تبعات زیست محیطی انتقال آب رودخانه کرج به تهران اعلام شود

عضو شورای شهر کرج با اشاره به پروژه انتقال تونلی آب رودخانه کرج از متولیان و مسئولان محیط زیست خواست تبعات این پروژه هزینه‌بر را اعلام و در خصوص حق آبه شهر از سد امیرکبیر شفاف سازی کنند.

به گزارش خبرآنلاین از البرز : «عباس زارع» در خصوص آخرین وضعیت انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران، اظهار کرد: کرج در گذشته باغ شهری بوده که امروز دیگر اثری از آن نمی‌بینیم؛ شهر در گذشته‌ای نه چندان دور، با توجه به آب و هوای مناسب و وجود منابع آبی چون رودخانه و سد امیرکبیر، باغ شهری سبز با درختان کهن و بی‌شمار بود اما طی سال های اخیر و با هجوم جمعیت به این شهر، رفته رفته از باغ شهر تبدیل به کلان‌شهر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به آغاز بهره برداری خط انتقال آب از رودخانه کرج به تهران که از زیر دست سد امیرکبیر انجام می‌شود و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، از رئیس جمهور، استاندار البرز، متولیان و مسئولان مرتبط درخواست دارم که به حقوق مردم شهر کرج در خصوص حق آبه تاریخی و همچنین موضوعات زیست محیطی توجه ویژه صورت پذیرد و تبعات این پروژه مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای شهر کرج با اشاره به اینکه تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران  گفت: در خصوص این پروژه هیچ گونه اطلاع رسانی انجام نشده است. قطعاً انتقال تونلی آب به پایتخت بی ضرر نیست و آسیب‌های محیط زیستی را به دنبال خواهد داشت، انتظار داریم متولیان و صاحب نظران به میدان بیایند و آنچه را که باید برای مردم و افکار عمومی شفاف سازی کنند.

زارع با بیان اینکه از نظر زیست محیطی، انتقال تونلی آب رودخانه کرج از زیر دست سد امیرکبیر منجر به خشک شدن ۲۵ کیلومتر از مسیر رودخانه خواهد شد، بیان کرد: خشک شدن این ۲۵ کیلومتر به معنای از بین رفتن حجم وسیعی از باغات و مزارع است و اثرات سوء زیادی به دنبال خواهد داشت. تضعیف سفره‌های آب زیرزمینی، تخریب پوشش گیاهی منطقه، تهدید حیات برخی گونه‌های جانوری و تأثیرات سوء بر اکوسیستم منطقه به عنوان گوشه‌هایی از تهدیدهای زیست محیطی این پروژه است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1449827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =