نخست وزیر ارمنستان از پوتین درخواست کمک کرد

ایرنا نوشت: به دنبال تشدید مناقشه قره باغ و شدت گرفتن جنگ در این منطقه، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در نامه ای از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درخواست رایزنی برای کمک امنیتی به ارمنستان کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه ارمنستان، پاشینیان روز شنبه در نامه خود از پوتین خواسته است که رایزنی ها برای کمک روسیه برای تامین امنیت ارمنستان را بلافاصله آغاز کند.

در بیانیه گفته شده است: نخست وزیر ارمنستان، در نامه خود اوضاع کنونی بر اثر جنگ جمهوری آذربایجان و ترکیه علیه قره باغ و چالش های بوجود آمده بر اثر آن را تشریح کرد.

 پاشینیان در این نامه، به مساله انتقال تروریست ها از منطقه خاورمیانه به قره باغ و شرکت آنها در جنگ در قره باغ اشاره کرده است.
 نخست وزیر ارمنستان در نامه خود به رئیس جمهوری روسیه نوشته است: باتوجه به نزدیک شدن اقدامات جنگی به مرز ارمنستان و موارد تجاوز به خاک این کشور خواسته است تا رایزنی ها را به منظور تعیین نوع و میزان کمک مسکو به ایروان باتوجه به ماده دوم قرارداد دوستی همکاری و کمک متقابل ارمنستان و روسیه مورخه ۲۹ اوت سال ۱۹۹۷ آغاز کند.

گفتنی است ارمنستان عضو پیمان امنیت جمعی است و روسیه متعهد شده است که در صورت بروز تهدید امنیتی برای این کشور همپیمان خود، برای کمک به آن کشور اقدام می کند.

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهر ماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان طرفین حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه است همچنان با شدت ادامه دارد.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1449683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    46 39
    ارامنه از اسراییل هم بدتر و خشن ترند. اینها نه تنها در خاک آذربایجان دولت تشکیل داده اند بلکه 7 استان آذربایجان را برای حفاظت از آن دولت جعلی اشغال کرده و مردمش را آوره کرده اند!!!!!!
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      47 38
      آذربایجان خودش قسمتی از یکی از استانهای ایران بوده ، اونوقت چطوری ارمنستان 7 استان اونو اشغال کرده ؟؟؟؟؟؟
    • TR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      0 2
      جمهوری آذربایجان خودش نامی جعل شده هست و حاصل اشغال استان آران هست.
    • آسو AE ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      0 0
      شما وقتی اطلاعی از قضیه ندارین بی زحمت با پیش کشیدن تقسیم بندی های دویست سال پیش مغلطه نکنید، کشور جمهوری آذربایجان تقسیم بندی اشکانی خود را دارد و با تکیه بر آن هفت استان آن غیر از قره باغ در اشغال هستند و بیش از یک میلیون شهروند آن آواره شده اند تا آن پنجاه هزار نفر اسکان پیدا کنند،کجای انصاف یک میلیون را فدای پنجاه هزار نفر میکند، اگر اینقدر نسبت به جمهوری آذربایجان و تعلق آن به ایران حساس هستید فراموش نکنید که ایروان هم متعلق به ایران بوده،و فراموش نکنیم اکثریت ارامنه قفقاز مهاجران دویست سال گذشته آواره شده به وسیله حکومت خونخوار عثمانی هستند و سرزمین اصلی آنها شمال شرق آناتولی است،اگر قدرتش را دارند سرزمین خود را پس بگیرن و سرزمین دیگران را اشعال نکنند،متاسفانه اقلیت ارامنه قفقاز در گنجه و باکو و ایروان و اچمیادزین در زمان جنگهای ایران و روس از روسیه حمایت و به ایران خیانت کرده و از عوامل اصلی شکست ایران علیرغم فداکاری های فراوان هستن،حالا ما طرفدار خائن شدیم و مردم گنجه و باکو و ... که برای ایرانیت جنگیدن و خون دادن و از نظر فرهنگی به ما خیلی نزدیکتر هستن رو انداختیم دور،
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      0 0
      اگه اینطوریه ایران هم خودش یکی از استانهای مغولستانه
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      0 0
      نظرت در مورد رابطه جمهوری آذربایجان با اسرائیل چیه؟نظرت در مورد نقش ترکیه در جنگ در سوریه در سال های اخیر چیه؟نظرت در مورد تفکر پانترکیسم چیه؟در اون موارد،چقدر حساسیت داری؟
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    35 24
    اگر برای هر 50 هزار نفر حق تعیین سرنوشت قائل شوند دنیا باید حداقل به ده ها هزار کشور تقسیم شود و مثلاً در ایران خودمان دهها کشور به وجود بیاید و همه کشورهای منطقه تکه پاره شوند اگر سران منطقه و جهان می خواهند کشورهای خودشان را تقسیک کنند اشکال نداره آذربایجان هم قره باغ را با 50 هزار ارمنی به رسمیت بشناسه به شرط اینکه ده ها هزار نفر از مردم آذربایجان که به زور از آنجا رانده شدند به خانه هایشان باز گردند.
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      0 0
      اولا نمیدونی الکی حرف نزن دوما 50 هزار نه دوهزار نفر سوما ابتدایی تر میگم یک میلیون ترک در مقابل دوهزار نفر وزنش سنگینه یا دوهزار نفر ارمنی ؟؟اصلا خودت به خودت چی میگی با این منطقت؟چرا به رسمیت بشناسه؟ وقتی یک میلیون نفر مردم ترک قاراباغ اواره جنگی شدند شماها عقل ندارید که بفهمید یک میلیون جمعیت در مقابل دوهزار نفر یعنی چی؟ قاراباغ از قدیم و ندیم مال اذربایجان بوده و ارامنه از مناطق فارس نشین به اونجا تبعید شدند.چطور شماها به خودتون اجازه میدید که حتی در یک جمله سخن بی ارزشتون حق رو به ناحق بدید؟
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      0 0
      ده ها کشور در ایران؟بر اساس کدوم سند و مدرک معتبر اونطور در این قسمت نوشتی "دهها کشور"؟
  • علیرضا IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    خیلی مسخرست. رفتن خاک کشور همسایه رو اشغال کردن حالا یارو اومده خاکشو پس بگیره. اینا رفتن دست به دامن روسیه شدن. من نمیدونم اشغال هم ی قوانینی داره . کلا خودشونو زدن کوچه علی چپ
  • ایرانی IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    جنگ فرسایشی خطرناکی است و شوربختانه کشورهای بیرون از منطقه مانند ترکیه با جنگجویان تکفیریش و اسرائیل دنبال برنامه های بلند مدت در آن جا هستند و زیاد نگاه قومی و دینی به موضوع نداشته باشید.