۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۲:۲۲

منابع خبری از حضور قطعی حداقل یک وزیر زن در دولت دهم خبر می‌دهند.

الناز محمدی: رئیس دولت نهم که حالا در آستانه تشکیل دومین کابینه‌اش قرار گرفته است بنابر رسم مألوف تغییر و عوض و بدل کردن اعضای کابینه‌اش، این بار هم بنابر شنیده‌های رسمی و غیررسمی، بوی تغییر در انتخاب‌هایش برای تک‌تک صندلی‌های کابینه دهم به گوش می‌رسد. اما این تغییر یک گزینه جدید هم دارد و آن، احتمال معرفی زنان برای به دست گرفتن دو یا سه وزارتخانه است؛ بنابراین درحالی که در روزهای پرهیاهوی قبل از انتخابات تنها فردی که برعکس دیگر کاندیداها هیچ برنامه‌ای برای زنان نداشت، محمود احمدی‌نژاد بود و در حالی که هنوز هم بعضی همکاران او در کابینه نهم مانند مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان، افتخار خود را این می‌دانند که «دولت نهم محمود احمدی‌نژاد برای معرفی برنامه‌های خود هیچ‌گونه تبلیغی در خصوص حضور زنان در کابینه خود نکرد»، در صورت آوردن رأی اعتماد زنان پیشنهادی برای وزارت، باید محمود احمدی‌نژاد را که به خبرسازترین چهره سیاسی در داخل و خارج کشور بدل شده است، اولین رئیس کابینه‌ای بدانیم که در سال‌های بعد از انقلاب، خواسته است که حداقل یکی از صندلی‌های وزارتخانه‌هایش زنانه باشد؛ هر‌چند با توجه به علاقه احمدی‌نژاد به انجام تغییرات در کابینه حتی در طول مدت ریاست جمهوری‌اش (که به برکناری تقریباً نیمی از کابینه انجامید) می‌شد حدس زد که کابینه دهم، ترکیبی متفاوت از دولت نهم خواهد داشت اما با تصریح احمدی‌نژاد بر انجام تغییرات گسترده در دولت بعدی، این گزاره قطعی است که کابینه دوم احمدی‌نژاد، چهره‌ای جدید خواهد داشت. روز گذشته نیز مهر به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: «حضور دکتر مرضیه وحیددستجردی به عنوان وزیر بهداشت دولت دهم تقریباً قطعی است.»

اما در حالی از احتمال وزیر شدن زنان در کابینه دولت دهم برای اولین بار در جمهوری اسلامی سخن به میان می‌آید که عملکرد دولت نهم در حوزه زنان از انتقاد برانگیزترین عملکردها از سوی بسیاری از کارشناسان و فعالان حقوق زنان بوده است که نمود آن اعتراض به ارائه لایحه حمایت از خانواده، سهمیه‌بندی و بومی‌گزینی جنسیتی، کاهش ساعات کاری زنان و ارائه لایحه تسهیلات شغلی زنان است.

زنان اصولگرا، دو طیف از دو عقیده
اما با شدت گرفتن حرف و حدیث‌ها در مورد وجود داشتن حداقل یک زن در فهرست پیشنهادی احمدی‌نژاد به مجلس، دو طیف از زنان اصولگرا به تکاپو افتاده‌اند تا قبل از ارائه این فهرست از سوی رئیس دولت دهم، تأثیرات لازمه را روی او بگذارند. این دو طیف که زنان اصولگرای سنتی و میانه‌رو آن‌ها را تشکیل می‌دهند، در روزهای اخیر به ارائه نظرات و پیشنهاداتی پرداخته‌اند که جالب‌ترین آن‌ها اظهارنظر «فاطمه رجبی» همسر وزیر دادگستری و سخنگوی دولت نهم است که در چهارسال اخیر دین خود را به تمامی به احمدی‌نژاد ادا کرده است، تا جایی که او را «معجزه هزاره سوم» می‌نامد و اینک با نوشتن یکی دیگر از نامه‌های معروفش به مرد دولت مورد حمایتش، دست به انتقاد زده و او را متهم می‌کند که در صورتی که وزیر زن در کابینه‌اش باشد در راستای اهداف سکولارها حرکت کرده است: «نمی‌توان پذیرفت در کابینه احمدی‌نژاد حضور وزیر زن گام نخستی باشد که در کابینه‌های بعدی اهداف شوم فمینیست و سکولارها را حاکم کند. آیا بحث «ریاست جمهوری زن» که در هر انتخابات از سوی وابستگان به اندیشه‌های منحرف اوج می‌گیرد و گاه بحث «رهبری زنان»، مسائلی نیست که بتوان در این تصمیم‌گیری به آن توجه کرد؟» این طرفدار سفت و سخت دولت در این نامه ادامه داده است: «فاطمه رجبی بر این تصور است که بنا بر عقیده شیعی خود و عهدی که با خداوند دارد، در راستای سنت معصوم علیه‌السلام و آموزه‌های آنها، به مقدار بضاعتی که در این عرصه دارد، گام برمی‌دارد، می‌نویسد و می‌گوید. از این‌رو تاکنون ندیده و نشنیده‌ام که در این سنت معصوم علیه‌السلام، زنانی در مدیریت‌های بالای اجرایی قرار گرفته باشند.

هم‌چنین در سیره امام خمینی (ره) نیز چنین سابقه‌ای وجود ندارد.» اما در طرف مقابل این طیف، «مریم بهروزی» دبیر جامعه زینب(س) قرار دارد که در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم صریحاً حمایتش را از محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد. او در مخالفت با اظهارات جدید فاطمه رجبی به راهکار عملی‌ای دست زد و آن اعلام تشکیل جلسه‌ای برای نهایی کردن فهرست زنان پیشنهادی به رئیس دولت نهم بود؛ او در این باره به «خبر» می‌گوید: «مشکل فعلی ما این نیست که بگوییم یک زن بهتر از یک مرد می‌تواند کشور را اداره کند.

بسیاری از زنان را در هر دو گروه (اصلاح‌طلب واصولگرا) داریم که شرایط رئیس‌جمهوری را دارند اما الان مسئله فعلی کشور این نیست که بگوییم اگر الان زن رئیس‌جمهور شود ما چه بهره‌هایی خواهیم برد. اما در پست‌های وزارت و معاونت می‌توانیم از بانوان توانمند بهره ببریم. من در مورد ریاست جمهوری پیشنهادی ندارم چون آنجا نیازی نیست اما در پستهای وزارت، معاونت و افزایش تعداد نمایندگان مجلس به حضور زنان نیاز داریم و باید تعداد نمایندگان زن را افزایش دهیم. در مورد وزارت هم کافی است رئیس‌جمهور این باور و شجاعت را داشته باشد که از زنان بهره ببرد. من معتقدم زنان توانایی اداره تمام وزارتخانه‌ها را دارند.» در همین راستا هم شورای احزاب زنان اصولگرا روز دوشنبه بعدازظهر تشکیل جلسه داد و فهرست اعضای پیشنهادی برای چهار وزارتخانه کابینه دهم را با اکثریت آرا از سوی این تشکل نهایی کرد.

«فاطمه ایلشاهی» دبیر اجرایی شورای احزاب زنان اصولگرا با بیان این خبر گفت: «در این نشست با اکثریت آرا مرضیه وحیددستجردی برای وزارت بهداشت و درمان، منیره نوبخت برای وزارت آموزش و پرورش، مریم بهروزی برای وزارت دادگستری و الهام امین‌زاده برای وزارت امور خارجه معرفی شدند. هم‌چنین سلیحی‌فرد پیشنهاد شورای احزاب زنان اصولگرا برای سازمان بهزیستی بود.» این پیشنهادات در حالی انجام گرفت که شورا به این نتیجه رسید که رئیس سازمان محیط زیست و مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس مرکز امور زنان ابقا شوند.

وحیددستجردی می‌آید، لنکرانی می‌رود
اما تنها زنی که در چند هفته اخیر بیشتر از دیگر زنان احتمالی پیشنهادی از سوی محمود احمدی‌نژاد، نام برده شده است، دکتر «مرضیه وحیددستجردی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دوره چهارم و پنجم و جراح و متخصص زنان برای به دست گرفتن وزارت بهداشت است؛ زنی که نامش از سوی شورای احزاب زنان اصولگرا نیز برای رسیدن به این سمت به رئیس‌جمهور پیشنهاد شده است. انتخاب وحیددستجردی در حالی به مراحل نهایی در کمیته بررسی نامزدهای تصدی مسئولیت در کابینه دهم رسیده است که پیش از این از افرادی همچون «سیدشهاب‌الدین صدر» رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و «کامران باقری‌لنکرانی» وزیر کنونی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سخن به میان می‌رفت. اما از سوی دیگر در شرایطی نام وحیددستجردی از سوی برخی محافل اصولگرا برای به عهده گرفتن وزارت بهداشت به میان می‌آید که رئیس دولت نهم تا به حال چندین بار از باقری‌لنکرانی، وزیر کنونی بهداشت حمایت کرده است، تا جایی که در مناظره انتخاباتی‌اش با «میرحسین موسوی» و در پاسخ به انتقاد او مبنی بر استفاده نکردنش از کارشناسان، او را یک «نخبه» نامید؛ اما با این حال، گزارش‌های این روزهای خبرگزاری‌ها حاکی است که رفتن باقری‌لنکرانی از وزارتخانه بهداشت قطعی است و قرار است مرضیه وحیددستجردی به‌عنوان اولین زن وزیر در جمهوری اسلامی ایران این سمت را در دست بگیرد.

وحید‌دستجردی 50 ساله، متولد 1338 در تهران و فرزند دکتر وحیددستجردی رئیس فقید جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است. مرضیه وحید‌دستجردی از نظر تحصیلی، مدرک فوق‌تخصص انکولوژی زنان دارد و هم‌اکنون علاوه بر تدریس در دانشگاه، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر امور بین‌الملل آن است.

وزارتخانه‌هایی که زنانه می‌شوند
هرچند در چند ماه گذشته از سوی برخی کارشناسان اظهارنظرهایی مبنی بر ایجاد وزارتخانه زنان به میان آمده است، اما به نظر می‌آید با تمام این حرف و حدیث‌ها رئیس کابینه دهم ترجیح می‌دهد در حال حاضر که بحث ادغام وزارتخانه‌ها به میان آمده است، به جای ایجاد وزارتخانه‌ای جدید، تصدی یکی از همان وزارتخانه‌های قدیمی‌اش را به زنان بدهد. غیر از مرضیه وحیددستجردی که بیشتر از هرکس نامش از سوی محافل خبری برده می‌شود، نام‌هایی مانند «نسرین سلطانخواه» عضو شورای شهر تهران، «عصمت باروتی»، «منیره نوبخت» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، «مریم بهروزی» دبیر جامعه زینب (س) و «الهام امین‌زاده» نماینده مجلس هفتم از سوی محافل اصولگرا به عنوان زنانی که می‌توانند وزارت چند وزارتخانه را به عهده بگیرند، برده می‌شود.

الهام امین‌زاده در این مورد به «خبر» می‌گوید: «من درست نمی‌دانم احتمال اینکه نامم از سوی احمدی‌نژاد برای این وزارت مطرح شود چقدر است ولی در هرحال معتقدم دیگر وقت آن رسیده است که بنابر نیاز دولت و جامعه زنان و براساس اصل شایسته‌سالاری وزیر زن در کابینه وجود داشته باشد، حالا تعدادش زیاد مهم نیست.»

نسرین سلطانخواه که در حال حاضر عضو شورای شهر تهران است، جزو اولین کسانی بود که نامش از سوی محافل خبری و افراد نزدیک به دولت به عنوان زنی که می‌تواند مدیریت سازمان محیط زیست را از «فاطمه واعظ‌جوادی» بگیرد و حتی برخی هم از امکان رسیدن او به مرکز امور زنان ریاست جمهوری و یا وزارت آموزش و پرورش سخن می‌گفتند، اما نام او در فهرست نهایی پیشنهادی زنان اصولگرا جایی نداشت و این زنان ترجیح دادند «پروین سلیحی‌فرد» مسئول امور زنان صداوسیمای ایران را برای این سازمان معرفی کنند، هرچند برخی منابع هم از اعلام نام او از سوی شورای احزاب زنان اصولگرا برای سازمان بهزیستی خبر داده‌اند.

اما منیره نوبخت که عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان نیز است و در دوران چهارساله دولت نهم به بسیاری از برنامه‌های این دولت برای زنان مانند لایحه حمایت از خانواده انتقاد داشت، یکی از گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش است، هرچند در کنار احتمال ابقای علی احمدی، از بهروز همتی، معاون وزیر آموزش و پرورش در دوران نجفی که سابقه مدیرکلی در برخی استان‌های کشور را در کارنامه‌اش دارد به عنوان وزیر احتمالی یاد می‌شود.

مریم بهروزی که خیلی‌ها او را به عنوان زن اصولگرای حامی دولت می‌شناسند که خیلی اوقات یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ، از زنان پیشنهادی زنان اصولگرا برای تصدی وزارت دادگستری است، وزارتی که شائبه‌هایی نیز مبنی بر اینکه صندلی‌اش به «سعید مرتضوی» دادستان پرسروصدای این روزهای تهران برسد، وجود دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =