خرید عسل وحشی از دروغ تا واقعیت | عسل وحشی چیست؟

بطور ساده می توان گفت عسل وحشی عسلی است که زنبورها، با نژادهای مختلف، در طبیعت  و بدون وجود مدیریت انسانی درست می کنند.

بدون حضور زنبوردار کلنی خود را ساخته اند و در زندگی خود غرق هستند. شکار عسل یکی از روش های بهره برداری از انواع زنبورهاست و اغلبِ این زنبورها قابل نگهداری توسط زنبوردار نیستند. نژادهای مختلفی از زنبورها قربانی شکارچیان می شوند. از جمله نژاد فلورا در عمان و زنبورداری قایقی در جنوب شرقی آسیا که نژاد دٌرساتا را هدف قرار می دهد. علاوه بر این زنبورهای بدون نیش نیز از قربانیان شکارچیان عسل هستند.

آیا عسل وحشی واقعا وجود دارد؟

تا وقتی زنبورها وجود داشته باشند عسل وحشی نیز وجود دارد و هستند کسانی که به شکار محصولات آنها می پردازند. وای به روزی که دیگر نباشند. همین که بدانیم یک سوم غذایی که میخوریم وابسته به گرده افشانی زنبورهاست و به عبارتی ۷۰ محصول از ۱۰۰ محصول خوراکی اصلی انسان از گرده افشانی زنبورها حاصل می شود بهانه خوبی است برای اینکه قبل از تصمیم به خرید عسل وحشی و به خطر انداختن زندگی زنبورها، پول و سلامتی تان این نوشتار را تا انتها بخوانید.

همانطور که گفتیم عسل وحشی وجود دارد و هیچ کس منکر آن نیست اما در طول تاریخ ثابت شده است که عسل وحشی همواره توسط افراد کم بضاعت و به عنوان سریع ترین راه برای رسیدن به پول برداشت می شود. تا وقتی که خرید عسل وحشی طرفدار داشته باشد، شکار عسل برای شکارچیان نیز راهی کم هزینه و پر سود بحساب می‌آید. اما مراقب باشید...

شک و شبه در بازار عسل نباید شما را به پرداخت هزینه بیشتر و خرید چنین عسل هایی که صرفا ممکن است نام جذابی داشته باشند سوق دهد. چرا که استقبال مردم از پرداخت هزینه های گزاف، زمینه های تقلب در بازار عسل های وحشی را نیز داغ کرده است. از آنجایی که شکارچیان عسل به جذابیت ظاهری عسل وحشی واقف هستند و از طرفی یافتن این نوع عسل ها اصلا کار راحتی نیست، با استفاده از ترفندهایی زنبورها را مجبور به ساخت کندو در اطراف یک تکه چوب می‌کنند و بدون اینکه منشاء تغذیه زنبور مشخص باشد آن را با قیمت گزاف و به عنوان عسل وحشی میفروشند.

علاوه بر آسیبی که شکارچیان دروغین به سلامت خریدارانشان وارد می کنند سایر شکارچیان نیز بعضا آسیبی جبران ناپذیر به طبیعت و به زنبورهای وحشی وارد می کنند. اگر کلیپ های شکار عسل را با دقت ببینید متوجه می‌شوید که زنبورهای زیادی با تخریب کلنی از بین می‌روند. همچنین مواردی از آتش سوزی جنگل ها به دلیل استفاده نادرست اخیرا آموزش های زیادی ارائه شده است تا شکارچیان که اغلب جزء افراد کم اطلاع در مورد زنبور هستند از این کار اجتناب کنند و یا شکار خود را بدون تخریب کل کلنی انجام دهند. بخش هایی از کلنی که میزبان نوزادان است را دست نزنند و فقط بخش هایی که عسل ذخیره شده است را بردارند. اما اغلب در سطح تئوری انجام می شود و نه در عمل.

تفاوت عسل وحشی با سایر عسل ها در چیست؟

عسل وحشی از دسته عسل های چهل گیاه است

عسل های چهل گیاه به عسل هایی اطلاق می شود که زنبورها از گیاهان متفاوت موجود در منطقه تغذیه کرده اند و آن منطقه گیاه غالبی نداشته است. در حالی که عسل های تک گل به عسل هایی گفته می شود که منطقه وسیعی از محل حضور زنبورها، بالغ بر ۷۰%، پوشیده از یک گیاه خاص باشد. برای مثال در دشت های جنوب کشور که درخت کنار پوشش اصلی آن است، عسل برداشت شده را به نام عسل کنار یا عسل سدر ایرانی میشناسند. رنگ، طعم و عطر متفاوت این عسل ثابت می کند که عسل ها می توانند تحت تاثیر گیاه و از یکدیگر متفاوت باشند. بنابراین خواص منحصر به فردی نیز خواهند داشت که برگرفته از همان گیاه است. به همین دلیل است که از عسل های تک گل با عنوان عسل های درمانی نیز یاد می کنند.

قیمت های نامتعارف عسل های وحشی

عسل وحشی در طبیعت بسیار محدود و یافتن آن بسیار دشوار است و در برخی مناطق حتی خطراتی برای انسان ایجاد می کند. اغلب عسل های شکار شده به مصرف محلی می رسد و مقدارش آنقدر نیست که به تولید انبوه و فروش سراسری برسد. برخی افراد تصور می کنند هرچه قیمت بالاتری پرداخت کنند می توانند مطمئن باشند که عسل مرغوب تری می خرند که این تصور کاملا اشتباه است. کمیاب بودن عسل وحشی و تمایل مردم به پرداخت مبالغ گزاف منجر به پا گرفتن تقلب در تهیه این نوع از عسل ها نیز شده است.

متقلبانی که با بکارگیری روش هایی زنبورها را وادار به ساخت عسل در اطراف یک تکه چوب می کنند تا بتوانند آن را به عنوان عسل وحشی با قیمت بالا بفروشند. مردم ناگاه نیز گول ظاهر را میخورند و تصور میکنند این کندو از دل طبیعت شکار شده است در حالیکه مشخص نیست فرد متقلب چه خوراکی به زنبور داده است. اینگونه است که جیب هایشان را پر می کنند و آسیب جبران ناپذیری به اعتماد و سلامت مردم می زنند.

از حیص تغذیه زنبور نمی توان تفاوتی بین عسل وحشی و سایر عسل های درمانی ایران تفاوتی قائل شد

تغذیه زنبور حرف اول را می زند. زنبورها برای ساخت عسل نیاز به شهد گل دارند. پس فرقی نمی کند در کندوی زنبوردار باشند و یا بالای درخت، مهم آن است که از گل های کدام منطقه تغذیه کرده اند. اغلب اوقات محل استقرار زنبورهای وحشی در مناطق متنوع گلی ساخته می شود و در نتیجه اغلب عسل وحشی به عنوان عسل چهل گیاه شناخته می شود. در حالیکه زنبورداران برای استحصال عسل های درمانی، کندوهای خود را به محل هایی با پوشش گیاهی خاص کوچ می دهند تا برای مثال عسل گون حاصل شود. عسل گون به عسلی گفته می شود که از منطقه ای با پوشش ۷۰ درصدی گل گون حاصل شده باشد.

خرید عسل طبیعی راحت تر از همیشه

این باور که عسل طبیعی یافت نمی شود باوری اشتباه است که هر روز توسط متقلبان به مردم القا می شود و ضعف فعالیت زنبورداران به این امر دامن زده است. اما برندهایی مانند سفیدانه به نشانی https://sefidaneh.com/ که در فروش اینترنتی انواع عسل طبیعی فعالیت می کنند ثابت کرده اند که خرید عسل طبیعی می تواند بسیار امن و دست یافتنی باشد. عسل های طبیعی ایران به لطف پوشش گیاهی متنوعش جزء شناخته شده‌ترین عسل ها در دنیا هستند. عسل های تک گل مانند عسل گون، عسل کنار، عسل آویشن، عسل گشنیز و ... از جمله عسل های درمانی این برند خوش نام هستند که تمامی آنها با ضمانت بازگشت وجه به سراسر ایران ارسال می شوند.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1462855