۰ نفر
۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۸
نتایج دامن‌زدن به اختلافات علمی و سیاسی در بحران کرونا

نیاز حکومت به سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، از اصلی ترین شاخصه های اقتدار ملی محسوب می شود.

همه دستگاه های حاکمیتی و  تصدی گری باید برای جلب اعتماد مردم و صیانت از آن تلاش نمایند. اعتماد مردم به حاکمیت محصول اقدامات متفرق و گسترده ای است که در حوزه دستگاه های اداری اعم از، قضائی، تقنینی و اجرائی صورت می گیرد. نارضایتی های موجود درجامعه عمدتا ناشی از شکسته شدن اعتماد عمومی است. حتی در موارد متعارفی که اجتناب ناپذیر است جامعه دنبال نشان دادن عکس العمل است.

با همه مشکلاتی که مردم روزانه با آنها مواجه هستند هنوز امیدها به اقدامات و تلاش های پزشکان و متخصصان و مجموعه بهداشت و درمان کشور باقی است. این کورسوی امید برای مقابله با بحران کرونا را نباید از دست بدهیم. اختلافات اخیر وزیر بهداشت و درمان با معاون و برخی از مشاورین خود و توسعه اتهام پراکنی علیه همدیگر و ورود ناصحیح جناح های سیاسی به اینگونه مناقشات تخصص محور می تواند منجر به سوزاندن ریشه اعتماد عمومی مردم به نظام بهداشتی و درمانی کشور باشد.  امروز و با شرایط موجود کشور انتظار از عقلای مسئول اینست که جدایی بی سروصدا را پیش می گرفتند و نه رجزخوانی یاس آور علیه یکدیگر!

اعتماد مردم امروز برای پیروی از تصمیمات ستاد ملی کرونا و توصیه های وزارت بهداشت در مبارزه با این بلای خانمانسوز سرمایه اصلی است و تضعیف این اعتماد می تواند بحران های اجتماعی و اقتصادی را در پی داشته باشد. پس راه روشن و مبرهن است: باید مراقب بود این اعتماد چوب حراج نخورد!

اختلاف فنی و علمی پزشکان و متخصصان در زمینه نحوه مبارزه با کرونا و فرافکنی ها و علنی کردن اختلاف نظر ها و کشاندن آن به جامعه و ایجاد نگرانی در مردم حتی اگر علمی باشد عقلانی بنظر نمی رسد، مسئولیت بهداشت و درمان کشور با وزیر است و هرگونه نابسامانی و نارسائی را درحوزه درمان باید پاسخ دهد صرف نظر از اینکه معاونین او چه نظراتی داشته اند، چون قانون مسئولیت را برعهده وزیر گذاشته و اوست که دیگران را در حوزه مسئولیت خود به معاونت برگزیده است! بی تردید علیرغم تمامی تلاش ها با وجود ناهماهنگی های عجیبی که در داخل وزارت بهداشت در اتخاذ تصمیمات مهم ملی مطرح شده، عملکرد وزارت بهداشت و درمان با عنایت به نزدیکی آمار رسمی متوفیان ناشی از کرونا که به عدد 45 هزار نزدیک شده است چندان قابل دفاع نیست و ستاد ملی و اعتبار دولت امروز بستگی تام به رفع فوری تنش ها درحوزه بهداشت و درمان دارد.

دامن زدن به اختلافات چه علمی باشد چه رنگ سیاسی بگیرد ناخواسته نشانه رفتن اعتماد ملی مردمی است که این روزها با تبلیغات فراوان متقاعد شده اند که دستورالعمل های ستاد ملی کرونا را جدی تر بگیرند. انتظار می رود وزیر بهداشت نطق های آتشین خود را قبل از عمومی کردن با مشاوران امین و پزشکان متعهد درمیان گذاشته و چکش کاری کند و نگران سلب اعتماد مردم از کادر درمان کشور باشد که شبانه روزی آسایش و سلامت خود را وقف بیماران نموده اند. انتخاب واژه های مثبت و ادب تخاطب برای همه دوستداران میهن در حل مناقشات مختلف توصیۀ مکتب اسلام است. با طعنه ها و کنایه ها دردها تشدید می شود و اصلی ترین عنصر حیات اجتماعی مردم و اعتماد عمومی خدشه دار می شود .از خطر سلب اعتماد مردم نسبت به سازمان های حاکمیتی بخصوص تخصصی باید احساس خطر کرد! و وزارت بهداشت متولی یکی از دو نعمت مجهولی است که باید درحفظ سلامت جان مردم تمام تدابیر را بموقع اتخاذ نماید و از پشتوانه ستاد ملی کرونا و تصمیمات نافذ اجرائی آن که در حکم قانون برای مردم لازم الرعایه شده به نحو مطلوب بهره برداری نماید و حمایت همه جانبه رهبری و دولت را از اقدامات خود قدر بداند.

 سلامتی جسم و روح جامعه در حد امنیت مردم دارای اهمیت است که رسول گرامی اسلام(ص) درکلام حکیمانه خویش ما را بدان تذکر داده است:

«نِعْمَتَانِ‏ مَجْهُولَتَانِ‏ الْأَمْنُ وَ الْعَافِیَة»؛ دو نعمت است که ناشناخته است: امنیت و تندرستی.

* استاندار سابق سمنان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1460057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =