۰ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
اسپر: بله‌قربان‌گوی ترامپ نبودم

فارس نوشت: «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای چند روز قبل‌تر که امروز منتشر شده گفته که «بله‌ قربان‌گو» نبوده است.

این مصاحبه با آنکه پنج روز قبل با پایگاه «میلیتری‌تایمز» انجام شده، امروز بعد از اخراج اسپر توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شده است.

اسپر گفت: «کاری که من دارم انجام می‌دهم این است که نظرات و دیدگاه‌هایم را وقتی که هنوز تازه‌اند بیان می‌کنم.»

میلتری‌تایمز نوشته برخی از منتقدان اسپر به او لقب «Yesper» (ترکیب Esper و واژه Yes به معنی اسپر بله‌قربان‌گو) داده‌اند، با این حال او  در این مصاحبه این انتقاد که بله‌قربان‌گوی کسی بوده است را رد کرد. 

او گفت: «ما ۱۸ وزیر در کابینه داریم. چه کسی بیشتر از همه پس زده شده است؟ یک وزیر کابینه را نام ببرید که پس زده می‌شود.»

اسپر درباره ترامپ گفت: «رئیس‌جمهور، چیزهایی را که می‌خواهد خیلی شفاف می‌گوید. نظراتش را به صراحت می‌گوید. من سعی نمی‌کنم کسی را خوشحال کنم.»

وزیر دفاع سابق آمریکا در این مصاحبه همچنین گفته که قصد ندارد از سمتش استعفا کند. او گفت: «ببینید، سربازان من کناره‌گیری نمی‌کنند. بنابراین، اگر من بخواهم کناره‌گیری کنم بهتر است سر مسئله‌ای باشد که واقعاً بزرگ است.»

اسپر به سئوالی درباره اینکه آیا وزیران دفاع قبلی مجبور بوده‌اند زمان زیادی را صرف موازنه مطالبات رئیس‌جمهور با تبعات این مطالبات کنند یا خیر، اینطور پاسخ داد: «شاید نه. نمی‌دانم من فقط برای دو رئیس‌جمهور کار کرده‌ام.»

او در ادامه گفت: «و در پایان کار، مسئله این است که هر کسی باید مبارزه‌های خاص خودش را انتخاب کند. من می‌توانم بر سر هر چیزی مبارزه کنم و آن را به مبارزه‌ای بزرگ تبدیل کنم. چه کسی جایگزین من خواهد بود؟ یک بله‌قربان‌گوی واقعی و آن موقع، خدا کمکمان کند.»

«دونالد ترامپ» روز دوشنبه در پیامی در توئیتر اعلام کرد «مارک اسپر» را از سمتش برکنار و «کریستوفر میلر» مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرده است.

برکناری اسپر در حالی صورت گرفته که او قرار بود هفته آینده برای مذاکره درباره خروج نیروهای آمریکا از آلمان عازم اروپا شود.

یک خبرنگار سی‌ان‌ان نیز در واکنش به این اقدام ترامپ در پیامی توییتری نوشت که طبق قوانین آمریکا،‌ در صورت برکناری وزیر دفاع،‌ «دیوید نورکویست» معاون وی که مورد تایید سنا است باید وظایف وزیر دفاع را برعهده بگیرد مگر آنکه ترامپ نورکویست را نیز اخراج کرده باشد.

«مایکل کارپنتر» از مقامات سابق وزارت دفاع آمریکا نیز در پیامی در توییتر نوشت اقدام دولت‌ها در برکناری وزیران در دوره گذار اقدامی غیرمعمول است.

سه روز پیش بود که روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع مطلع گزارش داد ترامپ ممکن است «مارک اسپر»، وزیر دفاع و «جینا هاسپل»، رئیس سیا را اخراج کند.

برخی از مقام‌ها گفته‌اند «کریستوفر رای»، رئیس اف‌بی‌آی هم یکی از کسانی است که در فهرست اخراجی‌ها قرار دارد. برخی از منابع دیگر گفته‌اند ترامپ از اخراج «رای» منصرف شده و او در سمتش باقی خواهد ماند.

پایگاه خبری آکسیوس نیز گزارش داده بود که کریستوفر ری و جینا هاسپل در حلقه داخلی ترامپ در کاخ سفید جزو غیرقابل اعتمادترینها هستند و اگر دردسرهای انتخاباتی و تبعات آن نبود هر دوی آنها را حتی قبل از انتخابات تغییر می‌داد. 

چند روز پیش رسانه‌ها گزارش داده بودند که مارک اسپر استعفانامه‌اش را آماده کرده است اگر چه سخنگوی پنتاگون این خبر را تکذیب کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1453683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =