۱۰ نفر
۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
مبارزه با وکلای دادگستری؛چرا؟

آنچه این روزها با عناوینی چون مخالفت وکلا با طرح کسب و کار،الزام وکلا به قرارداد الکترونیکی و...نقل خبرگزاری ها و رسانه ها منتشر شده،موجب این تصور اشتباه را پدید آورده است که وکلای کانون وکلای دادگستری سنگ خویش را به سینه می زنند.

لذا در راستای روشنگری و شفافیت مسئله لازم است در پاسخ به ادبیاتی که اتفاقات اخیر را حمله همه جانبه به وکلا تلقی می کند یا در تیتری درشت خوشحالی خویش را اینگونه بروز می دهد که بالاخره فشارهای چند جانبه مجلس،قوه قضاییه،دارایی و..انحصار وکلا را خواهد شکست به دو نکته اشاره کرد:

نکته ی اول:وکلای دادگستری خاصه آنان که با قلم خویش سعی در طرح مشکلات و تبعات آتی برنامه ها و طرح های بدون پشتوانه دارند، غالبا از پیشکسوتان حرفه وکالت هستند که غالبا بیش از دو دهه است که در این حرفه مشغول فعالیت اند. لذا ورود حداکثری و بدون ضابطه ی  اشخاصی که قادر نیستند با شرایط فعلی در آزمون کارآموزی حداقل نمره(9تا10از20) را کسب کنندهیچ خللی به زندگی شخصی ایشان در حرفه وارد نمی کند. پرواضح و مبرهن است وکیلی که پس از بیست سال نتوانسته است در حرفه خویش موفق شود از این پس هم نخواهد توانست کاری از پیش ببرد لذا چنانچه نگرانی و دغدغه ی این دسته امور شخصی است همان بهتر که ورود به حرفه بدون ضابطه وکاسب کارانه شود.

اما جهت تشحیذ ذهن آن عده ای که از انصاف بویی برده و در مقام ادای تکلیف نسبت به جوانانی که به طرق مختلف حرف و خواسته ی خویش را به متولیان کانون وکلا منتقل می کنند لازم است بی پرده گفت:نگرانی و دغدغه ی آنان که در این مقطع زمانی خواب و خوراک را بر خود حرام کرده و با تمام توان سعی در روشنگری دارند،همانی است که برای احیاء و نگهبانی اش شرافت خویش را وثیقه نهاده اند،یعنی عدالت و احقاق حق . آنان که بر طبل تو خالی انحصار و...می کوبند پاسخ دهند که آیا عدالت است برادر و خواهر من و شما که با ساعت ها تلاش و مطالعه در ازمون وکالت پذیرفته شده اند موازی با اشخاصی که یک دهم ایشان نمره و امتیاز لازم را دریافت نکرده اند هر دو متصف به عنوان کارآموز وکالت شوند؟ برخلاف برخی سم پاشی های رسانه ای که مخالفت وکلا با طرح و ایده های اخیر را غیر مستند وفاقد استدلال تلقی می کنند باید گفت: تا به امروز وکلای دادگستری به انحاء مختلف دلایل و مستندات قانونی مخالفت خویش با چنین ایده هایی را ارائه کرده اند و همانگونه که در ادوار گذشته در مناظره و گفت و گوی رسانه ی ملی مشخص شد ادعای کدام گروه فاقد استدلال و مستند قانونی است باری دیگر این دسته از بازماندگان آزمون را ابتدا به مطالعه و سپس به مناظره دعوت می کنیم.

اگر مدعی هستید وکلا با حجم بالای مطالب سعی در توجیه رفتارخویش دارند، شما که با شنیدن اخبار هجمه ها و چالش های نهاد وکالت پای کوبی و شادی می کنید،بفرمایید در صورت تصویب چنین طرح هایی چه عایدی نصیب مردم و البته قاطبه ملت می شود؟حتما منظور از ملت را می دانید،یقینا منظور نظر آن عده ی اندکی نیستند که پس از سال ها حضور در آزمون موفق به اخذ حداقل نمره قبولی نشده،به عوض تلاش موثر و رفع کاستی های علمی خویش مسیرعوض کرده ، در قالب مشاور برخی حضرات کنار گوش ایشان اکاذیبی چون انحصار و...را می خوانند تا مصداق عینی دور زدن قانون را برای منافع شخصی رقم بزنند.

تا به امروزسعی شده در حد بضاعت اندک خویش آنچه به عنوان تکلیف حرفه ای می دانستیم بیان کنیم و بنا بر تکلیف شرعی نیز بنا بر قول پرودگار متعال که می فرماید:ذکر فان الذکری تنفع المومنین(آیه 55سوره مبارکه نور) عواقب چنین تصمیمات بدون کارشناسی را تذکر داده لذا در پیشگاه خداوند باریتعالی وجوانان این سرزمین که با هزاران امیدواری،مشقت و سختی آموختن را تحمل کرده اند خودمان را بری الذمه دانسته ادامه ی چنین مباحثی را توهین به شعور مخاطب تلقی کرده،لذااز این رفتار ناشایست حذر می کنیم و قضاوت را به تاریخ واگذار می کنیم .

اما نکته ی دوم از باب اطلاع جوانان و مردم شریف عرض می شود که ظرفیت پذیرش کانون های وکلا توسط کمیته ی سه نفره ای اعلام می شود که دو عضواین کمیته از قوه قضاییه و یک عضو نماینده کانون وکلا هستند.پس از تعیین تعداد ظرفیت هر کانون آزمون توسط سازمان سنجش برگزار و داوطلبان پذیرفته شده حین طی دوره کارآموزی نزد وکلای سرپرست ،می توانند در برخی پرونده ها اعلام وکالت کنند. اما آنچه لازم است به صورت واضح و روشن گفته شود نمره قبولی افراد پذیرفته شده است که:در شرایط فعلی اشخاصی در آزمون کارآموزی وکالت پذیرفته می شوند که به طور متوسط حداقل میانگین نمره9تا11ازبیست را در آزمون اخذ کنند.مستند به اسناد موجود در چند سال گذشته بالاترین نمره افراد پذیرفته شده حدود نمره 17از بیست و حداقل آن البته با توجه به ظرفیت هر کانون و تعداد داوطلبان حدود9 بوده است.با این وصف قضاوت کنید کسانی که قادر به اخذ نمره9ازبیست نشده اند آیا شایسته حضور در عرصه دفاع از جان و مال و ناموس مردم هستند؟در طرح مورد بحث ،مجلس نشینان در صدد تصویب قانونی هستند که هر داوطلبی با میانگین نمره 6تا7از بیست موفق به اخذ پروانه وکالت شود.

با وضعیتی که این روزها بر فضای دانشگاه ها حاکم است و ورود به برخی دانشگاه ها از ورود به مهد کودک نیز ساده تر شده است تصور کنید در سال های آتی چه کسانی با پروانه وکالتی که با نمره6اخذ نموده می خواهند از حقوق من و شما دفاع کنند. قابل توجه است که بیست سال پیش نیزعده ای به همین بهانه انحصار و...طرح تاسیس نهاد موازی تحت عنوان مرکز مشاوران(که امروز مرکز وکلا قوه قضاییه نام دارد)قوه قضاییه را ارائه ومدعی شدند با وجود چنین مرکزی انحصار وکلا شکسته شده،اشتغال جوانان رونق می یابد و این تجربه ی مشابه در بیست سال گذشته موید این است که عده ای عادت کرده اند بدون زحمت وبا سوء استفاده از برخی روابط به منصب و موقعیتی برسند در غیر اینصورت این شما و این مرکز وکلای قوه قضاییه که مدعی بودید انحصار کانون وکلا را شکسته است چرا در آزمون این مرکز قبول نمی شوید؟نه برادر عزیز مشکل در انحصار جعلی و ساخته ی ذهن شما نیست،مشکل جای دیگری است که خودتان بهتر از هر کسی می دانید کجاست،کافی است کمی همت کنید تا پیدایش کنید.

^وکیل پایه یک دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1462203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    21 50
    وکیل فقط پول رو میشناسه واونایی که موفقند بیشتر به قاضیها شریکند ما وکیل خوب نداریم مدرکش اینه زندانها و شکایت ها
    • علی IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      4 2
      کافر همه را به کیش خود پندارد تو برو خود را باش
    • مهدی IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      1 4
      شما خودت شغلت چی؟ حتما خودت و دوربریات هرشغلی هستن دزد و کلاهبردار و بیسوادن!! همرو به یک جوب زدن یعنی ته بیشعوری چون همه جوامع و اقشار و مشاغل بد وخوب دار و نه میش گفت همه بدن و نه میش گفت خوب. باید گشت خوابارو پیدا کرد نه همرو به یک چوب زد
  • رضا IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    6 2
    وکیل فقط پول میشناسه ...تمام
  • رضا IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    6 2
    وکلا اسباب دست ثروتمندان و زورمدارانند و کجا به مردم محروم و ضعیف کمک کرده اند با رانت بازی هم میخواهند نگدارند تعدادی جوان تحصیل کرده هم نتوانند کار کنند تا شاید کمکی به اقشار محروم جامعه بشود
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      2 2
      دوست عزیز . من خودم یه وکیلم. پیش اومده که در برخی پرونده ها حق الوکاله هم نگرفته ام بلکه هزینه دادرسی موکلم رو هم خودم پرداخت کردم تا به حقش برسه . لطفا قضاوت کلی نکنید.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    4 0
    یک نکته به مطالب فوق باید افزوده شود و آن این که مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه به اعتبار قانون برنامه سوم پنجساله مجاز به برگزاری آزمون بود و پس از انقضاء مدت پنج ساله قانون مذکور ماده 187 قانون یاد شده در قوانین بعدی تنفیذ نشده و تمام اقدامات مؤخر بر انقضاءقانون برنامه پنج ساله سوم توسعه خلاف نص قانون است و لازم است مدعی قانونمداری بر آن ورود نمایند و محل تأکل است که چرا ریاست محترم قوه قضائیه و مقننه ساکت هستند
  • حی IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    7 1
    فقط جیب مردم بدبخت رو خالی میکنن و بی سوادن اکثرشون
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    4 1
    با این کارشون در حق ما مردم ظلم میکنن
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    6 1
    ما مردم چه گناهی کردیم که برای حل مشکلمان باید بریم؟ پیش وکیلی که هیچ اطلاعات علمی نداره و پول ما رو بگیره و وقتی در پرونده موفق نشد بگه تمام تلاشم رو کردم،این وسط من بازنده ام که هم پولم و از دست دادم وهم در پرونده محکوم شده ام،ولی اگر شخصی با اطلاعات علمی بالا وکیل بشه دیگه منه ارباب رجوع دقدقه این که آیا وکیل منتخبی من ازین نمره ۶ ها هست یا نمره ۱۷ ندارم من به عنوان عضوی از این جامعه میگم کمی کارشناسانه عمل کنین ،
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    5 0
    احسنت اصل مطلب رو بیان فرمودند کسی که بانمره ۶ و۷ به کسوت وکالت راه یابد قطعا منتظر ورود در رانت واعمال نفوذ دردستگاه قضا بطور غیر قانونی نیز باید بود
  • حسین IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    1 4
    درود بر وکلای شریف و زحمتکش دادگستری . واقعا این روزها جذب وکیل از طرف کانون وکلا و قوه قضائیه خیلی زیاد شده و من علتش رو متوجه نمیشم که چرا باز هم میگن که تعداد وکیل کمه. یه قدم توی خیابون بزنید متوجه تعداد خیلی زیاد وکلا خواهید شدکه بنده خداها خیلی هاشون پرونده های بسیار کمی دارن . امیدواریم قوه قضائیه به این وضعیت سر و سامان بده و امنیت شغلی وکلا نیز حفظ بشه
  • رها IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    3 2
    لطفا در ارسال مطلب، دقت بفرمایید. طرح دعاوی و وضعیت زندان ها، چه ارتباطی به عملکرد وکلا داره؟
  • غلامرضا زاده گل IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    4 8
    دفاع از جان مال وناموس مردم، دانش و تعهد لازم دارد. کسیکه نتوانسته نمره9و10از 20 را بیاورد وبارها هم درآزمون شرکت کرده و موفق نشده، بهتراست در مشاغل حساس قضاوت ووکالت نباشد. ایندو اموری تخصصی و پیچیده هستند و نیاز به دانش حداقلی دارند.
  • عبدالمالک شه نوازی IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 1
    وکلای از جانبازان شیمیایی وجبهه با مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وکیل قبول نمی کند
  • محمد IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    5 1
    من وکیلم و اصلا برام مهم نیست که کل دانشجویان حقوق وکیل بشن. چه اونایی که دولتی خوندن چه آزاد، چه غیرانتفاعی وپیام نور وحتی این دانشگاه های من در اوردی جدید.میدونین چرا مهم نیست، چون من کار و اعتبار خودمو دارم و باجلب رضایت موکلین جا افتادم.واقعا این دوستانی که تا الان نه مشاوران قبول شدن ونه کانون وکلا اگر وکیل بشن چه مشکلی می تونن برای من و یا امثال من ایجاد کنن.اینهاقطعا باید یه جورایی گلیم خودشان را از آب بیرون بکشن. همین الانشم مردم میرن سراغ قدیمی ها و استخوان ترکونده های وکالت. حالا فکر کن خیل حقوقدان که نه ولی حقوقخوان هم اضافه بشه. قطعا برخی باید ادعاهایی را مطرح کنن که بتونن موکل جذب کنن و اینجاست که مشکلات بانیان رفع انحصار قطعا شروع میشه.چون دیگه نمی تونن بگن به ماچه. اونوقت باید پاسخ آنچه که کردن را بدهند.من بشخصه برای اون چیزی که زحمت کشیدم وبدست آوردمش ارزش قائلم و قطعا اونو دراختیار کسی که حتی صلاحیت پایین ترین نمره آزمون وکالت را نداره نمیذارم. قطعا مردم هم متوجه هستن که کجا بایدبرن.همین چیزی که الان جریان داره. وکیل واقعی شناختنش راحته، ببین کدام دفتر شلوغتره.
  • ح IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    3 0
    ای کاش انسانيت در الویت سنجش قرار می گرفت
  • مشاور حقوقی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    6 1
    اولا کانون مغازه باز کرده ، ثانیا وکلا فقط تو فکر جیب مردم هستن ن حق مردم ضمنا وقتیکه حق الزحمه از مردم دریافت میشه حتی اگر قرارداد بصورت الکترونیکی باشه بازم کار خودشون و روال خودشون را ادامه میدن خواهشا با این رویه دست وکلایی که حق مردم را تضییع میکنند کوتاه کنید ، فقط تو فکر مردم باشید
  • محمد IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    5 0
    بعضی وکلا فقط منتضرند تا یکی از اعضای خانواده با یکی دیگه مشکل داشته باشه اون خانواده را راحت از هم میپاشند این وسط فقط پول واسشون مهمه
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    5 1
    وقتی پزشکی بدون علم طبابت کند جان مردم در خطر هست وکیل بدون علم هم باعث خطر مال وعابرو وجان مردم است پس باید برای اعطای پروانه وکالت حتما افراد باسواد که از طریق آزمون انتخاب میشوند در نظر گرفته شود
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    7 1
    شما چطور وکیل هستی که در پایان جملات جرات حرف زدن و نام بردن نداری اگر نداری خب از اول اقدام نکن آقای وکیل و همکاران منحصر به فرد شما باید بدونن که وکالت ارث پدری شماها نیست در ضمن معاونت حقوقی قوه قضاییه هم باید بدونه ایراد طریق نظارت بر وکلا نیست اشکال عدم آگاهی مردم از قوانین ،بجای برخی برنامه‌ی مسخره در صدا و سیما کلاس قانون برای عمو مردم بزران و راه شکایت یا گزارش علیه وکیل و قاضی و.....را به مردم بیاموزند
  • هادط DE ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 1
    بله اجازه دارید نفس بکشید ولی آزادی نفس کشیدنتان تا جایی باید باشد که کپسول اکسیژن دیگران را ندزید
  • پریسا IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    4 2
    برای ورود به هر حرفه ای یکسری مقدماتی لازم است . ورود به حرفه وکالت که شغل نیست فن است مستلزم یکسری آمادگی ذهنی از جمله اطلاعات سرشار برای گذراندن آزمون وکالت و طی دوره کارآموزی میباشد عجیب است که با لیسانس گرفتن با سن ۲۱ ساگلی منصب وکالت یا مشاوره حقوقی غصب شود با عناوینی مثل کسب و کار...خدا بیامرزوت عدل السلطنه ..کاتوزیان ..امامی .. التماس کمی تعقل و تقکر قبل گفتار و اقدام
  • س.جولایی IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 0
    کاش یه نفر تو استان ایلام بازرسی پروندها کنه ببینه چه خبره
  • سیاوش IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 1
    افرین . کسانی که قدرت کسب حداقل ۱۰ را ندارند لیاقت و شایستگی این ردا را ندارند.
  • غلامرضا زاده گل IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 2
    سلام. شما رسانه هستید. چرا جانبدارانه نظرات رو میذارید. ازفلسفه ی وجودی حرفه ای خود دور شده اید.
  • علی FR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 2
    مشکل مردم کمبود وکیل نیست ، مشکل مردم کمبود وانحصار پزشکی هست که پزشکان پدر مردم را درآوردند ، اصلا مراجعه ب وکیل برای اکثر مردم در مدت زندگیشون رخ نمیده ولی پزشکی حتما ونیاز روزمره مردم هست. امیدوارم ک انحصار و رانت ومافیای پشت پزشکان وخصوصا دندانپزشکان شکسته بشه
  • مسعود IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 1
    اکثر وکلا درایران البته به ظاهر اسلامی وعدالت پیشه .بدون در نظر گرفتن وجدان .خدا شناسی وحق طلبی .دین آخرت ووجدان وشرافت خود را برای حق اوکاله میفروشند وکاری با ضایع شدن حقانیت دعوا ندارند وفقط وفقط برای پول وگرفتن رای از هرطریقی .با پارتی بازی واعمال نفوذوداشتن رانت در دادگاهها وعدم آگاهی طرف دعوا آخرت و......خودرا به حقالوکاله میفروشند.نتیجه میشود همین نارضایتیها وحق خوریها وکمک به ظالم وظلم پروری .در این مملکت ظاهرا شیعه .شیعه بودن .حقانیت امام علی بخوره تو کمر تمام قضات وپرسنل ووکلای فاسد
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    والله باید قوه قضاییه نظارت قاطع وجامع برکارکرد وکلا داشته باشد چرا که خیلی ازاین وکلا راه برای کسب درآمد وتجارت درپرونده موکلان خودبه سمت وسوءبیراهه میروند
  • مهرداد IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    در یک پرونده ملکی با اطلاعات و مطالعه و پیگیری خود پیروز قطعی پرونده شدم. در پرونده دیگری که آنهم‌ملکی و آسان تر از پرونده قبلی بود وکیل گرفتم. هم در دادگاه بدوی و هم در تجدیدنظر متاسفانه باختم در حالیکه طرف مقابل هم وکیل نداشت!!!. چون وکیل فقط مطالبه پول از بنده داشت و از نظر سواد حقوقی ضعیف بوده و دفاعیات عامیانه داشت...وکیل مرحله تجدیدنظر قاضی بازنشسته بود!!!!