروز افخمی
بهروز افخمی کار خود را در تلویزیون با ساخت سریال تاریخی «کوچک جنگلی» که به ماجرای قیام جنگل می‌پرداخت، آغاز کرد. این مجموعه یکی از تولیدات ماندگار تلویزیون و جزو آثار موفق در کارنامه بهروز افخمی است. او پس از این سریال که سال 68 ساخته شد سراغ ساخت فیلم‌های سینمایی رفت، اما سال‌ها بعد در کنار فعالیت در سینما، همکاری خود را با تلویزیون ادامه داد و فصل اول و سوم مجموعه «عملیات 125» را کارگردانی کرد که سریال چندان پرمخاطبی نبود. او پس از هفت سال دوری از تلویزیون، سال گذشته برای ساخت سریالی درباره حادثه سیل سال 98، به تلویزیون بازگشت تا مجموعه «رعد و برق» را در مناطق سیل‌زده جلوی دوربین ببرد. بهروز افخمی که معمولا در ساخته‌های خود کمتر از حضور بازیگران چهره و ستاره‌ استفاده می‌کند، در این سریال هم چنین انتخاب‌هایی داشته و شهرام قائدی، مهدی زمین‌پرداز و محمد فیلی را به عنوان بازیگران اصلی «رعد و برق» انتخاب کرده است.

محمدعلی باشه‌آهنگر
سریال «تا صبح» تنها مجموعه‌ای است که در کارنامه محمدعلی باشه‌آهنگر دیده می‌شود. او سال 85 پس از ساخت دو فیلم، این سریال را که درباره مبارزات چند جوان انقلابی بود، جلوی دوربین برد.  «تا صبح» بارها از شبکه‌های تلویزیون بازپخش شده و اثر موفقی در کارنامه این کارگردان به حساب می‌آید. باشه‌آهنگر پس از این سریال، فعالیت خود را در حوزه سینمای دفاع مقدس ادامه داد. این کارگردان ابتدای سال 98 پس از دوری 12 ساله از تلویزیون، دومین سریالش به نام «پس از آزادی» را کلید زد و تا پایان سال مشغول ساخت این مجموعه 40 قسمتی بود. رضا داودنژاد، اندیشه فولادوند، اصغر همت و خسرو شهراز از بازیگرانی هستند که در این مجموعه بازی کرده‌اند.
قرار بود سریال «پس از آزادی» بعد از رمضان روی آنتن برود، اما به پخش نرسید و اکنون قرار است مجموعه «خانه امن» جایگزین «ایلدا» شود، بنابراین فعلا زمان پخش سریال باشه‌آهنگر مشخص
نیست.

ابوالقاسم طالبی
ابوالقاسم طالبی بیشتر به عنوان کارگردان سینما شناخته می‌شود و تنها دو سریال «بازگشت پرستوها» و «به کجا چنین شتابان» در کارنامه او دیده می‌شود که آن‌ها را به ترتیب در سال های 70 و 80 ساخته است. او پس از «به کجا چنین شتابان» از سال 88 تا 98 از تلویزیون فاصله گرفت و فعالیت اش را در سینما ادامه داد. او در طول این 10 سال فیلم «قلاده‌های طلا» و «یتیم‌خانه ایران» را جلوی دوربین برد. بعد از آن طی سال‌های 95 تا 97 مشغول تحقیق و نگارش فیلم نامه سومین سریالش «طلاق» بود و سال گذشته، تصویربرداری آن را آغاز کرد. این کارگردان ابتدا قصد داشت «طلاق» را ویژه نمایش خانگی بسازد، اما در نهایت ویژه تلویزیون جلوی دوربین رفت و هنوز خبری از پایان تصویربرداری آن نیست. بخشی از داستان این سریال خانوادگی و اجتماعی، به موضوع مفاسد اقتصادی و اختلاسگران می‌پردازد. قطب‌الدین صادقی، حمید گودرزی و مجید واشقانی از بازیگران این سریال هستند.

کیانوش عیاری
سابقه درخشان کیانوش عیاری در تلویزیون، انگیزه مخاطبان را برای تماشای سومین سریال او تقویت می‌کند. این کارگردان هم سریال‌های متعددی در کارنامه ندارد و دو مجموعه «هزاران چشم» و «روزگار قریب» را در تلویزیون ساخته، اما هردو سریال عیاری آثار مهمی هستند که در زمان پخش مخاطبان زیادی داشتند. کیانوش عیاری پس از ساخت «روزگار قریب» درباره زندگی دکتر محمد قریب، به مدت 10 سال همکاری‌ خود را با تلویزیون قطع کرد و سه سال قبل برای ساخت مجموعه «87 متر» به تلویزیون بازگشت. تا به حال مشکلات مالی و شیوع ویروس کرونا، تصویربرداری این پروژه را برای مدتی متوقف و تعطیل کرده است. «87 متر» پس از سه سال هنوز به پایان نرسیده و خبری از زمان پخش آن نیست. قصه سریال حول محور دو خانواده می‌چرخد که درگیر ماجرای کلاهبرداری می‌شوند و علی دهکردی، ابوالفضل پورعرب، مهران رجبی و دیبا زاهدی از بازیگران آن هستند.

داود میرباقری
برخلاف کارگردان‌هایی که نام بردیم، داود میرباقری بیشتر به واسطه سریال‌های مهم و ماندگاری که ساخته، شناخته می‌شود و کارنامه پرباری در تولید سریال‌های تلویزیونی دارد. او پس از سریال «امام علی(ع)»، فعالیت اش را در تلویزیون روی تولید مجموعه‌های تاریخی و مذهبی متمرکز کرد و سریال «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» را جلوی دوربین برد. میرباقری 10 سال پس از «مختارنامه»، سال گذشته یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایش، سریال «سلمان فارسی» را جلوی دوربین برد. او قصد دارد در این سریال سه دوره از زندگی «سلمان فارسی» را به تصویر بکشد. شیوع کرونا تصویربرداری پروژه‌ را متوقف کرده و برنامه‌ریزی‌ها برای تصویربرداری بخش‌هایی از سریال را خارج از ایران به‌هم ریخته است. علیرضا شجاع نوری، فرهاد اصلانی، چنگیز جلیلوند، علی دهکردی و محمدرضا هدایتی از بازیگرانی هستند که در این سریال حضور دارند. زمان تصویربرداری این مجموعه، پنج سال تخمین زده شده است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1446266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 1 IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 1
    حســــــــــــــــــــن فتـــــــــــــــــــــــــحـــــــــــــــــــــــــــــــی رو نگفتی