۱ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
طرز فکر بایدن،برای بن سلمان  ترسناک است

رژیم های مرتجع عرب در منطقه از جمله، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین به شدت از پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری بسیار نگران هستند.

دلیل آن هم این است که جو بایدن در جریان تبلیغات انتخاباتی خود موضوع حقوق بشر، ارتباط مالی محمدبن سلمان ولیعهد عربستان با دونالد ترامپ و همچنین قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی را مورد توجه قرار داد. بدیهی است که با ورود جو بایدن به کاخ سفید در وهله اول مسائل مربوط به حقوق بشر در کشورهای حوزه خلیج فارس، مساله سرکوب معترضان در بحرین توسط رژیم آل خلیفه و همینطور کشتار مردم بی دفاع یمن در مدار توجه بایدن و تیم سیاست خارجی او قرار خواهد گرفت. دو کشور امارات و بحرین با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از جایگاه اسلامی خود خارج و در میان دیگر کشورهای عربی منزوی شده اند.

ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که رویکرد حزب دموکرات در قبال رژیم های مرتجع حاشیه خلیج فارس با جمهوری خواهان و دونالد ترامپ متفاوت است؛ بنابراین آنها هیچگاه با این رژیم سازگار نخواهند بود. دونالد ترامپ با باختش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی کاخ سفید را ترک می کند که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در طول این 4 سال مبلغی حدود 500 میلیارد دلار را در قالب همکاری های اقتصادی و یا به زبان ساده تر باج به ایالات متحده آمریکا پرداخت کرد که در نهایت نیز هیچ نفعی برای او دربر نداشت.

آنچه که بیشتر به نگرانی های محمد بن سلمان دامن می زند طرز فکر جو بایدن نسبت به او است. رئیس جمهور جدید آمریکا معتقد است که وی برای پادشاهی عربستان سعودی صلاحیت لازم را ندارد و باید از سمت ولیعهدی کشورش استعفا دهد و به جای او محمد بن نایف ولیعهد سابق که اکنون در بازداشت به سر می برد به عنوان ولیعهد معرفی شود. امارات نیز بیم از آن دارد که مساله مشارکت نظامی در یمن و کشتار مردم بی دفاع این کشور مورد توجه بایدن و تیم او قرار گیرد. مساله توافق سازش با رژیم صهیونیستی در این بین نمی تواند برای امارات امتیازی در بر داشته باشد چرا که مساله اصلی دولت جدید آمریکا حقوق بشر است این در حالی است که دونالد ترامپ درصدد آن بود تا از طریق فشار بر کشورهای عربی برای برقراری با اسرائیل به نوعی حمایت لابی صهیونیستی را کسب کند، اما این کشورهای عربی متوجه این قضیه نبودند که جامعه آمریکا تصمیم تازه ای گرفته و عزم خود را جزم کرده تا تغییرات جدید و اساسی حاصل شود. این رژیم ها می پنداشتند که در دور دوم نیز دونالد ترامپ انتخابات را خواهد برد اما محاسبات آنها اشتباه از آب درآمد و شکست ترامپ برای آنها نیز یک شکست بزرگ تلقی می شود چرا که در کاخ سفید دیگر ترامپی وجود ندارد که حامی آنها باشد و به نوعی چتر حمایتی خود را از دست دادند. بنابراین به نظر می رسد که با ورود جو بایدن به کاخ سفید تغییرات گسترده ای در سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین به وجود آید.

نکته مهم دیگر این است که کشورهای عربی با لابی های ضدایرانی و ضدبرجامی خود دیگر قادر به اعمال نفوذ در حزب دموکرات نیستند. آنها در دوران حکومت دونالد ترامپ یکه تازی کردند و از هیچ تلاشی برای اثرگذاری بر او فروگذاری نکردند. به نظر می رسد که با روی کار آمدن جو بایدن این کشورها اثرگذاری خود را بر روی تصمیمات آمریکا به ویژه در موضوع ایران از دست خواهند داد. به نظر می رسد بایدن به محض ورود به کاخ سفید آمریکا را به توافق هسته ای با ایران بر می گرداند و برخی تحریم های فلج کننده ای که دولت ترامپ به دلیل درخواست کشورهای عربی علیه ایران اعمال کرده بود را لغو خواهد کرد؛ موضوعی که به هیچ وجه خوشایند رژیم های عرب نیست.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1453658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =