محمدهاشمی:مجلس به دنبال تحریک مردم علیه دولت است/شعارهای شان برای معیشت مردم،تبلیغاتی است

محمد هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تأثیرگذاری احتمالی نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بر بازگشت این کشور به میز مذاکره، اظهار کرد: پیش‌بینی این موضوع در حال حاضر کار مشکلی است و هنوز داده‌های کافی برای برآورد آینده وجود ندارد. بحث‌هایی که در جریان انتخابات آمریکا انجام شده هم ممکن است تنها کارکرد تبلیغاتی داشته باشد و آنچه که بایدن در زمینه برجام مطرح‌کرده با تعهد وی نسبت به اجرایی‌شدنش همراه نباشد.

وی افزود: بنابراین پیش‌بینی وضعیت دولت بعدی آمریکا از الان مشخص نیست و هنوز معلوم نشده که کاندیدای منتخب و دولتش تفاوت چندانی در اجرای سیاست‌ها در قبال ایران نسبت به جمهوری‌خواهان داشته باشد. البته من عنوان کلی جمهوری‌خواهان را به‌کار می‌برم و از ترامپ یاد نمی‌کنم چون او در این میان یک استثناء است.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: سیاست آمریکا در خاورمیانه به طور کلی حول محور امنیت اسرائیل است. مسائلی مانند حقوق بشر و آزادی را هم علیه ما درست کرده‌اند و از آن استفاده می‌کنند اما به طور کلی آنان از قدرت موشکی و دفاعی ما ناراضی هستند و ما هم اعلام کرده‌ایم که هرگز حاضر نیستیم از قدرت موشکی خود بگذریم.

وی با بیان اینکه نمی‌توان مشکلات داخلی را با توجه به این تحولات در خارج از کشور حل کرد، گفت: ما مشکلات داخلی را باید در داخل و در منطقه خودمان حل کنیم. مشکلاتی که با همسایگان داریم و رفتارهایی که از آنان دیده‌ایم و حتی جلوگیری ایشان از صادرات تولیدات ما که مانع درآمدزایی‌مان شده است را باید خودمان حل کنیم.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: وضعیت داخلی در حال حاضر نامطلوب است. مجلسی‌ها برخلاف سخنان رهبری، همچنان فعالیت‌های معطوف به انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌دهند و با توهین و تخریب و دخالت در امور اجرایی کارها را مختل می‌کنند.

این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: تجربه نشان داده شعارهایی که آنان برای مردم سر می‌دهند، وقتی بر سر کار می‌آیند هرگز توان اجرایی‌کردنش را ندارند. خیزی که مجلس و در یک کلام جناح راست برای تبلیغات انتخاباتی برداشته، نامطلوب است. ما با انتخابات چندین ماه فاصله داریم و در این اوضاع که کرونا اعصاب مردم را به اندازه کافی بهم ریخته این بحث‌ها بیهوده و نادرست است.

وی ادامه داد: ما نباید در داخل رفتارهایی انجام دهیم که منجر به افزایش فشار بر قشر کم‌برخوردار شود، بلکه باید با یافتن راه‌حل‌های منطقی گره از کار آنان باز کنیم اما جهت‌گیری مجلس در این زمینه صرفاً بر تحریک این قشر علیه دولت متمرکز است در حالی که کاملاً آشکار است سردادن شعار انقلابی‌گری و بیان وعده‌های اغراق‌آمیز صرفاً جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد و هیچ پشتوانه درستی برای آن متصور نیستند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: رهبری گفتند که باید همه منسجم و متحد باشیم و کنارهم مشکلات را حل کنیم، اما کو گوش شنوا؟ رفع این مشکلاتی که در طول چندین سال رخ داده است، یک‌شبه ممکن نیست. اما برخی در مجلس تنها بر طبل ناامیدی می‌کوبند و مردم را سرخورده‌تر می‌سازند.

وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی باید ملاک رفتار ما باشد، اظهار کرد: اگر مجلس طرحی می‌دهد باید دولت بتواند تامین مالی کند، وقتی دولت می‌گوید ندارم و به حق هم می‌گوید، چطور این منابع را تأمین کند؟ منابع مالی دولت محدود و مسدود و حتی پول‌های ما در برخی کشورها بلوکه شده است. وقتی در چنین شرایطی قرار داریم، اصرار دوباره و چندباره مجلسی‌ها در این زمینه چه حاصلی دارد؟

این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه به به جای ماهی دادن به مردم باید ماهیگیری را به آنان بیاموزیم، اظهار کرد: دولت باید با سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت شغلی مولد، جوانان بااستعدادی که بیکار مانده‌اند را مشغول سازد. اگر این استراتژی را به کار گیریم هم تولید داریم و هم خانواده‌ها وضعیت بهتری خواهند داشت.

هاشمی رفسنجانی یادآور شد: ما در دوره بعد از جنگ شاید شرایطی بدتر از امروز داشتیم اما با ایجاد فرصت‌های شغلی مولد و راه‌اندازی بیشتر شهرک‌های صنعتی و جان‌دادن به آنها بسیاری از جوانان را به سمت شاغل‌شدن بردیم و وضعیت مالی خانوارها را بهبود بخشیدیم اما با همه این تجارب گذشته، امروز برخی می‌خواهند به جای این کارها دنبال شعارگرایی و دادن وعده‌های دهان‌پرکن و تبلیغاتی بروند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1456813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =