جمهوری‌خواهانی که مخفیانه زیر پای ترامپ را خالی ‌می‌کنند

در ادامه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری دو نامزد اصلی اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح کرده اند. علاوه بر پیشتازی بایدن در نظرسنجی ها، نتیجه یک نظرسنجی دیگر نیز نشان می دهد که ترامپ در انتخابات پیروز خواهد شد.

ابوالفضل خدائی:  به گزارش استاتیستا، در حالی که رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری به فاز آخر خود نزدیک می شود،  ایالت های چرخشی و همچنین آرای الکترال بیش از پیش اهمیت خود را نشان می دهند. گزارش سازمان آرشیو و اسناد ملی نشان می دهد که دموکرات ها در وضعیت خوبی برای پیروزی به سر می برند. اگرچه دونالد ترامپ ادعای می کند که پیروزی او در انتخابات سال ۲۰۱۶ بزرگترین پیروزی آرای الکترال از زمان رونالد ریگان بود، اما آنگونه که می خواهد آن را قاطعانه جلوه دهد و به ما القا کند نیست. در واقع او از همه روسای جمهور دیگر آرای الکترال کمتری کسب کرد. اما یک رئیس جمهور از زمان رونالد ریگان با ۲۷۱ رأی الکترال در سال ۲۰۰۰، و ۲۸۶ رأی الکترال در سال ۲۰۰۴ وجود داشت که جورج دبلیو بوش نام داشت که با حاشیه اختلاف کمی توانست پیروز شود. اینفوگرافیک زیر نگاهی به آرای الکترال نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا از سال ۱۹۸۰ به بعد دارد.

به گزارش ایندیپندنت، جو بایدن نامزد حزب دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری در برخی از ایالت های چرخشی نسبت به ترامپ پیش است. در ویسکانسین او به رقیب جمهوری خواه خود یعنی دونالد ترامپ برتری ۱۷ درصدی دارد. وی همچنین در میشیگان نیز با ۷درصد از ترامپ پیش است. ایالت هایی که دونالد ترامپ طی روزهای گذشته از آن بازدید کرد تا بلکه بتواند نظر رأی دهندگان را به خود جلب کند. به نظر می رسد ترامپ در کارولینای شمالی نیز رقابت سخت و تنگاتنگی با جو بایدن دارد. میزان محبوبیت هر دو نزدیک به ۴۸% است. در همین حال ، بیش از ۷۰ میلیون رأی زودهنگام در انتخابات امسال به صندوق ها ریخته شده است که بیش از نیمی از مشارکت انتخاباتی در سال ۲۰۱۶ است، به گفته کارشناسان کشور در تلاش است رکورد ثبت شده در ۱۹۰۸ را شکست دهد.

به نوشته مورنینگ کانسالت، تنها سه درصد از مردم آمریکا تصمیم به شرکت در انتخابات نگرفته اند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ این رقم ۱۱% بود.

در حالی که اکثر نظرسنجی ها حاکی از پیشتازی بایدن بر ترامپ است، وبسایت USC دورنسیف پیروزی ترامپ را در انتخابات پیش بینی کرده است. طی نظرسنجی که انجام شده است گفته می شود ترامپ آرای الکترال را تصاحب خواهد کرد. گفته می شود کسانی که از ترامپ حمایت می‌کنند اعتقاد بسیار قوی تری نسبت به کسانی که از بایدن حمایت می‌کنند در برنده شدن در آخرین لحظه نامزد خود دارند. حامیان بایدن همچنین بسیار بیشتر از طرفداران ترامپ فکر می‌کنند که رقیب نامزد آن‌ها نتایج انتخابات را به چالش بکشد. به طور کلی، نتایج نشان می‌دهد که خوش بینی در میان طرفداران ترامپ از انتظار آن‌ها از "اکثریت خاموش" رای دهندگان ترامپ و همچنین معجزه لحظه آخر پیشی گرفتن ترامپ در انتخابات ناشی می‌شود. بدبینی طرفداران بایدن نیز از انتظار آن‌ها در خصوص مشارکت کمتر رای دهندگان و احتمال اینکه ترامپ نتایج انتخابات را به چالش بکشد، نشات می‌گیرد.

خبرهای انتخاباتی و جدال بایدن و ترامپ

جو بایدن که به تازگی در ادامه گردهمایی های خود به وارم اسپرینگ رفته است، دونالد ترامپ را فردی حقه باز و شارلاتان خواند. به گزارش دیلی میل، او گفت که ترامپ با همه گیری کرونا محاصره شده و پرچم سفید تسلیم را تکان داده است. بایدن همچنین به وجود سیاستمدارهای پوپولیست در تاریخ کشورش اشاره کرد که قصد فریب مردم را داشتند. بایدن همچنین مدعی شد که او تنها نامزدی است که می تواند کشور آمریکا را نجات دهد. بایدن سخنرانی خود را در محلی برگزار کرد که در سال ۱۹۲۱ فرانکلین روزولت در آنجا سخنرانی کرد.

در آن سو دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در یک همایش تبلیغات انتخاباتی در ایالت میشیگان، بار دیگر این ادعای خود را تکرار کرد که جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از یک دولت خارجی کمک مالی دریافت کرده است، ولی رسانه‌ها به این موضوع نمی‌پردازند. وی گفت هرگز در آمریکا چیزی شبیه این نداشتیم که او به یک کشور برود و هنگامی که خانواده اش در حال ترک این کشور هستند، چندین میلیون دلار پول به جیب زده باشد. ولی رسانه ها به این مسئله نپرداختند. آنها این موضوع را پوشش ندادند. نیویورک تایمز، واشنگتن پست و حتی سی.ان.ان به این مسئله نپرداختند.ترامپ در بخش دیگری از این گردهمایی تبلیغاتی، تصاویری گزینشی از سخنان گذشته جو بایدن را که ستاد انتخاباتی او تهیه کرده بود، به عنوان شاهدی بر ادعاهای خود برای جمعیت حاضر پخش کرد.

ترامپ همچنین در توئیت تازه و جنجالی دیگری نوشته است: کووید، کووید، کووید، شعار یکپارچه اخبار جعلی رسانه‌های متعصب. آن‌ها تا ۴ نوامبر در مورد موضوع دیگری صحبت نمی‌کنند تا اینکه انتخابات تمام شود. سپس صحبت‌ها در مورد آمار کم مرگ و میر، تعداد بالای اتاق‌های بیمارستان‌ها و آزمایش‌های زیاد از جوانان خواهد بود.

 ترامپ در حالی نسبت به همه گیری ویروس کرونا و همچنین مسائل تبعیض نژادی بی تفاوت است که طبق گزارش ایندیپندنت این مساله می تواند برای او گران تمام شود. در همین راستا ایالت هایی که از سال ۱۹۹۲ به هیچ یک از نامزدهای دموکرات رای نداده اند این بار در پی مدیریت ضعیف ترامپ می توانند تغییر عقیده دهند و نامزد دموکرات را انتخاب کنند. به خصوص در ایالت جورجیا که اکثریت مردم آن سیاه پوست هستند و بیشترین جمعیت جوان آفریقایی ـ آمریکایی را به خود اختصاص داده اند.

این ایالت بیشترین شمار رای دهندگان واجدین شرایط سیاه پوست را نسبت به هر ایالت دیگر یعنی ۳۲ درصد دارد. حتی اهمیت آن بالاتر از دیگر ایالت های چرخشی است.  اگرچه رأی دهندگان سیاه پوست به هیچ وجه یکپارچه نیستند، اما آنها نماینده بلوک قابل اعتماد آرای دموکرات ها می توانند محسوب شوند.

گردهمایی ها برای ترامپ حاصلی نداشتند

ایندیپندنت در ادامه می نویسد:  کارشناسان هشدار داده اند که گردهمایی های مبارزاتی مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور هیچ گونه "مزیت اضافی" در پیش از انتخابات از نظر جذب رای دهندگان جدید نداشته است. تجمعات بزرگ مشخصه مبارزات انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود، که نشان می داد هزاران نفر در جمعیت با صدای بلند از او حمایت می کنند. طبق گزارش بلومبرگ کارشناسان و دموکرات ها می گویند که گردهمایی های امسال تنها معطوف به هسته اصلی طرفداران او بوده است. طبق این گزارش شک و تردید وجود دارد که این گردهمایی ها بر روی آرا تاثیرگذار باشد.

رأی مخفی جمهوری خواهان به بایدن دموکرات

نشریه هیل در گزارشی در خصوص گرایش جمهوری خواهان برای رأی به جو بایدن نوشت: آنها را رای‌دهندگان مخفی جو بایدن نامزد دموکرات ها بنامید؛ گروهی از جمهوریخواهان که هیچ‌گاه از یک نامزد دموکرات حمایت نکرده‌اند، اما ناگهان به سمت بایدن گرایش می‌یابند. این نشریه می نویسد که جمهوری خواهان نمی خواهند کسی از رأی مخفی آنها سردربیاورد. در همین راستا استراتژیست ها امسال از کار رای دهندگان به بایدن در ایالت ها و بخش های قرمز (رنگ انتخاباتی جمهوریخواهان) شگفت زده اند که دیدگاهشان را مخفی نگه می دارند، اما علاوه بر کمک به پیروزی بایدن در ایالت هایی چون میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا، امکان برد وی در ایالت های دیگری چون آیوا، کارولینای شمالی و جورجیا را که دموکرات ها در سال ۲۰۱۶  نتیجه را به ترامپ واگذار کردند، فراهم می سازند. در فلوریدا که یک ایالت مهم میدان نبرد برای انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات سال جاری است، ممکن است نگرانی هایی درمورد حمایت از بایدن وجود داشته باشد.

شماری از جمهوریخواهان وفادار نبودنشان به ترامپ را با صدای بلند اعلام کرده اند که از جمله آنها «کالین پاول» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و «مایکل استیل» رئیس سابق کمیته ملی جمهوریخواهان بوده اند.گروهی از مشاوران سابق جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز به طور علنی از بایدن حمایت و در وب سایت های خود صفحه هایی برای جمع آوری کمک های مالی به نفع وی راه اندازی کرده اند.

انتخاب مجدد ترامپ پایان قدرت آمریکا در جهان

 الیوت کوهن طی مقاله ای در فارن افرز در مطلبی با عنوان پایان قدرت آمریکا نوشت: اولین دور از ریاست جمهوری ترامپ با بدگویی، توهین، جنگ با همپیمانان و تعریف از دیکتاتورها شروع شد. بی کفایتی اداری و بی تمایلی اعضای حزب جمهوری خواه به سیاست خارجی و امنیت ملی از دیگر ویژگی ها بود. 

انتخاب دوباره ترامپ برای ناظران خارجی پیام آور خوبی نیست: اینکه سیستم اساسا دارای نقص است یا ایالات متحده دچار نوعی فروپاشی اخلاقی شده است. در هر دو صورت روزهایش به عنوان یک رهبر جهانی به سر رسیده است. البته ایالات متحده به عنوان یک قدرت بزرگ باقی خواهد ماند اما به شیوه ای کاملا متفاوت.

به این ترتیب باید شاهد دنیایی باشیم که هر ابزاری از قدرت مشروع است. دولت ها بیشتر تمایل دارند تا سلاح  هسته ای به دست آورند، به ترور دست بزنند، سلاح بیولوژیکی هدفمند بسازند و از براندازی برای دستیابی به امنیت استفاده کنند. پس رفته رفته جذابیت سیستم های استبدادی بیشتر می شود.

در صورت انتخاب ترامپ، ایالات متحده به عنوان یک قدرت بزرگ ضعیف خواهد شد. حزب جمهوری خواه که  بخش متعصب و پیر رای دهندگان پشتیبانش هستند، محکوم به نابودی است. تا به حال شاهد خشونت هایی در خیابان ها بوده ایم که بیم افزایش آنها می رود. شاید آشکارا یک جنگ داخلی رخ ندهد اما تصور اوباش خیابانی و قتل رهبران سیاسی دور از انتظار نیست. همه اینها ره آورد ترامپ و پشتیبانان اوست. دشمنان خارجی نیز بدون شک راه هایی برای شعله ور تر کردن این اختلاف می یابند.

بزرگترین پیامد انتخاب دوباره ترامپ می تواند نه یک کشور شکست خورده بلکه یک چشم انداز شکست خورده، یک قدرت رو به افول که زمان و مکانش به سر رسیده، باشد. ایالات متحده در گذشته نیز چندین بار مجبور به بازنگری گسترده در رویکردش شده است و هربار روسای جمهوری استثنایی از ضرورت توجه به آینده ای روشن آگاه بودند. این بار اما آمریکا رهبری مبتلا به خودشیفتگی، بی کفایتی و حتی با درکی ناخوشایند از پیشینیان خود دارد.
 

بیشتر بخوانید:

وقتی همپیمانان ترامپ به پیروزی بایدن چشم دارند
سه دستور کار مشترک بایدن و ترامپ در پساانتخابات درباره ایران
خطری جدی که رأی‌دهندگان آمریکایی را تهدید می‌کند

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1448349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =