آرامگاه کوروش در شهر سفید اروپایی ها!

توریسم آنلاین در گزارشی به قلم حاجیه جعفرزاده نوشت:شهر سفید، محوطه مقبره سربازان گمنام،وصفش را شنیده بودم و حتی یکی دوتا از عکس هایش را هم در یکی از مجله های گردشگری دیده بودم اما تصور نمی کردم وقتی آن را ببینم باز هم تعجب کنم!

شباهت زیادی به آرامگاه کوروش داشت و آن طور که راهنمای گردشگریمان می گفت اقتباسی از آرامگاه کوروش خودمان است اما علت  آن نامشخص….

یک، دو، سه، چهار، پنج شروع به شمردن کردم و از پله هایش بالا رفتم، 36 پله را بالا رفتم تا به آرامگاه رسیدم. شاید باورش کمی سخت باشد ولی احساس کردم برای بار دوم به درون آرامگاه کوروش قدم گذاشته ام.

باز هم هیچ بود و هیچ…درون مقبره سربازان گمنام آوالا مانند اندرونی  آرامگاه کوروش خالی بود فقط با این تفاوت که دو ورودی داشت.اما اینجا بلگراد است، پایتخت کشور صربستان همان کشوری که بیش از 140 جنگ را تجربه کرده و 80 سال پیش بر فراز تپه ای به نام آوالا یادمانی برای کشته شدگان جنگ ساخته می شود. بنایی که به مقبره سربازان گمنام آوالا معروف است.

باورش اصلا سخت نیست، اهل سفرها می دانند چه می گویم.شباهت هایی که برخی از اماکن تاریخی با هم دارند، برخی اقتباسی اند و برخی هم چون هم دوره و در یک زمان ساخته شده اند بی شباهت نیستند.

برای نمونه هم می توان به بنایی از دوره هخامنشی به نام  آرامگاه دختر کوروش در استان بوشهر  اشاره کرد که شباهت بسیاری به آرامگاه کوروش در شهرستان پاسارگاد در فارس دارد، بی شک این شباهت به زمان ساخت  این آثار برمی گردد اما وجود ساختمانی که شباهت بسیاری به این آرامگاه داشته باشد آن هم  در اروپای شرفی کمی عجیب است. بلگراد یعنی شهر سفید. در نزدیکی این شهر منطقه ای با ارتفاع زیاد وجود دارد که به آن تپه آوالا می گویند، تپه ای که بر بلندای آن، آرامگاهی ساخته شده  که به یاد کشته شدگان جنگ جهانی اول بنا است. ساختمانی  از سنگ های سیاه  با دو درگاه ورودی که برای رسیدن به این بنا باید از  36 پله بالا بروید.

در کنار هر در ورودی هم 4 مجسمه سنگی با ارتفاع 3 متر دیده می شود که به عنوان ستون، سقف سازه را محافظت می کند. جالب اینجاست که این مجسمه ها، زنانی با لباس محلی و کاملا پوشیده و محجبه هستند.

در واقع این مجسمه ها نمادی از مادرانی است که سربازانی را تربیت کردند تا از کشورشان دفاع و جان خود را فدای وطنشان  کنند.

مقبره سربازان گمنام شهر سفید (بلگراد) یکی از جاذبه های دیدنی این شهر است و حتی  در بین مردم این شهر هم طرفداران بسیاری دارد.




1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1459832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =