خودروهای دیزلی عامل اصلی آلودگی هوای شهرها

تسنیم نوشت: معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: ۷۰ درصد ذرات معلق از جنس دوده است که منشأ آن نیز سوخت‌های فسیلی و خودروهایی است که از گازوئیل استفاده می‌کنند.

داریوش گل‌علیزاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست یکی از منابع آلودگی هوای شهرهای بزرگ را، خودروهای دیزلی با سوخت فسیلی عنوان و اظهار کرد: امروزه مهم‌ترین چالش در موضوع آلودگی هوای شهرهای کشور، منابع متحرک آلودگی هواست که خودروهای دیزلی سهم قابل‌توجهی در این حوزه ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به عنوان شاخص‌ آلودگی هوای تهران و اغلب کلانشهرهای کشور است، افزود: طبق برآوردهایی که در زمینه ذرات معلق در هوا انجام داده‌ایم، ۷۰ درصد ذرات معلق از جنس دوده است که منشأ آن نیز سوخت‌های فسیلی و خودروهایی است که از گازوئیل استفاده می‌کنند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، آلودگی هوای شهرها را در بلندمدت موجب تغییرات اقلیمی و آب و هوایی دانست و تصریح کرد: افزایش غلظت آلاینده‌ها، به خصوص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در درازمدت موجب گرمی هوا می‌شود، زیرا این ذرات مجالی برای جابه‌جایی هوا ایجاد نمی‌کنند، بنابراین در بلندمدت شاهد تغییرات  اقلیمی، اعم از گرم شدن ناگهانی هوا در فصول سرد و یا بارش‌های غیرمنتظره هستیم.

گل‌علیزاده با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش اثرات میزان آلایندگی خودروهای دیزلی در شهرهای بزرگ، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، قرار شده فیلتر جاذب دوده بر روی خودروهای دیزلی، که غالبا نیز خودروهای عمومی را شامل می‌شود، نصب شود.

وی در تشریح تأثیر فیلتر جاذب دوده روی خروجی خودروهای دیزلی، گفت: این فیلتر موجب کاهش انتشار دوده ناشی از سوخت گازوئیل در خودروهای دیزلی می‌شود.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاظرنشان کرد: طبق توافقاتی که صورت گرفته، از شماره‌گذاری خودروهای دیزلی نو که فاقد فیلتر جاذب دوده باشند، جلوگیری می‌شود، البته تولید این خودروها همواره مورد پایش و نظارت‌های زیست‌محیطی قرار می‌گیرد تا رعایت این استاندارد تداوم یابد.

۴۷۲۳۱
کد خبر 1453385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =