نخست وزیر سابق قطر خطاب به مکرون: از "آردرن" یاد بگیر!

ایسنا نوشت: نخست وزیر سابق قطر از نحوه برخورد رئیس جمهوری فرانسه با حوادث کشورش انتقاد و وی را با نخست وزیر نیوزیلند مقایسه کرد.

 روزنامه القدس العربی نوشت، حمد بن جاسم، نخست وزیر سابق قطر موضع گیری امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه را با نحوه برخورد جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند با حادثه دو مسجد و اینکه چگونه احترام مسلمانان را به دست آورد، مقایسه کرد.

۱۵ مارس ۲۰۱۹ در اثر تیراندازی یک فرد مسلح به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند حداقل ۵۱ نفر جان خود را از دست دادند.

بن جاسم در پیام های توییتری نوشت: رفتار مکرون در برخورد با قضیه قتل غیر قابل قبول معلم (که در کلاس درسش برای آموزش از کاریکاتورهای پیامبر اسلام استفاده کرده بود) نظرم را جلب کرد. چقدر رفتار ماکرون با رفتار جاسیندا آردرن متفاوت بود.

وی در تحلیلش از وضعیت فعلی پاریس نوشت: به خاطر آوردم چطور نخست وزیر نیوزیلند با حمله جنایتکارانه ای که یک تروریست استرالیایی دهها مسلمان را هنگام ادای نماز جمعه داخل دو مسجد کشت، برخورد کرد و دو رفتار (مکرون و آردرن) را با هم مقایسه کردم.

دیپلمات کهنه کار قطر مواضع سیاسی نیوزیلند را تشریح کرد و نوشت: مطمئنا جاسیندا آردرن اهمیت مساله را فهمیده بود و از بین اقدامات فوری کارهایی را انجام داد که اولا خشم اقلیت مسلمان کشورش فروکش شود و بعد هم به خاطر مواضع انسانی شجاعانه اش که از روحیه مسوولیت پذیری عمیق او نشات می گیرد، احترام سراسر جهان را به دست آورد. او هم این حمله را محکوم کرد و هدف از این کار را کل مردم کشور دانست و صرف نظر از دین و رنگ از دو مسجد آسیب دیده و خانواده های قربانیان دیدن کرد و تاکید کرد این اقدام محکوم است و اعلام عزای عمومی کرد.

در مقابل عملکرد اردرن که بن جاسم او را تحسین کرد همین مساله را با عملکرد ماکرون مقایسه کرد و نوشت: می دانم امسال زمان برگزاری انتخابات در فرانسه است شاید به همین دلیل ماکرون مجبور شده با قضیه قتل غیر قابل قبول معلم برخورد کند. اما هیچ جنایتی از هر نوعی که باشد و به هر دلیلی صورت گرفته باشد چنین رفتاری را توجیه نمی کند.

وی تاکید کرد، در مقابل به لزوم احترام به قوانین کشورها، احترام به ادیان و نماد آنها و اینکه آزادی عبادت باید برای همه تضمین شده باشد، اعتقاد دارد.

وی گفت، با وجودی که فرانسه کشوری سکولاریسم است اما مواضعی که رئیس جمهوری اتخاذ کرد و نحوه رفتارش در برخورد با قضیه قتل وضعیت را ملتهب کرد و متاسفانه توجبهاتی برای دو طرف به وجود آورد تا جنایتهایی را مرتکب شوند و کارهایی بکنند که به نفع صلح و سازش نیست.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1449651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    13 21
    تو سوئد هم شبیه به نیوزیلند عمل کردند پس چرا افراط گری داره تو سوئد افزایش پیدا می کنه؟
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    2 8
    وقتی به بیشعوری اصرار دارد!
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    مسلمانان نیوزیلند را با فرانسه مقایسه می کنید؟