۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۵

ماری فرانس پیزیه یکی از بازیگران مطرح سینمای فرانسه که سابقه همکاری با فیلمسازانی چون فرانسوا تروفو و ژاک ریوت را داشت، از دنیا رفت.

به گزارش خبرآنلاین، جنازه پیزیه یکشنبه صبح در خانه او در شهر مدیترانه‌ای تولون در جنوب فرانسه پیدا شد. او 66 ساله بود.

علت مرگ ماری فرانس پیزیه تا غروب رو یکشنبه اعلام نشد، اما دادیار یک دادگاه محلی گفت به نظر نمی‌رسد جنایتی صورت گرفته باشد.

پیزیه قرار بود این ماه برای شرکت در مراسم تقدیر از ژان-پل بلموندو، بازیگر فرانسوی در جشنواره کن حاضر شود.

او متولد سال 1944 در دالات در هندوچین (اکنون ویتنام) و دانش‌آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه پاریس بود. فعالیت بازیگری پیزیه از سال 1961 آغاز شد و این زمانی بود که فرانسوا تروفو، فیلمساز پیشرو موج نو سینمای فرانسه عکسی خانوادگی از او را که در نیس گرفته شده بود، دید.

پیزیه اولین بار در فیلم کوتاه «آنتوان و کولت» ساخته تروفو نقش‌آفرینی کرد که یکی از پنج فیلم کوتاه او تا هنگام بازی در فیلم بلند «عشق در بیست سالگی»‌ به کارگردانی تروفو در 1962 بود. پیزیه بعدها با فیلمسازان شاخصی چون لوییس بونوئل، ژاک ریوت، آلن روب گریه، هانری ورنوی و بخصوص آندره تشینه همکاری کرد.

او دو بار هم برنده جایزه سزار بهترین بازیگر زن مکمل شد که از آن معادل فرانسوی اسکار یاد می‌شود؛ یک‌بار در 1976 برای بازی در فیلم «پسر عمو، دختر عمو» و یک بار هم در 1977 برای فیلم «سبک باروک».

پیزیه در 1982 در کمدی اکشن «L'as des as» مقابل بلموندو نقش‌آفرینی کرد. بازی پیزیه در «پسر عمو، دختر عمو»  و موفقیت این فیلم در ایالات متحده او را به هالیوود کشاند و در 1978 در تریلر رومانتیک «طرف دیگر نیمه‌شب» مقابل دوربین رفت.

«بوسه‌های ربوده‌شده» و «سلین و ژولی قایق سواری می‌کنند» از دیگر فیلم‌های پیزیه است.

ونسان پرو که در فیلمی مستند درمورد بلموندو با پیزیه مصاحبه کرده بود، او را «فردی بشاش، فرهیخته، باهوش و مملو از حس شوخ‌طبعی» دانست.

نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه هم در بیانیه‌ای از پیزیه به عنوان «نوعی برازندگی به تمام معنا که حاصل نهایت سادگی بود» تجلیل کرد.

خبرگزاری فرانسه / 24 آوریل

54

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =