۰ نفر
۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
وظایف چراغ خودرو

.

در یک تقسیم بندی کلاسیک برای چراغ خودرو دو نوع نقش تعریف شده است:

  •  روشن کننده: مانند چراغ های جلو 
  •  راهنما: برای انتقال پیام به دیگر رانندگان مانند چراغ ترمز، چراغ خطر عقب

انواع چراغ خودرو

خودرو دارای چراغ های مختلف با کارکردهای متمایز می باشد. که هر یک از آنها دارای الزامات استانداردهای جهانی و ملی خاص خود است. 

انواع چراغ خودرو و موقعیت آن بر روی بدنه

طراحان بر اساس مجوزهایی که استانداردها به آنها می دهند برخی از این چراغ ها را ترکیب کرده و با هم در یک مجموعه می آورند. همانطور که برخی دیگر را به مجموعه های مستقل دیگر اضافه می کنند.

به عنوان مثال مجموعه چراغ جلو می تواند شامل نور پایین، نور بالا، نور روز و چراغ راهنما باشد. در حالیکه در برخی خودروها چراغ های راهنمای چپ و راست بر روی گلگیر و در برخی دیگر بر روی مجموعه آینه تعریف شده است. همچنین اغلب چراغ های مه شکن بر روی مجموعه سپر ها در نظر گرفته می شوند. کما اینکه در برخی خودروها چراغ روز نیز بر روی مجموعه سپر قرار دارد.

اجزای اصلی چراغ خودرو 

اجزای چراغ خودرو

مهم ترین اجزای چراغ خودرو به قرار زیر می باشند:

  •  محفظه چراغ: جزء پایه ای چراغ می باشد که بقیه اجزای بر روی آن قرار می گیرند. این بخش از مجموعه بر روی بدنه خودرو نصب می شود. 
  •  لامپ: نور توسط این قطعه تامین می شود. البته امروزه استفاده از لامپ های ال ای دی رو به گسترش است.
  •  بازتاب دهنده(reflector): در پشت لامپ قرار دارد و نور ایجاد شده توسط لامپ را جمع کرده و به سطوحی که نور باید به آن بتابد، هدایت می کند. 
  •  قاب (bezel): برروی بازتاب دهنده قرار دارد و علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا، از پخش ناخواسته نور جلوگیری می کند.
  •  لنز: این پوشش در بیرونی ترین بخش مجموعه قرار دارد و آن را در برابر ضربات، گرد و غبار، بخارات محافظت می کند. 

سپر خودرو

وظیفه سپر خودرو

 مجموعه سپر خودرواز بدنه و سرنشینان در برابر ضربات احتمالی به جلو و عقب خودرو بخصوص در تصادفات محافظت می کند. در گذشته این مجموعه یک تیغه کاملا فلزی بود. بدین ترتیب بر اثر برخورد خودرو به یک مانع سخت، سپر و خودرو آسیب کمتری می دیدند، ولی در واقع کل انرژی حاصل از تصادف به سرنشینان منتقل می شد. به همین منظور برای کاهش انتقال انرژی به سرنشینان و در نتیجه کاهش آسیب جانی، مطالعات زیادی انجام گرفته است. به طوری که امروزه قطعاتی به نام جاذب انرژی با ترکیب متفاوتی از مواد به سپر ها اضافه شده اند. این قطعات بیشترین سهم از جذب انرژی در تصادفات را به خود اختصاص دهند و به همین دلیل ممکن است بیشتر از نمونه های قدیمی بر اثر ضربات تخریب می شوند.

با توجه به اینکه در تصادف خودرو با عابران، مجموعه سپر جلو اولین قسمتی از خودرو است که با عابر برخورد می کند، تلاش برای کاهش آسیب های جانی در تصادفات علاوه بر سرنشینان به سمت محافظت از جان عابر نیز توسعه داده شده است. این موضوع از دو جنبه مورد مطالعه و آنالیز قرار می گیرد. یکی افزودن فوم هایی به منظور کاهش اثر ضربه به عابر است. جنبه دیگر بررسی میزان آسیب به سر عابر در اثر برخورد سپر به قسمت های مختلف پای عابر می باشد. همچنین اخیرا صحبت از استفاده از ایربگ برای حفاظت از جان عابر می شود.

نمونه تحقیقات انجام شده بر روی سپر خودرو به لحاظ موقعیت برخورد به عابر و اثر آسیب به سر

اجزای سپر خودرو

بدین ترتیب چنان که شرح داده شد، تیغه یا میله فلزی (دیاق)، جاذب انرژی (دیاق پلیمری) و فوم ها، اجزای اصلی سپر در ایفای نقش سپر خودرو می باشند. بر روی همه این قطعات، پوسته سپر قرار دارد که علاوه بر زیبایی، به خصوص در سپر جلو به کاهش اصطکاک آیرودینامیکی خودرو کمک می کند. 

معمولا با توجه به ابعاد اجتناب ناپذیر سپر جلو که در مسیر ورود هوا به داخل محفظه موتور قرار می گیرد، قطعه جلو پنجره نیز بر روی سپر جلو طراحی می گردد. همچنین، قطعات دیگری نیز چنان که در قسمت مربوط به چراغ شرح داده شد به سپر اضافه می شود که رایج ترین آنها مجموعه مه شکن است. 

نمای انفجاری سپر جلو خودرو BMW X6 مدل 2014 همراه با معرفی برخی قطعات

همان طور که در شکل مشاهده می شود اگر آپشن هایی از جمله سنسور پارک، دوربین بغل و حتی ایربگ برای خودرو در نظر گرفته شده باشد، بر روی سپر قرار خواهد گرفت. 

به طور طبیعی برخی قطعات جانبی نیز برای سپر خودرو قابل تصور است: از جمله دسته سیم ها، درپوش ها، براکت هایی جهت نصب و مونتاژ و...

گلگیر خودرو

  گلگیر خودرو بر خلاف دو قطعه چراغ و سپر خودرو، یک قطعه بدنه ای به حساب می آید. تفاوت مهم دیگری نیز وجود دارد. بر خلاف قطعات توضیح داده شده در بالا، گلگیر خودرو جلو و عقب به لحاظ امکان تعویض کاملا متفاوت هستند. قطعه گلگیر جلو یک Moving Part به حساب می آید. این قطعات به راحتی با پیچ و مهره به بدنه خودرو متصل می شوند . در حالی که گلگیر عقب عمدتا بر روی مجموعه ساید بدنه قرار دارد و به راحتی امکان تعویض آن وجود ندارد. 

نقش گلگیر خودرو

گلگیر خودرو با ضخامت کم ورقه فلزی آن مشابه پوسته سپر خودرو، چندان نقشی در تحمل ضربات ندارد. بلکه بیشتر برای کاهش اصطکاک با هوا و افزایش زیبایی در استایل خودرو در نظر گرفته می شود. البته همان طور که از نام آن بر می آید نقش اصلی آن جلوگیری از پاشش گل و لای یا پرتاب سنگریزه به اطراف است. برای جلوگیری از پاشش این موارد به داخل خودرو نیز قطعات مونتاژی که شلگیر نامیده می شوند به کمک گلگیر می آیند. این قطعات مانند آستری درون گلگیر نصب می شوند و منافذی که در پشت گلگیر وجود دارد را می پوشانند. عکس زیر به خوبی این نواحی را نمایش می دهد.

2121

کد خبر 1452959