فاطمه صدر تاکید کرد حضور زنان در مناصب عالی اجرایی، دنیا را از رقابت و قدرت‌طلبی و جنگ نجات می‌دهد.

فاطمه صدر همسر صادق طباطبایی درخصوص اظهارات اخیر فاطمه رجبی مبنی براینکه طبق احدیث ائمه ، زنان نباید در مدیریت‌های بالای اجرایی قرار گرفته باشند و در سیره امام خمینی(ره) نیز چنین سابقه‌ای وجود ندارد، طی یادداشتی به سخنان وی پاسخ داد .

خواهرزاده امام موسی صدر در این یادداشت با تاکید بر اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) اولین زن در تاریخ انسان است که در لباس وکیل مدافع اولین دفاعیه حقوقی را ایراد کرد ، گفت :‌ «خداوند زن و مرد را آفریده است و هرکس باتقوا‌تر باشد نزد خداوند کرامت و انسانیت بیشتری دارد.» در این آیه می‌بینیم که معیار کرامت و انسانیت تقوا می‌باشد و نه زن یا مرد بودن است.»

وی هم چنین با بیان اینکه معمولاً تقوا در صورتی کامل است که شامل همه جوانب حیات آدمی باشد، افزود :‌ اگر لازمه رفتن به بهشت را رسیدن به بالاترین حد کمال انسانی بدانیم. در آن صورت می‌توان گفت میزان و نیروی بالقوه کمال زن و مرد از نظر اسلام مساوی است و امکان دست یافتن به تعالی روحی و جسمی برای زن و مرد یکسان در نظر گرفته شده است. باید برای زن ومرد زمینه‌هایی که می‌تواند این نیروی بالقوه شکوفا شود مساوی باشد. کمال و رشد را تنها در یک جنبه یعنی در ارتباط با افراد خانواده نمی‌توان به دست آورد بلکه باید در همه عرصه‌های اجتماعی امتحان داد.

صدر در ادامه یادآور شد :‌ در سوره آل عمران می‌خوانیم که پیامبر اسلام بنا به دستور خداوند برای اثبات حقانیت قرآن و اثبات روش پیامبر از وجود زنان و مردان به طور مساوی کمک گرفته است. آیا اگر وجودی شایستگی آن را دارد که سمبل حقانیت اسلام قرار گیرد نباید نشاندهنده همه ابعاد زندگی اسلامی باشد.

مسوول پروژه گفت و گوی موسسه امام موسی صدر هم چنین تاکید کرد علم و تجربه ثابت کرده است که وجود انسان فقط در تجربه به کمال می‌رسد لذا لازم است که مردان و زنان وظایف را بین خود تقسیم کنند تا شخصیت متعادل بدست آورند. کسی که مشغول کار اجرایی باشد و مسئولیت مستقیم در اداره امری را دارد، با کسی که فقط حرف می‌زند فرق دارد. این امکان تعالی را نباید از زن‌ها گرفت. باید این امکان را فراهم کرد که انر‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژی زنان صرف امور سازندگی اجتماع گردد وگرنه نیروی آنان در اظهار نظر‌های بی‌فایده و جنجال‌آفرین به هدر می‌رود و می‌شود به مصداق «کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها» دستی از دور بر آتش خواهند داشت.

صدر در خاتمه تصریح کرد : با سهیم شدن زنان در مدیریت اجتماعی فایده بزرگی نصیب جامعه می‌شود؛ نیروی سازندگی در جامعه تقویت می‌شود و روش مدیریتی اصلاح می‌گردد. اگر زنان تنها به دنباله‌روی و تقلید از راه و روش مردان در مدیریت و سیاست نروند و خود راه وروش کاملتری ابداع نمایند در آن‌صورت امکان آن فراهم می‌شود که رفته‌رفته مهر و عطوفت انسانی که زنان تمرین بیشتری در آن دارند نیز، در مدیریت و سیاست چه در سطح ملی و بین‌المللی نقش بازی کند و دنیا را از رقابت و قدرت‌طلبی و جنگ نجات دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجيد IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۰
    0 0
    بهتر بود سركار خانم صدر پاسخ ايشان را نمي دادند. مي دانيد كه خانم رجبي در پاسخ به افراد حريم ادب و احترام را حفظ نمي كند.
  • شیعه مولا علی(ع) IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۰
    0 0
    خدا رو شکر که بازم همچین زنان فهیم وارزشمندی در جامعه ما هستند ولی ای کاش مسئولین ما به حرف های چنین زنانی که از درک و منطق عالی برخوردارند گوش فرا دهند..............!با تشکر از واکنش به موقع سرکار خانم فاطمه صدر