حضور دادستان ونمایندگانی از مجلس در عقد معاملات نفتی دولت، به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات جلسه علنی امروز مجلس بدل شد.

به گزارش خبرآنلاین، در ماده 3 طرح اصلاح قانون نفت و گاز آمده بود: نظارت بر اعمال حق حاکمیت و مالکیت عمومی بر منابع نفتی به عهده «هیات عالی نظارت بر منابع نفتی» است که به موجب این قانون و با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

وزیر نفت به‌عنوان دبیر هیات، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، دادستان کل کشور، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و یکی از معاونین وزارت نفت به انتخاب وزیر نفت

در تبصره​های این ماده نیز تاکید شده بود که «کلیه اعضای هیات، حق رای دارند» و «جلسات هیات با تعداد حداقل هفت نفر از اعضای رسمیت می‌یابد و حضور دادستان کل کشور و یکی از روسای کمیسیون‌های مذکور الزامی است». همچنین تاکید شده است که تصمیمات این هیات با رای اکثریت مطلق حاضرین قطعی است.

پس از آنکه مخالفت دولت با کلیات این طرح به ثمر ننشست و تلاش نمایندگان حامی دولت برای مسکوت گذاردن طرح اصلاح قانون نفت و گاز نیز نتیجه​ای نداد، برخی برای تامین منافع دولتف یکی از مهمترین مواد آن را هدف قرار دادند. به همین دلیل قریب به 5 پیشنهاد برای حذف و اصلاح ماده 3 داده شد که خلاصه همه آنها مخالفت با حضور دادستان ونمایندگانی از مجلس در هیات عالی نظارت بود که می تواند بر عقد معاملات نفتی دولت نیز نظارت داشته باشد.

از جمله آنکه سلیمان ذاکر نماینده ارومیه با بیان اینکه الزام حضور دادستان در این جلسات و واجب کردن آن چه مفهومی دارد؟، گفت: اگر حضور دادستان ضروری باشد و حضور دیگران نه، که نوعی بد آموزی است که بگوییم دادستان حتما بیاید ولی بقیه نیامدند هم نیامدند!

بهروز جعفری نماینده سمیرم هم حضور دادستان در این جلسات را نوعی تداخل در امور قوه مجریه خواند و با بیان اینکه همه امور اجرایی باید در اختیار دولت باشد، گفت: عقد معاملات خارجی بر عهده دولت است و اگر چه نظارت بر ان بر عهده مجلس است اما نیازی به حضور نماینده ای از قوه قضاییه نیست.

محمدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا هم با بیان اینکه نباید در کار امور مجریه دخالت کرد، پیشنهاد داد که مجلس نظارت خود بر امور نفتی را در قالب دیگری پیگیری کند خواستار حذف حضور روسای کمیسیون​های انرژی و برنامه و دادستان در هیات عالی نظارت شد.

اما هیچ یک از این پیشنهادات مصوب نشدند و ماده 3 به همان شکل مصوب در کمیسیون انرژی مصوب گردید.

/111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =