دوچرخه و موتورسیکلت، بهترین وسیله در روزهای کرونا

با وجود گذشت چندماه از ورود ویروس کرونا به ایران و همه‌گیری آن، هنوز شاهد شیوع این بیماری هستیم. گرچه بررسی و اجرای طرح‌های مختلف توانسته به طور مقطعی بر میزان شیوع کرونا تاثیر بگذارد اما موفقیتی در برنامه‌های طولانی‌مدت نداشته‌ایم.

در این میان کارشناسان، ناوگان حمل و نقل عمومی را از کانون‌های مهم شیوع ویروس کرونا معرفی کرده‌اند و یکی از راه‌کارهای اقتصادی برای تردد در شهر و دوری از تجمع و ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی صحیح را استفاده از وسایلی همچون دوچرخه و موتورسیکلت می‌دانند.

اقداماتی همچون قرنطینه کوتاه‌مدت، الزام استفاده از ماسک و وسایل ضدعفونی، کاهش ساعت کاری کارمندان، چرخشی شدن ساعات کاری، تعطیلی مشاغل و کسبه‌ها، طرح فاصله‌گذاری در وسایل حمل و نقل عمومی و ... از جمله مواردی بوده که کمابیش از سوی مسئولین پی گرفته و رها شده است.

از آنجایی که تعطیلی کسب و کارها و مشاغل به صورت ۱۰۰ درصدی نبوده و کارمندان و شاغلان می‌بایست خدمات ارائه دهند، حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از پربحث‌ترین فضاهای انتشار ویروس کرونا میان کارشناسان معرفی شده است. چنانچه کارشناسان، ناوگان حمل و نقل عمومی را جزو مهم‌ترین کانون‌های شیوع کرونا معرفی و سهم آن را در انتقال ویروس بین ۲۶ تا ۲۷ درصد اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که رعایت فاصله اجتماعی، الزام استفاده از ماسک و وسایل ضدعفونی به طور کامل در وسایل حمل و نقل عمومی رعایت نمی‌شود و نظارت کاملی هم روی این سیستم وجود ندارد.

توصیه کارشناسان: استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی

اگرچه محدودیت‌های جدید تلاش دارد تا حضور و فعالیت‌های اجتماعی و همچنین تجمع افراد را تا حدود زیادی کاهش دهد، اما همچنان حضور حداکثری شهروندان در مترو و اتوبوس و تاکسی را شاهد هستیم. ناوگان حمل و نقل با کمبود وسیله نقلیه همراه است و  در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی موفقیت کاملی به دست نیاورده است.

همچنین مواجهه با فصل سرما هشدار مبتلا شدن به ویروس کرونا را بیشتر کرده است. چنانچه علیجان تبرایی، رییس انجمن ویروس‌شناسی ایران می‌گوید: آسیب‌پذیری سیستم تنفسی ما در فصل سرما بیشتر است چراکه با آمدن هوای سرد در مجاری تنفسی، قدرت مقابله بخش تنفسی با ویروس، باکتری و یا هر عامل عفونی دیگر کمتر می‌شود. وجود رطوبت و نور کم خورشید و قرارگرفتن در محیط‌های بسته از دیگر علل بالاتر بودن آسیب‌پذیری بدن انسان نسبت به ویروس در فصل سرماست.

در حالیکه شهرداری تهران، طرح ترافیک را لغو کرد تا شهروندان برای تردد در سطح شهر مجبور به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نباشند، اما پس از دوره‌ای کوتاه اجرای طرح ترافیک نیز مجدد از سرگرفته شد. 

کارشناسان این حوزه معتقدند با توجه به عدم مهار درست انتشار ویروس در حمل و نقل عمومی و فعال کردن مجدد طرح ترافیک، یکی از مفیدترین و اقتصادی‌ترین راه‌ها برای حفظ سلامت خود و رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از وسایلی همچون دوچرخه و موتورسیکلت است.

موتورسیکلت و دوچرخه، راهکارهای ارزان‌قیمت‌تر برای حفظ فاصله اجتماعی و تردد در شهر

نیاز به تردد در شهر و در عین حال حفظ فاصله اجتماعی باعث شده است بسیاری از شهروندان امریکا و اروپا بیشتر به این وسایل روی بیاورند. علاوه بر افرادی که سال‌ها از دوچرخه و موتورسیکلت استفاده می‌کنند، بسیاری از امریکاییان برای اولین بار است که در دوران همه‌گیری کرونا از این وسایل استفاده می‌کنند چون معتقدند با خیالی آسوده‌تر رفت و آمد کرده و به سلامت خود و شهروندان دیگر هم کمک می‌کنند.

باتوجه به افزایش قیمت‌های عجیب خودرو در ایران، دوچرخه و موتورسیکلت به نسبت اقتصادی‌تری است و می‌تواند قشر وسیعی از جامعه را دربرگیرد. اما پیش از استفاده از این وسایل، لازم است راکبان حواس‌شان به تمام موارد ایمنی و قانونی این وسایل نقلیه باشد از جمله اینکه تا حدممکن انفرادی و تک‌سرنشین باشند، کلاه ایمنی و پوشش‌های استاندارد داشته باشند، در تقاطع‌ها و جاهای شلوغ از عابران و دیگر وسایل نقلیه حداقل یک و نیم متر فاصله بگیرند و تمام مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1462001