الگوی جدید توسعه چین/تحلیلی بر سخنان رئیس جمهور چین در افتتاحیه نمایشگاه شانگهای

سومین نمایشگاه بین المللی واردات شانگهای در حالی با سخنرانی رئیس جمهور چین آغاز گردید که دورنمای ترسیم شده آن، حکایت از تبدیل شدن این کشور به گذرگاه جدید بازرگانی دنیا دارد.

سومین نمایشگاه بین المللی واردات شانگهای شامگاه دیروز چهارشنبه 14 آبان مصادف با 4 نوامبر در جمهوری خلق چین افتتاح شد. پیام ویدئو کنفرانسی شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور آغازگر آیین افتتاحیه این نمایشگاه بود. رئیس جمهور خلق چین در این پیام از رویکردهای جدید این کشور در حوزه تجارت جهانی خبر داد.
رویکردهایی همچون افزایش دسترسی بنگاههای اقتصادی و صنعتی معتبر جهانی به بازار یک میلیارد و۴۰۰ میلیون نفری چین و در مقابل آسانترسازی روابط تولید کنندگان بزرگ چین با بازارهای جهانی از برجسته ترین بخش های سخنان رهبر قطب اقتصادی شرق آسیا بود.
در همین رابطه شی جین پینگ هنگام اشاره به الگوی جدید توسعه، چین را الگوی جدید توسعه مبتنی بر تشویق چرخه داخلی و سازگار با چرخه بین المللی مطرح کرده و افزود: این چرخه داخلی بسته نیست بلکه باعث بازتر شدن چرخه دوگانه داخلی و خارجی خواهد شد و نه تنها به نیازهای توسعه خود چین پاسخ خواهد داد بلکه رفاه بیشتری را نیز برای مردم جهان فراهم خواهد آورد.


وی همچنین چین را متعهد به گشایش، همکاری، همبستگی و همکاری برد-برد، به طور تزلزل ناپذیر خواند و تصریح کرد که کشورش به صورت همه جانبه درهای خود را بیش از پیش خواهد گشود و با کارایی بیشتر، بازارهای داخلی و خارجی را به هم پیوند می دهد و منابع کلیدی را با سایر کشورها به اشتراک میگذارد. بازار چین به یک بازار جهانی، بازار اشتراک گذاری و بازار همگانی تبدیل می شود و انرژی مثبت بیشتری به جامعه جهانی تزریق می کند.
از سال ۲۰۰۱ که چین به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمد بسیاری تصور می کردند که این کشور به یک بنگاه اقتصادی بسته با رویکردهای مبتنی بر الگوهای اقتصادی شوروی سابق در عرصه تجارت جهانی کنش خواهد کرد. اما فعال سازی بدنه اجتماعی این کشور به عنوان نیروی کار ارزان و سیاستهای اقتصادی چند وجهی به ویژه با رویکرد جذب سرمایه خارجی باعث گردید که این کشور کم کم به محمل تولید ارزان و انبوه در عین حفظ کیفیت تبدیل شود. کیفیتی مطابق با استانداردهای بنگاههای بزرگ جهانی که بخشی از صنایع خود را به دلیل هزینه های کم تولید به این کشور انتقال داده بودند.
گرچه در ابتدا تصور می شد چین می خواهد با استفاده از فرهنگ کار و تولید ارزان تنها برای جمعیت انبوه خود بازار کار فراهم گرداند اما به مرور زمان با شکلگیری بنگاههای بزرگ صنعتی در این کشور که یک نمونه آن را می توان غول فناوری ارتباطات هواوی دانست، مشخص شد که برنامه اقتصادی کلان چین چشم به افقی فراتر از یک بازار کار برای نیروی کار ارزان در این کشور دوخته است.
مزیتهای تولیدی و صنعتی قدرت نوظهور اقتصادی شرق آسیا بسیاری از صاحبان صنایع پیشرفته و برند شده جهانی را تشویق به سرمایه گذاری و حضور دائمی در این کشور می کرد. از سوی دیگر ذهنیت برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این بود که چین نسبت به واردات، سیاست انقباضی صرف دارد و تنها به فکر افزایش حجم صادرات است. این در حالیست که برپایی نمایشگاه واردات در شانگهای عملاً این ذهنیت را به چالش کشیده است. زیرا تبدیل شدن به قطب تجاری و صنعتی آنهم در سطح جهانی نیازمند تعامل و تبادل مالی و تولیدی با دیگر کنشگران این عرصه است. از طرفی چین با شناخت درست از روابط بین الملل به خوبی این واقعیت را درک کرده که اگر بخواهد قطب جدید اقتصادی جهان شود بایستی خود را به یک محمل مطمئن برای ارتباطات تجاری جهانی تبدیل کند.
این درست همان نکته ای است که از صحبتهای رهبر جمهوری خلق چین در آیین افتتاح سومین نمایشگاه واردات شانگهای استنباط می شود. گرچه چینی ها در ابتدا به سراغ تقویت ساخت داخلی خود از دیدگاه سیاسی و اقتصادی رفته و سپس سیاست حمایت از تولیدات داخلی خود را در پیش گرفتند، با این حال اکنون که صنعت و اقتصاد این کشور به یک قطب معتبر جهانی مبدل گشته حالا با نگاهی فراملی به عرصه اقتصاد بین الملل میروند تا خود را به عنوان چهارراه جدید تجارت جهانی به دنیا معرفی کنند.
این مهم جز با نگاه همکاری محور با سایر اقتصادهای دنیا به دست نمی آید. از همین روست که شی جین پینگ رئیس جمهور چین در آیین افتتاحیه سومین نمایشگاه بین المللی واردات شانگهای از باز شدن درب های بازار این کشور به روی دیگر کنشگران اقتصادی دنیا سخن به میان می آورد. نگاهی تعامل گرا که می رود چین را به مرکز ثقل جدیدی برای اقتصاد و بازرگانی جهانی تبدیل کند که در این راه برپایی نمایشگاه واردات شانگهای سکوی پرش خوبی برای آن به حساب می آید.

۲۲۳۲۲۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1452120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =