امام جمعه موقت تهران گفت: تمام مراجع، تضعیف نظام اسلامی را حرام می‌دانند.

سید احمد خاتمی به ایسنا گفت: ما معتقدیم که حمایت از نظام اسلامی، صحه‌گذاری بر هر کاری که مسوولی در نظام اسلامی انجام دهد، نیست. چه بسا مسوولی در گوشه‌ای عملکرد نادرست دارد و این عملکرد نادرست باید دلسوزانه مورد نقد قرار بگیرد. بنابراین حمایت از نظام اسلامی آن نیست که هر کاری که مسوولی در این نظام انجام می‌دهد تایید شود. برخی از رفتارها مورد تایید و شایسته‌ی تقدیر است، ولی برخی از کارها مورد تایید نیست ،بلکه جای انتقاد دارد.

خاتمی افزود: ما معتقد نیستیم حمایت از نظام اسلامی به معنای تعریف و تمجید پیوسته است. ما معتقد به حمایت ناصحانه از نظام اسلامی هستیم و بر این اساس کارهای خوبی که انجام می‌شود، مورد تشویق قرار می‌گیرد و کارهای نادرستی که انجام می‌شود، باید مورد انتقاد دلسوزانه قرار بگیرد و این‌که کسانی حمایت را فقط به تعریف از مسوولان بدانند، سخن نادرستی است و اگر به عنوان یک هنجار نهادینه شود آفت است؛ چرا که این‌گونه تعریف و حمایت در واقع یک نوع تملق‌گویی است وکاری زشت است.

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم با بیان این‌که روحانیت همواره در حفظ نظام اسلامی در خط مقدم بوده است، گفت: تمام مراجع، تضعیف نظام اسلامی را حرام می‌دانند و این نشان‌دهنده‌ی این است که قاطبه‌ی روحانیت در سنگر حفظ نظام قرار دارند، لیکن این توقع که برخی دارند که هر کاری می‌کنند مورد تایید مراجع و عالمان دین باشد انتظار نابجایی است.

وی ادامه داد: روحانیت به عنوان نمادی که مستقل بوده و خواهد بود، به عنوان دیده‌بان بیدار اسلام و مکتب موظف است تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر، معروف‌ها را تایید و منکرها را مورد نهی قرار بدهد و این‌که گاهی مراجع در عرصه‌ی انتقاد وارد می‌شوند در راستای نصیحت ناصحانه است. مثلا بد حجابی که در برخی مواقع به بی‌حجابی کشیده می شود در شأن نظام اسلامی نیست و این موضوع رو به ازدیاد است و ما شاهد قدام شایسته برای مقابله با این ناهنجار نیستیم.

خاتمی افزود: متدینین از این موضوع ناراحت هستند و متاسفانه تا وقتی عالمی در این عرصه وارد می‌شود، از ناحیه‌ی کسانی که انتظار نمی‌رود، مورد نکوهش قرار می‌گیرند و تحلیل‌های نادرستی ارایه می‌شود.

وی در پایان گفت: روحانیت به عنوان نهادی مستقل، حامی نظام اسلامی بوده و حمایت ناصحانه را در دستور کار دارد.

/111112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =