رئیس جمهور آمریکا با سوریه را متهم به کمک گرفتن از ایران برای آنچه سرکوب شدید ناآرامی‌های این کشور خواند کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رییس‌جمهور آمریکا در حالی «بشار اسد» را به سرکوب «وحشیانۀ» معترضان سوری متهم می‌کند که «جان بلتون» یک هفته قبل [26 فروردین ماه] در مطلبی نوشت: احتمالاً نوک واقعی نیزه در خاورمیانه، بحرین است، یعنی میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریکا. 

سفیر دولت بوش در سازمان ملل در تحلیل خود که در «وال‌استریت‌جورنال» منتشر شد، با اشاره تلویحی به کشتار مسلمانان در بحرین اعتراف کرد: اعتراض‌ها در بحرین، باعث آشکارترین منازعۀ بالقوه میان «اصول اخلاقی» و «منافع استراتژیک» ایالات متحده شده است. 

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که رییس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اظهار داشت: ایالات متحده با شدیدترین وجه ممکن کاربرد خشونت از سوی حکومت سوریه بر ضدّ تظاهرکنندگان را محکوم می‌کند و به‌کارگیری وحشتناک خشونت برای سرکوب معترضان با‌ید هم‌کنون متوقف شود.
 
رییس‌جمهور آمریکا که تا کنون اظهار نظری در برابر جنایت های پادشاه بحرین و اقدامات نیورهای امنیتی و نظامی عربستان سعودی علیه شهروندان بحرینی نداشته است اظهار داشت: اکنون از رییس‌جمهور اسد می‌خواهم مسیر را تغییر دهد و به ندای مردم خود گوش فرا دهد.

اوباما افزود: رییس‌جمهور اسد به‌جای گوش دادن به مردم خودش، بیگانگان را ملامت می‌کند. درحالی‌که در پی کمکِ ایران در سرکوب شهروندان سوری با تاکتیک‌هایِ وحشیانۀ یکسانی است که در متحد ایرانی‌اش از آن استفاده کرد.  

گفتنی است «بلتون» در «وال‌استریت‌جورنال» اذعان کرده بود: سربازانی از دولت‌های همسایه، تحت فرماندهی عربستان سعودی، در سرکوب شدید اعتراضات شیعی به بحرین کمک کردند. برکناری «حُسنی مبارک» هم‌پیمان دیرین واشنگتن، نگرانی در مورد عقب‌نشینی اوباما از عراق و کاهش طراحی‌شدۀ نیروها در افغانستان، این پادشاهی‌های حامی آمریکا را بهت‌زده کرد.
/30117

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =