اندیشکده آمریکایی: دبیرکل نجبا پس از شهادت سردار سلیمانی مأموریت جدیدی دارد

ایرنا نوشت: بنیاد مطالعات جهانی و تحلیل تروریسم (جیمز تاون) با انتشار گزارشی تحلیلی ضمن اشاره به دیدارها و مواضع دبیرکل جنبش نُجَباء در جریان سفر به ایران، مقطع پس از ترور سردار سپهبد سلیمانی و ابو مهدی المهندس را که به شهادت این دو نفر فرمانده ارشد جبهه مقاومت اسلامی انجامید، فصل تازه‌ای از نقش‌آفرینی شیخ اکرم الکعبی توصیف کرد.

به گزارش امروز (یک شنبه) دفتر جنبش نجباء در ایران، اندیشکده آمریکایی موسوم به بنیاد مطالعات جهانی و تحلیل تروریسم "جیمز تاون" با انتشار مطلبی سفر اخیر دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء به ایران را مورد توجه قرار داد.

«جان فولکس» کارشناس ارشد این اندیشکده، در گزارشی که روی وب‌سایت بنیاد جیمز تاون قرار گرفته، نوشت: «اکرم الکعبی» دبیرکل نُجَباء که یک روحانی شیعه است، در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران اعلام کرد که نیروهای آمریکایی می‌بایست خاک عراق را برای همیشه ترک کنند و در غیر این صورت باید منتظر حملات مرگبار باشند.


 نویسنده گزارش از قول الکعبی اضافه کرد: نه‌تنها گروه‌های مقاومت، بلکه همه مردم عراق از هر طیفی خواستار خروج نیروهای آمریکایی هستند و آن‌ها در نهایت مجبورند عراق را ترک کرده و برای همیشه به کشور خود بازگردند.

 اندیشکده یادشده با اشاره به کارنامه ضدآمریکایی دبیرکل نُجَباء، خاطرنشان کرد: الکعبی که سال‌هاست با جنبش نُجَباء علیه نفوذ آمریکا (در عراق) فعالیت می‌کند، پیش از تشکیل این جنبش جزو فرماندهان اصلی "جیش المهدی" و سپس از پایه‌گذاران گروه "عصائب اهل‌الحق" بود و به همین دلیل نخستین‌بار در سال ۲۰۰۸ از سوی دولت آمریکا به‌عنوان یک تروریست معرفی شد.

 بنیاد جیمز تاون ضمن اذعان به حضور اثرگذار جنبش نُجَباء در کارزار ضد داعش در سوریه و عراق، ادامه داد: تعامل نزدیک این جنبش با [شهید] «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، موجب شد که تمام ساختار آن هدف تحریم‌های دولت ایالات‌متحده قرار گیرد و حتی رسانه‌های وابسته به نُجَباء نیز از شمول تحریم در امان نمانند.

 گزارش فوق، مقطع پس از اقدام تروریستی علیه سردار سلیمانی و المهندس را فصل تازه‌ای از نقش‌آفرینی شیخ اکرم الکعبی توصیف کرد و یادآور شد: تصاویر دبیرکل نُجَباء در کنار [سردار] «اسماعیل قاآنی» فرمانده جدید سپاه قدس در مراسم تشییع [شهید] قاسم سلیمانی، شهرت او را دوچندان کرد. وی بلافاصله در دفتر خود «مقتدی صدر» و سایر فرماندهان گروه‌های شیعه عراقی را گردهم آورد تا با متحد کردن آنان زیر یک چتر، برای انتقام‌گیری از آمریکا برنامه‌ریزی کند.

 این اندیشکده آمریکایی، الکعبی را یکی از چهره‌های جایگزین مقاومت عراق برای پر کردن خلأ شهید ابومهدی المهندس دانست و افزود: دبیرکل نُجَباء در سفر اخیر خود به تهران ضمن مشورت با مقامات رده‌بالای جمهوری اسلامی، از طریق کنفرانس مطبوعاتی به آمریکا هشدار داد که در صورت محقق نشدن شروط اعلامی، تداوم "آتش‌بس موقت" تضمینی نخواهد داشت.
 بنیاد آمریکایی جیمز تاون در پایان گزارش خود نوشت: اکرم الکعبی رهبر دست‌کم ۱۰ هزار رزمنده عراقی است که اغلب آنان کهنه‌سربازان جنگ علیه داعش محسوب می‌شوند و در صورت آغاز درگیری با آمریکا، او و نیروهای نُجَباء در صف مقدم این جنگ خواهند بود.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1453009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =