بازار سکه و دلار تا یلدا به کدام سمت می‌رود؟آخرین قیمت‌ها پیش از ١٧ آذر

دنیای‌اقتصاد نوشت: در بازارهای جهانی، دلار سیر نزولی گرفته است؛ ولی روند این ارز در بازار داخلی تا انتهای پاییز تا حد زیادی به رفتار معامله‌گران در مرز ۲۶ هزار تومانی بستگی دارد؛‌ درصورتی‌که دلار از مرز یادشده عبور کند، سناریوهای افزایشی فعال خواهد شد که سقف بالای ۲۷ هزار تومان را هدف گرفته‌اند.

درصورتی‌که بازار پشت خط یادشده باقی بماند، دو سناریوی ثبات یا ریزش قیمت فعال می‌شود. فعالان تصور می‌کنند کف محکم تا یلدا کانال ۲۴ هزار تومانی خواهد بود. تسویه دلاری شرکت‌ها در مقابل کاهش تنش‌های سیاسی دو عامل متناقض در روند آینده بازار خواهند بود.

وضعیت بازار ارز و سکه تا پایان پاییز به چه صورت خواهد بود؟ آیا یک‌بار دیگر نوسانات پردامنه مهرماهی به بازار حمله خواهند کرد یا ثبات نسبی توام با کاهش قیمت بازهم ادامه خواهد یافت؟ شانزدهمین روز آذرماه حکایت از احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها داشت. سکه در این روز با ۳۵۰ هزار تومان افزایش از مرز ۱۲میلیون تومانی عبور کرد و به بهای ۱۲‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان رسید. در همین روز، دلار با ۱۵۰ تومان رشد روی محدوده ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان قرار گرفت. با این حال، بسیاری از معامله‌گران باور داشتند، اتفاق تعیین‌کننده‌ای در بازار روز گذشته رخ نداد. به نظر می‌رسد،‌ روند بازار تا یلدا را باید در چارچوب عوامل کلی‌تری طبقه‌بندی کرد. به‌طور کلی سه دیدگاه در مورد روند بازار تا یلدا وجود دارد: عده‌ای اعتقاد دارند سکه و دلار تا ابتدای زمستان نوسان خاصی نخواهند داشت و در محتمل‌ترین حالت در دامنه‌هایی حرکت خواهند کرد که در یک ماه گذشته در آنها نوسان کرده‌اند. دسته دیگری از معامله‌گران معتقدند، بازار فاز کاهشی خود را پشت‌سر گذاشته ‌و اکنون در مسیر افزایشی قرار گرفته است و نیازمند شناختن سقف‌های قیمتی خود است.

به باور آنها، سکه در صورت عبور از محدوده مقاومتی ۱۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، توان رشد تا ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را نیز خواهد داشت و دلار در صورتی‌که بالای مرز ۲۶ هزار تومانی باقی بماند، هدف ۲۷هزار و ۲۰۰ تومانی را نشانه خواهد گرفت. دسته سومی از معامله‌گران در بازار وجود دارند که به ثبات یا افزایش قیمت‌ها اعتقادی ندارند و عنوان می‌کنند بازار تا ابتدای دی ماه کف‌های جدیدتری را به ثبت خواهد رساند. پشتوانه این گروه بیشتر به این متغیر بازمی‌گردد که با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پایان فشار حداکثری، دیگر تقاضای احتیاطی تمایلی برای ورود به بازارهای پرریسک سکه و ارز نخواهد داشت و در نتیجه به مرور باید شاهد نرخ‌های پایین‌تر در بازار بود. از نگاه آنها، افزایش هفته دوم آذرماه و روزهای ابتدایی هفته‌جاری،‌ بیشتر ناشی از تلاش عده‌ای از معامله‌گران برای جبران ضررهای پیشین خود بوده است. در واقع کسانی که در نرخ‌های بالاتر اقدام به خرید ارز و سکه کرده بودند، از پایین‌آمدن قیمت‌ها دچار ضرر زیادی شده و سعی کرده‌اند با تحرک خود و بالا آوردن قیمت‌ها در روزهای نیمه تعطیل،‌ بخشی از ضرر خود را جبران کنند. دسته سوم اعتقاد دارند، بازار توانایی این را ندارد که به‌صورت میان‌مدت در جاده افزایشی حرکت کند و هر افزایشی هم با کاهش شدیدتر قیمت جبران خواهد شد.

دوران کم‌نوسان

به باور شماری از تحلیلگران بازار،‌ دلار و سکه تا انتهای پاییز با نوسان خاصی رو به رو نخواهند شد. از نگاه آنها، تا آمدن بایدن به کاخ‌سفید حدودا ۴۵ روز فاصله است و قبل از آن هم بعید است که گشایشی در روابط ایران و آمریکا صورت بگیرد. در نتیجه آنها باور ندارند که قیمت دلار دچار کاهش خاص و معناداری شود.

کف قیمت دلار از نگاه آنها در بیشترین حالت تا انتهای پاییز ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. این گروه بعید می‌دانند که قیمت دلار تا انتهای پاییز دچار افزایش خاصی هم بشود. به باور آنها، همین تصور که قرار است گشایش‌هایی در سمت تحریم‌ها صورت بگیرد، باعث می‌شود که خریداران جسارت زیادی برای ورود به بازار نداشته باشند. از نگاه آنها، سقف قیمت دلار تا انتهای پاییز با شرایط کنونی نمی‌تواند بیشتر از ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان باشد. بازار درچند هفته اخیر هم در دامنه ۲۴ هزار و ۵۰۰ تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان حرکت کرده است و به‌نظر نمی‌رسد عده زیادی از معامله‌گران انتظار داشته باشند که دلار تا ابتدای زمستان هم از این بازه قیمتی خارج شود.  در مورد سکه هم به‌تبع دلار،‌ انتظارات افزایشی و کاهشی خاصی در میان معامله‌گران این گروه وجود ندارد. دامنه پیش‌بینی قیمتی آنها برای سکه ۱۰‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۱۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. البته نوسانات شدید قیمت اونس در بازارهای جهانی می‌تواند پیش‌بینی این گروه را دچار خلل کند.

وقت صعود قیمت‌ها

سناریوی دوم بازار به افزایشی‌ها تعلق دارد. دسته‌ای که باور دارند قیمت دلار تا ابتدای زمستان به بالای ۲۷ هزار تومان خواهد رفت و سکه نیز رقم‌های بیشتر از ۱۳میلیون و ۵۰۰ تومان را به‌چشم خواهد دید. این گروه اعتقاد دارند، بازارهای سکه و دلار کف قیمتی خود را پیدا کرده‌اند و به همین دلیل جسارت معامله‌گران در امر خرید بالاتر رفته است. در کنار این، افزایشی‌ها باور دارند با نزدیک‌شدن به زمستان و ماه ژانویه،‌ تقاضای سنتی به بازار وارد خواهد شد که قیمت‌ها را تحریک می‌کند. به باور آنها، در این مقطع از سال، تقاضای ثبت‌سفارش شرکت‌های تجاری افزایش پیدا می‌کند و گروهی هم به‌دنبال تسویه‌های تجاری قبل از پایان سال میلادی خود خواهند بود.

 افزون بر این با نزدیک شدن به تعطیلات ژانویه و احتمال بالا رفتن سفرها، تقاضای فیزیکی اسکناس دلار و سایر ارزهای مهم هم افزایش پیدا می‌کند. دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند بازار با چنین تقاضاهایی مواجه است و در سمت عرضه نیز اتفاقی رخ نداده است که بتواند پاسخگوی آن باشد. در نتیجه قیمت می‌تواند به حرکت خود در جاده صعودی ادامه دهد.  در کنار این، افزایشی‌ها باور دارند، پیش از آغاز به‌کار بایدن، ممکن است اقداماتی از سوی کشورهای خارجی دشمن ایران صورت بگیرد که سطح تنش‌ها را در منطقه بالاتر ببرد. در کنار این، همین هفته گذشته برخی تصمیم‌های مجلس ایران با واکنش افزایشی بازار مواجه شد.  افزایشی‌ها باور دارند، مذاکره ایران با آمریکا به‌زودی صورت نخواهد گرفت و در صورتی‌که شروع هم شود، تحریم‌ها به سرعت برداشته نخواهند شد. در نتیجه این گروه انتظار کاهش قیمت‌ها را ندارند و با توجه به بالا ماندن سطح نقدینگی حتی انتظار دارند که دلار افزایش بیشتری را نیز تجربه کند.

حرکت به سوی کف‌های جدید

دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، قیمت دلار طی دو هفته آتی به سوی کف‌های جدید حرکت خواهد کرد. این گروه اعتقاد دارند، بازار با برخورد به سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان دچار یک پولبک شد و اکنون که نتوانسته است از سطح ۲۶ هزار تومانی عبور کند، بار دیگر در مسیر ریزشی حرکت خواهد کرد. به گفته آنها، با شکست ترامپ به احتمال زیاد کشورهای دوست، سختگیری کمتری درباره منابع ارزی ایران خواهند داشت و با توجه به اینکه ایران دارایی‌های بلوکه‌شده زیادی در سه کشور، چین، کره‌جنوبی و عراق دارد، آزادسازی بخشی از آنها یا حتی افزایش احتمال آزادسازی آنها می‌تواند فروشندگان را در بازار بیشتر کند.

در کنار این، برون‌رفت تقاضای احتیاطی دیگر به قیمت فشاری وارد نمی‌کند. مساله بعدی که کاهشی‌ها بر آن تاکید دارند، نزدیک شدن به دوران پایان کروناست.  از نگاه آنها اگر ایران بتواند اقدام به خرید واکسن کند، هزینه‌های دولت کاهش پیدا خواهد کرد و امید به بهبود اوضاع اقتصادی کمی سمت و سوی انتظارات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در کنار این، راحتی بیشتر در رفت و آمدهای تجاری می‌تواند صادرات ایران را تقویت بیشتری کند.

در این میان کاهشی‌های بازار ارز اعتقاد دارند که روند بازار سهام صعودی است و همین عامل موجب می‌شود که معامله‌گران تمایل زیادی برای حضور در بازار ارز و سکه نداشته باشند.

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1463508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =