بخش پلاسما فرزیس بهبود یافتگان کرونای چهارمحال و بختیاری فعال می‌شود

ایرنا نوشت:مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری از فعال شدن بخش پلاسما فرزیس بهبودیافتگان مبتلا به ویروس کرونا در مرکز انتقال خون استان خبر داد.

حسین هاشمی افزود:این بخش با ظرفیت ۲ تخت از هفته جاری در مرکز استان فعال می‌شود و بهبود یافتگان کرونا می‌توانند به شکرانه سلامت خود، با مراجعه به پایگاه انتقال خون شهرکرد، پلاسمای خون‌شان را اهدا کنند.
وی اظهار داشت: تاکنون ۲۰ بیمار بهبود یافته برای پلاسما به مراکز خون‌گیری استان مراجعه کرده‌اند که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، امکان پلاسماگیری از آنها وجود نداشت.
به گفته وی، افراد بهبود یافته می‌توانند ۲۸ روز پس از بهبودی، پلاسمای خود را به بیماران اهدا کنند و شرایط اهدای خون آنها به گونه‌ای است که آنتی بادی بر علیه ویروس دربدن آنها بالا رفته باشد.
هاشمی گفت: اگر بیماران کرونایی در استان به پلاسمای فرد بهبود یافته نیاز داشته باشند، با هماهنگی سازمان مرکزی از طریق اصفهان پلاسما در اختیار بیماران استان قرار داده می‌شد.
وی اظهار داشت:ویروس کرونا به هیچ وجه از راه خون قابل انتقال نیست و سازمان انتقال خون ایران تحت نظارت مستقیم سازمان بهداشت جهانی فعالیت دارد و ملزم به رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی است.
مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت:در پایگاه‌های خون‌گیری در هنگام فرآیند خون‌گیری هر ۲ ساعت یکبار تمامی سطوح ضدعفونی و برای انجام خون‌گیری تمامی وسایل مورد از جمله ملحفه، دستکش و ماسک یکبار مصرف استفاده می‌شود.
به گفته وی، مراجعه‌کنندگان اهدای خون در شرایطی که تمایل به اهدای خون داشته باشند توسط پزشک پایگاه مورد معاینه قرار می‌گیرند تا  سالم‌ترین خون از آنها گرفته شود.
وی از مردم نوعدوست استان خواست در این شرایط شیوع کرونایی سازمان انتقال خون را یاری کنند که در راستای اهدای سازمانی خود که  سلامت جامعه و انتقال خون سالم و کافی است، فعالیت کند.
هاشمی با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی کاهش اهدای خون و مراجعان برای اهدای خون افزود: شیوه ویروس کرونا تاثیر زیادی بر اهدای خون داشته است.
وی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند. 
به گفته وی، در استان چهار مرکز خون‌گیری فعال است که مرکز شهرکرد همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۸، مرکز بروجن همه روزه از ساعت هشت تا ۱۳ و مرکز فارسان روزهای زوج از ساعت هشت تا ۱۲ و مرکز بن نیز پنجشنبه ها ساعت ۸ تا ۱۲ آماده خونگیری از مردم است.
وی اظهارداشت: در استان ۳۵ تخت خون‌گیری، ۲ تخت پلاکت فرزیس فعال است و با راه‌اندازی بخش پلاسماگیری ۲ تخت پلاسما فرزیس نیز خواهد خواهد شد.
مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری به کمبود خون در استان اشاره کرد و گفت: کاهش اهدای خون تهدیدی برای ذخیره خونی استان است و هم اکنون کمبود گروه خونی در همه گروه‌های خونی وجود دارد و بیشترین کمبود در گروه خونی o است.
به گفته وی، روزانه مصرف گلبول خون در استان ۵۰ واحد، پلاکت ۳۰ تا ۴۰ واحد و پلاسمای تازه ۳۰ واحد است .
گفتنی است :، ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1452900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =