آیا بیمه بدنه به راننده بدون گواهینامه تعلق می گیرد؟

یکی از الزامات رانندگی داشتن گواهینامه معتبر و متناسب با وسیله نقلیه می باشد. رانندگی بدون گواهینامه ریسک بزرگی است که در صورت بروز خسارت می تواند تبعات مالی و دردسر های قانونی برای ما داشته باشد. نداشتن گواهینامه در بیمه بدنه موضوعی است که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم و ببینیم آیا بیمه بدنه به راننده بدون گواهینامه تعلق می گیرد؟

بیمه بدنه و موارد تحت پوشش

پیش از آنکه درباره خسارت بیمه بدنه و  پرداخت آن به راننده مقصر حادثه بپردازیم لازم است نگاهی به بیمه بدنه و پوشش های بیاندازیم . به طور کلی بیمه بدنه بخشی از خسارت های مالی وارد به بدنه خودرو را  جبران می کند. پوشش های بیمه بدنه به دو دسته پوشش های اصلی و پوشش های اضافی تقسیم می شوند.

در این باره مقاله بیمه بدنه چند درصد خسارت را میدهد را در بیمی لایک بخوانید.

پوشش های اصلی

پوشش های اصلی بیمه بدنه به پوشش هایی گفته می شود که در حالت عادی تحت پوشش بیمه بدنه قرار دارند.

  • آتش سوزی
  • صاعقه
  • انفجار
  • واژگونی خودرو
  • سرقت کلی خودرو
  • حادثه

پوشش حادثه بیمه بدنه تنها به معنی جبران حادثه در زمانی که در یک تصادف مقصر حادثه باشیم نیست بلکه باید بدانید که شرکت بیمه علاوه بر مورد بالا در شرایط ذیل نیزخسارت وارده را جبران می کند.

در صورتی که در یک حادثه شما زیاندیده باشید و تعهدات مالی مقصر پاسخگوی زیان مالی شما نباشد، بیمه بدنه شما می تواند الباقی خسارت را جبران کند .

نکته مهم : در این شرایط تخفیفات عدم خسارت شما از بین نمی رود. راننده مقصر به صورت اقساط خسارت پرداخت شده را به بیمه گر می پردازد.

در صورتی که ارزش خودروی شما از نصف دیه در ماه حرام بیشتر باشد، جزو خودرو های گران قیمت محسوب می شود. در این حالت در صورتی که در یک حادثه شما زیاندیده باشید، مقصر حادثه تنها بخشی از خسارت شما را جبران می کند و الباقی زیان وارده بر عهده شماست. اگر خودروی شما بیمه باشد، بیمه بدنه باقیمانده خسارت وارد شده به خودروی‌تان را جبران می کند.

پوشش های اضافی

خطرات اضافی همان پوشش های هستند که با پرداخت حق بیمه بیشتر تحت پوشش بیمه بدنه قرار می گیرند.

  • شکست شیشه
  • پاشیدن رنگ و اسید ومواد شیمیایی
  • سرقت در جای قطعات
  • بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله
  • نوسان قیمت
  • حذف فرانشیز
  • ایاب و ذهاب

تا اینجا پوشش های بیمه بدنه را با یکدیگر مرور کردیم، در ادامه می خواهیم بدانیم آیا بیمه بدنه به راننده بدون گواهینامه تعلق می گیرد؟

خسارت راننده بدون گواهینامه چگونه پرداخت می‌شود؟

http://file.tesmino.ir/reportage/35467053/image_86737ab43c65ee9a164d0324fd68ca8f477a5698.jpg

گواهینامه رانندگی یکی از مدارکی است که همراه همیشگی یک راننده است. توقف خودرو توسط پلیس، دریافت خسارت، خروج از پارکینگ و ... از مواردی است که بدون ارائه گواهینامه امکان پذیر نیست. اگر شما خودرویی دارید باید بدانید که در یک حادثه فرقی نمی کند  شما مقصر باشید یا زیاندیده، برای دریافت خسارتتان حتما باید گوهینامه رانندگی داشته باشید.

در پاسخ به پرسش آیا گواهینامه نداشته باشد بیمه خسارت میدهد باید بدانید؛ اگر در یک حادثه رانندگی شما راننده زیاندیده باشید برای دریافت خسارت مالی خودروی‌تان می بایست حتما گواهینامه معتبر و متناسب با وسیله نقلیه به همراه داشته باشید، در غیر این صورت خسارتی به شما پرداخت نمی‌گردد.

آیا بیمه بدنه به راننده بدون گواهینامه تعلق میگیرد؟

بیمه بدنه بیمه ای است که خسارت های مالی خودروی‌تان را در جریان یک حادثه مثل تصادف، سرقت، آتش سوزی و ... پرداخت می کند. اما اگر در یک حادثه راننده مقصر حادثه گواهینامه نداشته باشد، شرکت بیمه هیچ خسارتی به مقصر پرداخت نمی کند. پرداخت خسارت بیمه بدنه منوط به داشتن گواهینامه و صلاحیت رانندگی راننده می باشد، که در صورت نداشتن گواهینامه شرکت بیمه تعهدی برای پرداخت خسارت نخواهد داشت.

آیا دیه به راننده بدون گواهینامه پرداخت می‌شود؟

در جریان یک حادثه اگر راننده مقصر حادثه گواهینامه نداشته باشد، و خسارت های جانی به اشخاص ثالث وارد شود، دیه زیاندیده توسط شرکت بیمه پرداخت می شود. پرداخت خسارت زیاندیده (زیاندیدگان) بدین صورت است که شرکت بیمه پس از پرداخت خسارت مبلغ پرداختی را از مقصر پس می گیرد. در صورتی که راننده مقصر حادثه نیز در جریان تصادف آسیب ببیند، شرکت بیمه هیچ تعهدی برای پرداخت خسارت به بیمه گذار فاقد گواهینامه نخواهد داشت.

اگر شخص زیان‌دیده، فاقد گواهینامه باشد آیا از بیمه‌ شخص ثالث مقصر، خسارتی به وی پرداخت می‌شود؟

لازم به یادآوری است  قانون بیمه شخص ثالث برای حمایت از زیاندیدگان در زمان وقوع حوادث رانندگی می باشد. از این رو اگر راننده ای که فاقد گواهینامه باشد در یک تصادف به فرد یا افرادی آسیب جانی و مالی وارد کند، شرکت بیمه دیه و خسارت مربوط به اشخاص آسیب دیده را به طور کامل می پردازد. البته این نکته حائز اهمیت است که مقصر فاقد گواهینامه می بایست خسارتی که به زیاندیدگان پرداخت می شود را به شرکت بیمه بپردازد. شایان ذکر است باز پرداخت مبلغ می تواند به صورت اقساطی به شرکت بیمه پرداخت شود که معمولا به صورت اقساط سنگین انجام می شود. البته نحوه پرداخت اقساط با اعتراض قابل تغییر می باشد.

جریمه رانندگی بدون گواهینامه در سال ۹۹ چقدر است؟ 

هر ساله نرخ جرایم رانندگی بر اساس شرایط تغییر می کند. برای افرادی که بدون داشتن گواهینامه رانندگی می کنند، جریمه ای در نظر گرفته شده است. این جریمه متناسب با محل رانندگی تعیین می شود. برای مثال جرایم رانندگی در کلان شهر ها یا شهرستان ها و روستا ها متغیر است. جدول زیر جرایم رانندگی در سال 1399 را نشان می دهد.

رانندگی بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد؟

علاوه بر اینکه در صورت نداشتن گواهینامه معتبر و متناسب با وسیله نقلیه شرکت بیمه هیچ تعهدی به پرداخت حق بیمه ندارد، بلکه تبعات و مجازاتی برای راننده فاقد گواهینامه در نظر گرفته شده است . تذکر این نکته ضروری است که راننده فاقد گواهینامه در اولین مرتبه رانندگی به دوماه حبس تعزیری یا پرداخت یک میلیون ریال جریمه می گردد. این جریمه برای بار دوم معادل شش ماه حبس تعزیری خواهد بود.

شایان ذکر است در صورتی که در یک حادثه فرد یا افرادی در حادثه فوت شوند، راننده بدون گواهینامه علاوه بر آنکه دیه هر شخص را باید بپردازد، به حبس تعزیری برای قتل غیر عمد محکوم می شود و می بایست جزای نقدی آن را پرداخت نماید.

خرید بیمه بدنه از بیمی لایک

تا الان به اهمیت داشتن گواهینامه رانندگی و لزوم آن در همراه داشتن آن در رانندگی اشاره کردیم. باید بدانید هزینه های نگهداری خودرو و جبران خسارت های آن با بالارفتن نرخ  تورم و قیمت ارز، افزایش یافته است. خرید بیمه بدنه بخشی از خسارت های شما را در مقابل حوادث ناخواسته جبران می کند . خرید بیمه بدنه از سامانه بیمی لایک مطمئن ترین راه خرید آنلاین بیمه بدنه است. سامانه بیمی لایک به عنوان یک کارگزار معتبر به ارائه انواع خدمات بیمه ای می پردازد. انتخاب بهترین بیمه بدنه در مقایسه با سایر شرکت ها کار دشواری است که سامانه بیمی لایک با ارائه لیستی از بیمه بدنه شرکت های بیمه به همراه قیمت و امتیازات هر شرکت  و نحوه پرداخت برایتان به نمایش گذاشته است تا انتخاب ساده و آگاهانه تری داشته باشید. ارسال رایگان، بازدید سلامت رایگان و ارائه خدمات پس از فروش مثل صدور الحاقیه بیمه بدنه افزایش تعهدات و  مشاوره دریافت خسارت و .. از دیگر خدمات بیمی لایک می باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1447647