نگرانی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از پیروزی بایدن

ایسنا نوشت: مسؤولان سیاسی در امارات و بحرین آرزو می‌کنند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوباره در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شود و این امر با تشویق اقلیت‌های مسلمان در آمریکا برای رای دادن به ترامپ بیان می‌شود.

روزنامه یسرائیل هیوم راستگرا و حامی ترامپ در گزارشی به نقل از دیپلمات اماراتی که او را دیپلمات ارشد توصیف کرده، نوشت: نگاه‌های ما به سمت انتخابات در آمریکاست‌. آرزو می‌کنیم ترامپ برنده شود اما برای امکان ورود رئیس جمهوری جدید به کاخ سفید هم خودمان را آماده می‌کنیم. وی گفت: کمپین انتخاباتی ترامپ میلیون‌ها دلار از طرفداران مسلمان ترامپ و سیاست او در خاورمیانه دریافت کرده است.

این روزنامه به نقل از یک کارمند ارشد در منامه هم که او را فرد نزدیک به محافل حاکم در ریاض و ابوظبی توصیف کرد، نوشت: در محور کشورهای عربی میانه رو این ترس وجود دارد که ترامپ شکست بخورد و پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها به تغییر سیاست در خاورمیانه منجر شود. آمادگی‌هایی برای احتمال تغییر سیاست دولت آمریکا در خاورمیانه از یک مخالف به یک مخالف دیگر وجود دارد. با این همه در هیچ کدام از این دو سناریو پیرامون توافقنامه‌هایی که تاکنون با اسرائیل امضا شده، جای نگرانی نیست. پیروزی بایدن هم می‌تواند زمینه را برای تقویت اتحاد با اسرائیل فراهم کند با این نتیجه گیری که بفهمیم متعلق به یکدیگر هستیم و به حمایت مداوم آمریکا نیازی نداریم.

این کارمند بحرینی گفت، فکر نمی‌کند تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توافقنامه‌های دیگری در خصوص عادی سازی روابط با دیگر کشورهای عربی امضا شود و افزود: رایزنی‌ها با کشورهای عربی دیگر ادامه دارد و اگر به توافقی منجر شود پس از انتخابات آمریکا و مطابق با خصوصیات فرد برنده وارد فاز اجرایی می‌شود.

این مسؤول بحرینی ادامه داد: اگر ترامپ پیروز شود سیلی از کشورهای عربی و اسلامی میانه رو علاقه مند به شرکت در این روند عادی سازی که در خاورمیانه جریان دارد، وجود خواهند داشت. اما اگر بایدن پیروز شود کشورهای مختلفی که در حال حاضر درمورد عادی سازی روابط با اسرائیل وارد مذاکره شده‌اند، یک قدم به عقب برمی‌گردند تا درباره خطرات احتمالی این اقدام حساب و کتاب کنند. امروز سطح روابط و منافع در منطقه به این شکل است که اسرائیل و آمریکا پیرامون بحران پیش آمده میان قطر از سویی و عربستان، مصر، بحرین و امارات از سوی دیگر میانجیگری می کنند.

در ارتباط با عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی قبل از انتخابات آمریکا هم این روزنامه به نقل از دیپلمات اماراتی نوشت: اینها صرفا "حدس و گمان" است و مستدل نیست و کسانی که چنین امکانی را تبلیغ می‌کنند چیزی از سیاست منطقه نمی‌فهمند. عربستان از این توافقنامه‌ها حمایت می‌کند و کشورهای دیگر را هم به مشارکت در این روند ترغیب می‌کند اما ملاحظات خاص خود را دارد که کاملا روشن هستند و مساله فلسطین در اولویت است. از طرفی هم عربستان نمی‌تواند به سرعت طرح صلح عربی که خودش مطرح کرده، رد کند، توافق عادی سازی روابط با عربستان انجام خواهد شد اما به وقتش‌.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1450217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =