آیا ترامپ از کاخ سفید دل خواهد کند؟

ترامپ سعی دارد با مطرح کردن تقلب در آرای پستی، شانس خود را برای ماندن در مقام ریاست جمهوری آمریکا امتحان کند.

مهسا مژدهی: با گذشت بیش از یک هفته از انتخابات، ترامپ هنوز باخت خود را نپذیرفته و به دنبال راه میانبری است تا بتواند چهار سال آینده را هم در کاخ سفید بماند. او با مطرح کردن موضوع تقلب تلاش می کند تا سیستم قضایی آمریکا را وادار به ورود به مساله انتخابات کند. اما شواهد نشان می دهد که به غیر از حلقه نزدیکان رئیس جمهور، کسی به ادعاهای او باور ندارد.
 

موضوع تقلب چقدر جدی است؟

کاخ سفید روز بیست و یکم آبان ماه اعلام کرد که ۲۳۴ صفحه استشهاد در دست دارند که اثبات می‌کند که "تقلب انتخاباتی" رخ داده است. سخنگوی کاخ سفید همچنین فهرستی از موارد جدید داشت که به گفته کمپین ترامپ، پوشش داده نشده‌اند. این در حالیست که دومین گروه ناظران انتخاباتی از سازمان کشورهای آمریکایی هم ادعاهای ترامپ مبنی بر رخ دادن تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا را رد کردند.

از سوی دیگر تیم ترامپ ادعاهایی را هم در مورد تقلب در ایالت ها به صورت جداگانه مطرح می کند. مثلا رودی جولیانی وکیل ترامپ در توئیتی مدعی بازگشت آرای پنسیلوانیا و میشیگان به نفع او شد.همچنین وزیر امور داخلی ایالت «جورجیا» در آمریکا از شروع شمارش دستی آرا اخذ شده در انتخابات اخیر ریاست جمهوری خبر داد. فرماندار تگزاس گفته است، به هر شخصی که تقلب انتخاباتی معتبری را در رابطه با رای‌گیری سوم نوامبر گزارش کند، یک میلیون دلار جایزه می‌دهد. 

با این وجود موضوع تقلب از سوی دیگران چندان جدی گرفته نمی شود و بایدن در حال تدارک حضور در کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور آمریکاست. رئیس اقلیت دموکرات در سنای آمریکا از جمهوری خواهان خواسته تا با واقعیت کنار بیایند و نتیجه انتخابات را بپذیرند.

همچنین بر اساس گزارشی که نیویورک تایمز منتشر کرده، در حالی که دونالد ترامپ به شکل بی اساسی ادعا کرده که رقابت انتخاباتی که در آن جو بایدن به عنوان پیروز اعلام شد، از او دزدیده شده، مقامهای مسئول انتخابات در ایالات سراسر آمریکا با ادعای وقوع تقلب گسترده در میان رای دهندگان مخالفت می‌کنند.
 

تلاش های ترامپ

ترامپ در روز هجدهم آبان توئیت خود نوشت از کی تا حالا رسانه ها رئیس جمهور بعدی را معرفی می کنند؟ما چیزهای زیادی طی دو هفته گذشته یاد گرفتیم.» در واکنش به این توئیت ترامپ، «مگی هبرمن» خبرنگار نیویورک‌تایمز در پیامی در توییتر نوشت: «رسانه‌ها در نوامبر 2016 نیز بر اساس برآوردها و در رقابت تنگاتنگ مشابه‌ای نیز (رئیس جمهور بعدی) را معرفی کردند. در آن زمان به یاد نمی‌آید که پس از آن اعتراض شنیده شده باشد.» او پیش از این هم در توئیتی خود را برنده انتخابات اعلام کرده بود.

ترامپ عصر پنجشنبه، در توییت‌هایی به کاهش فاصله آرای خود با جو بایدن در آریزونا اشاره کرد و ضمن انتقاد از طولانی شدن روند شمارش رای‌ها در کارولینای شمالی، گفت آرای او به ۷۳ میلیون رسیده است. رئیس جمهور آمریکا در ادامه توئیت های جنجالی خود مدعی تقلب گسترده در سیستم رأی دهی شد. او نوشت۲.۷ میلیون از آرای من از سیستم ها در سطح ملی پاک شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد ۲۲۱هزار رأی من که متعلق به ایالت پنسیلوانیا بوده به نفع بایدن تغییر یافته است. ۹۴۱هزار از آرای من پاک شده. ایالات به لطف این سیستم رای گیری۴۳۵هزار از آرای من را به نفع بایدن تغییر دادند! این نخستین بار نیست که او ادعاهای مشابهی را مطرح می کند. از زمان اعلام نتایج، رئیس جمهور آمریکا دائما موضوع تقلب را مطرح کرده است.

لو پیش از این و در روز بیستم آبان هم  در توئیتی نوشتبه پیشرفت های خوبی دست یافته ایم، نتایج هفته آینده اعلام می شود. عظمت آمریکا را بر می گردانیم! وی همچنین در توئیتی دیگر نوشت: ما برنده می شویم. ترامپ همچنین در توئیتی دیگر از قول رانی جکسون نماینده کنگره از ایالت تگزاس نوشت: فقط به دلیل داشتن رئیس جمهور ترامپ ما تا آخر سال واکسن کرونا را خواهیم داشت.

معاون او مایک پنس هم  در پیامی در توییتر نوشت که به تیم خود گفته انتخابات ریاست جمهوری این کشور هنوز به پایان نرسیده است. برخلاف پنس، پمپئو واکنشی منفعلانه از خود نشان داده است. خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان در توئیتی در روز نوزدهم آبان نوشت که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا حاضر به تأیید ادعای ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات ریاست جمهوری نشد.

از دیگر جمهوری خواهانی که به حرف های ترامپ در مورد تقلب اعتماد دارد، تد کروز است. «تد کروز» نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در سنای آمریکا ضمن اعلام حمایت از ادعای دونالد ترامپ درباره بروز تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، بر شانس او برای پیروزی در انتخابات تاکید کرد.

سناتور رند پال از جمهوری‌خواهان ایالت کنتاکی در توئیتی به ادعای تقلب ترامپ در انتخابات واکنش نشان داد.  رند پال در توئیتی نوشت: دولت شما در راستای طرح محرک اقتصادی 1.1 میلیون چک برای افراد مُرده ارسال کرده است. نمی دانید چه تعداد از این افراد به صورت غیابی رای داده اند؟!
 

چه کسی واقعیت را به ترامپ می گوید؟

در آمریکا بحث بر سر اینکه چه کسی واقعیت را به ترامپ می گوید بالا گرفته. پسران ترامپ از همان ابتدا پشت پدرشان در آمدند و مدعی تقلب در انتخابات شدند. اما ملانیا ترامپ سکوت طولانی از خود نشان داد. تا جایی که برخی تصور کردند او کسی است که شکست را پذیرفته و احتمالا باید این موضوع را به اطلاع شوهرش برساند. اما ملانیا هم پس از چند روز سکوت در نهایت خواستار شمارش همه آرای قانونی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد.  همسر رئیس جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: «مردم آمریکا مستحق انتخاباتی عادلانه هستند. هر رأی قانونی -نه آرای غیرقانونی- باید شمرده شود.ما باید از دموکراسی در کشورمان با نهایت شفافیت، محافظت کنیم.»

شایعه دیگر این بود که جرد کوشنر داماد رئیس جمهور تلاش کرده تا به ترامپ بفهماند که باید شکست را بپذیرد. اما مشاور ارشد کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، خبر منتشر شده درباره پیشنهاد جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ به او برای پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد.

«فرید زکریا»، تحلیلگر مسائل بین‌المللی با انتشار یک ویدئو به شرح سناریویی پرداخته که طبق آن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است بتواند بدون به دست آوردن رأی مردمی در قدرت بماند.

زکریا در این تحلیل تصریح می‌کند، برخی روندهای «قانونی» و مبتنی بر «قانون اساسی» وجود دارند که می‌توانند به ترامپ کمک کنند از ترک قدرت، علی‌رغم باخت در انتخابات خودداری کند. 

زکریا می‌گوید: «انتخاب رئیس‌جمهور [در آمریکا] فرایند پیچیده‌ای دارد چون این سیستم به گونه‌ای طراحی نشده که مستقیماً دموکراتیک باشد.»

طبق توضیح زکریا، در قانون اساسی آمریکا تصریح شده ایالت‌ها باید افرادی موسوم به «الکتور» (گزیننده) را انتخاب کنند؛ این گزیننده‌ها سپس در جلسه‌ای به نامزدی که آرای مردمی را به دست آورده رأی می‌دهند و او را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند. 

زکریا می‌گوید ایالت‌ها در سال‌های گذشته قوانینی به تصویب رسانده‌اند تا اطمینان حاصل شود آرای مردمی، مبنای انتخاب الکتورها خواهد بود. او با وجود این می‌گوید: «اما اینها قانون هستند، نه تعهدات مبتنی بر قانون اساسی.»

بیشتر بخوانید:

بایدن چطور پیروز شد؟

سبد رای کاندیدها را چه کسانی پر کردند و نتایج چه شد؟

واکنش جامعه جهانی به انتخاب بایدن؛ ساعاتی که دنیا تکان خورد!

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 3
    باورکنید ترامب ازنظر فکروعقل هنوز بالغ نیست ونمیداند که سیاست انروز اقتضا داشت که بیاید ولی امروز باید برود
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 3
    بزرگترین اشتباه دوست ده ساله ما پوتین و تزار روس اینه که دل به ترامپ لا مذهب بسته و بدین خاطر روسیه را به قدرتی ضعیف دست چندم بدل کرده جو بایدن می تونه برای پوتین دوست خوبی بشه اگر احمق نباشه پوتین و گرنه کشورهای دیگر به گنبد آهنین می سند و جنگنده های روس و ناوهاش و موشک هاش بی اثر می شن و حتی بدتر از جنگ قره باغ طوری که نتونه بمب اتمی را پرتاب کنه تکنولوژی چهل سال پیش کلاشینکفی یعنی کوریل پر کریمه پر و همه جمهوری های فدرال داخل روس پر تکنولوژی گنبد آهنین اسرائیل بالاترین تکنولوژی الانه که دنیا داره بهش می رسه نرمال های روس در قره باغ دست تسلیم بالا بردن وگرنه دست برتر را داشت مانع انقلاب ارامنه نمی شد در واقع تکنولوژی ضد هوایی روس شکست خورد خودش در مشکلات پیشینیان مخفی کرده و ازش محافظت می کنه اگر چه اون هم چاره ایی جز پذیرش شکست نداشت چون سلاحی در خور نداشت