آغاز درختکاری و تقویت پوشش گیاهی در ۱۱هزار و ۲۰۸ هکتار استان سمنان

پوشش گیاهی در تمام ۲۳حوضه های آبخیزداری استان سمنان در حال اجراست و با ۹۰درصد عملیات بذر پاشی و کپه کاری انجام شده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اجرای ده‌ها طرح آبخیزداری در این استان گفت: عملیات آبخیزداری در هر هکتار، آب چشمه‌ها و قنوات آن منطقه را ۱.۵ تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

جعفر مرادی حقیقی به بهانه روز جهانی خاک در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در برخی مناطق وحوضه‌های آبخیز استان به افزایش قابل توجه دبی چشمه‌ها و قنوات انجامیده است.
وی از قنات روستای جودانه شهرستان میامی به عنوان یکی از مصادیق این افزایش دبی قابل توجه نام برد و افزود: مردم این روستا که به دلیل کمبود آب، به شهرهای اطراف مهاجرت کرده بودند با افزایش دبی قنات و احیای آن به روستا مهاجرت معکوس داشتند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه با احیای این قنات کشاورزی در این روستا رونق دوباره‌ای گرفته تصریح کرد: خوشبختانه اجرای طرح‌های آبخیزداری مختلف در استان به بهبود منابع آبی در این استان کمک شایانی کرده است.
مرادی حقیقی از مطالعه طرح‌های آبخیزداری در ۴۹ حوضه آبریز این استان خبر داد و گفت: با اعتباراتی که این چند سال از محل صندوق توسعه ملی به طرح های آبخیزداری استان تخصیص یافته، عملیات آبخیزداری در ۲۳ حوضه از این ۴۹ حوضه آبریزامسال در حال اجرا است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از اختصاص ۲۲۶ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی  به طرح‌های آبخیزداری این استان در سال ۹۹ خبر داد و خاطرنشان کرد:خوشبختانه چند سالی است که با دستور رهبری معظم انقلاب اعتبارات خوبی به طرح‌های آبخیزداری اختصاص می‌یابد که در همین راستا سال ۹۷، بیش از ۲۱۰ میلیارد ریال و سال ۹۸ افزون بر ۴۵۰ میلیارد ریال و امسال نیز ۲۶۶ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های آبخیزداری در استان اختصاص داده شده است.
این مدیر مسوول از تلاش برای جذب ۱۰۰درصدی اعتبارات تخصیصی امسال در این بخش خبر داد و گفت: در همین راستا بلافاصله بعد از اختصاص اعتبارات، قراردادهای طرح‌های آبخیزداری استان منعقد و عملیات اجرایی پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف استان آغاز و اجرایی شده به طوری که برخی از این پروژه‌ها هم‌اکنون بین ۶۰ تا ۷۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی در استان سمنان دارند.
وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری جدا از غنابخشی به منابع زیرزمینی مزایای بسیار دیگری نیز دارد اضافه کرد: اجرای طرح آبخیزداری به ازای عملیات آبخیزداری در هر هکتار، ۹ تن از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.
مرادی حقیقی  به ضریب بالای فرسایش خاک در کشورمان در مقایسه با دیگر کشورها پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه فرسایش خاک در کشور ما ۱۶.۷ تن در هر هکتار است و این در حالی است که این رقم در کشورهای توسعه‌یافته ۵ تا ۶ تن است.
وی ادامه داد: عملیات آبخیزداری در هر هکتار از ۹ تن فرسایش خاک جلوگیری می‌کند. همچنین اجرای طرح آبخیزداری به ازای هر هکتار، تا پنج تن از انباشت رسوبات جلوگیری می‌کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره تاثیر مستقیم طرح های آبخیزداری از افزایش منابع آبی و بهبود سفره‌های زیرزمینی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری به ازای هر هکتار، ۵۰۰ مترمکعب به حجم آبی، آبخوان‌ها در کشور و استان اضافه می‌کند که رقم قابل توجهی است و همین اجرای اینگونه طرح‌ها در کشور و یا استانی با اقلیم خشک و نیمه خشک همچون سمنان را توجیه می‌کند.
وی از بهبود پوشش گیاهی به عنوان دیگر مزیت طرح های آبخیزداری نام برد و گفت: علاوه بر این ۷۵۰ کیلو ترسیب کربن به ازای هر هکتار از دیگر مزیت‌های اجرای اینگونه طرح‌ها است. ضمن اینکه به ازای هر هکتار ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم میزان علوفه را در هر هکتار افزایش می‌دهد که این مهم در رونق کشاورزی و دامداری در روستاهای ما نقش مهم و قابل توجهی دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1463539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =