۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۹

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های نسل حاضر بالا رفتن سن ازدواج خصوصاً در میان دختران است.

 زمانی که در یک جامعه زنان در سنین بالای 27 و 28 سال ازدواج می‌کنند ناچاراً سن مادر شدن نیز به بالای 30 سال می‌رسد. بسیاری از کارشناسان درباره خطرات بالقوه این موضوع هشدار دادند و آن را تهدیدی برای جامعه امروز دانسته‌اند.

به اعتقاد این کارشناسان اگرچه در طول چند دهه انقلاب فرهنگی شگرفی در جامعه رخ داده و بسیاری از باورها دگرگون شده است اما زنان از لحاظ بیولوژیکی تغییری نکرده‌اند و با این تغییرات سازگاری پیدا نکرده‌اند.

به همین دلیل بسیاری از کارشناسان پیشنهاد داده‌اند باید آموزش‌هایی در این باره در سطح جامعه به انجام برسد تا آگاهی‌های عمومی در این مورد افزایش پیدا کند.

با بالا رفتن سن زنان احتمال مادر شدن آنها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و خطرات بارداری در این سنین ممکن است خطرات جدی برای آنها و فرزندانشان به همراه داشته باشد.

دکتر مارک همیلتون از مؤسسه تحقیقاتی باروری در انگلستان در این باره گفت: اطلاعات عموم مردم در این مورد بسیار کم است و متأسفانه ما شاهد اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه در سطح جامعه نبوده‌ایم. متأسفانه بسیاری از افراد تحصیل‌‌کرده هم در این باره اطلاعات درستی ندارند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

بسیاری از کارشناسان اجتماعی معتقدند باید از طریق روزنامه‌ها، مجلات و رسانه‌های جمعی درباره بالا رفتن سن ازدواج و به تبع آن بالا رفتن سن مادر شدن زنان به طور گسترده‌ای اطلاع‌رسانی شود تا جامعه امروز این موضوع را کاملاً درک کند.

البته دلایل زیادی در مورد به تأخیر انداختن سن ازدواج در میان زنان وجود دارد. بسیاری از زنان تمایل دارند دوران مجردی خود را تا حد ممکن ادامه دهند و طبق گفته خودشان از زندگی در این دوران لذت ببرند.

برای بسیاری دیگر ازدواج کردن به معنای از دست دادن شغل خود است. بسیاری از زنان اعتقاد دارند در صورتی که ازدواج کنند ممکن است موقعیت فعلی خود را در زمینه‌های شغلی از دست بدهند و دیگر مانند گذشته در کار خود پیشرفت نداشته و حتی ممکن است به خاطر خانواده خود شغل خود را رها کنند. شاید زمان آن رسیده باشد که در قوانین موجود تجدید نظر شود و جامعه ما با زنان جوان شاغل و دارای فرزند با محبت و مدارای بیشتری برخورد کند. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند نباید با این موضوع تا این حد ساده برخورد کرد. طبق تحقیقاتی در ماه گذشته توسط سازمان حقوق زنان به انجام رسید مشخص شد بچه‌دار شدن زنان ممکن است اثرات بسیار مهمی روی وضعیت اشتغال آنها داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد بعد از این که زنان شاغل صاحب فرزند می‌شود خود به خود ساعات حضور آنها در محل کارشان ممکن است کاهش پیدا کند و بازدهی و عملکرد آنها دستخوش تغییر شود.

البته اوضاع اقتصادی هم بسیار در این مورد تأثیر‌گذار است. زمانی که زن و شوهری با وجود کار فراوان از عهده تأمین مخارج زندگی خود برنمی‌آیند تصمیم می‌گیرند بچه دار شدن خود را تا حد ممکن به تأخیر بیندازند تا آمادگی بیشتری از لحاظ اقتصادی پیدا کنند.

ماری ماکلئوید مدیر اجرایی مؤسسه خانواده در انگلستان در این باره گفت: جامعه امروز بشر به طور شگفت‌آوری نسبت به دهه‌های گذشته تغییر کرده است. جامعه امروز به گونه‌ای ست که اکثر افراد در دوره سنی بین بیست تا سی سال آمادگی برای ازدواج ندارند و درصورتی هم که ازدواج کنند آمادگی بچه دار شدن ندارند. اکثر ما در جامعه امروز به شیوه‌ای زندگی می‌کنیم که اصلاً از زندگی خود لذت نمی‌بریم. دیگر خانواده‌ها مانند گذشته به مهم‌ترین کارکردهای خود که فرزند دار شدن و تربیت نسل آینده است اهمیت نمی‌دهند. دیگر زنان و مردان مانند گذشته برای پذیرش مسئولیت آمادگی ندارند و هر روز سن فرزندانی که با خانواده‌های خود زندگی می​کنند بالاتر می‌رود. امروزه شنیدن این موضوع که افرادی با وجود سن بالای 30 سال هم چنان با والدین خود زندگی می‌کنند و حتی از لحاظ مالی هم به آنها وابسته هستند چندان عجیب نیست.

همان طور که می‌دانیم با بالا رفتن سن زنان احتمال فرزند‌دار شدن آنها نیز به همان میزان کاهش پیدا می‌کند. امروزه ما شاهد زنانی هستیم که با موفقیت امتحانات مدرسه را سپری می‌کنند، به دانشگاه می‌روند، شغل خوبی پیدا می‌کنند و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی می‌کنند اما ناگهان در مقطعی از زمان متوجه می‌شوند آنها نمی‌توانند به چیزی که همیشه منتظرش بودند دست پیدا کنند. این زنان به دلیل سن بالای خود هرگز بچه دار نمی‌شوند.
امروزه تعداد زنانی که در کلینیک‌های زنان و زایمان به دنبال فرزند دار شدن هستند اما به دلیل سن بالای خود قادر به این امر نیستند و باید دست به خطر بزنند و ریسک این کار را بپذیرند رو به افزایش است.
این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای زنان امروزی باشد و شاید با اطلاع‌رسانی بیشتر تعدادی از آنها در شیوه زندگی خود تجدید نظر کنند.

گاردین/ 9 آگوست/ مترجم: ابوالفضل کریمی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =